Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Karta płatnicza zamiast biletu, opłaty za przejechane przystanki. Ruszają testy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Karta płatnicza zamiast biletu, opłaty za przejechane przystanki. Ruszają testy
fot. Roman CzubińskiCzytnik kart płatniczych w wagonie MPK Łódź
16 września rozpoczną się kilkumiesięczne testy elektronicznego systemu płacenia za przejazdy łódzkimi tramwajami. Nowe rozwiązanie pozwala na użycie karty płatniczej w roli biletu oraz na odmierzenie opłaty dokładnie według liczby przejechanych przystanków według taryfy korzystniejszej, niż w przypadku krótkookresowych biletów czasowych. Od strony technologicznej przygotowała system Mennica Polska.

– Rozwiązanie, które na próbę wprowadzamy, będzie uzupełnieniem naszej i tak już bogatej palety możliwości dokonania opłaty za przejazd – zapowiada prezes MPK Zbigniew Papierski. Jest ono przeznaczone głównie dla osób, które rzadziej korzystają z komunikacji miejskiej, w tym także dla turystów i innych osób odwiedzających miasto. Dzięki niemu okazjonalne przejazdy tramwajem lub autobusem, szczególnie na krótszych dystansach, będą łatwiejsze i tańsze. – Nadal jednak nastawiamy się głównie na klientów stałych, korzystających z Migawki – zaznacza prezes. Jak podkreśla, wszystkie pozostałe formy płatności nadal będą możliwe. Założeniem był bowiem brak ingerencji w dotychczasowy system poboru opłat.

Wystarczy przyłożyć kartę...

Korzystanie z elektronicznego systemu rozliczania przejazdów jest – według zapewnień przewoźnika i dostawcy – intuicyjne. – Wystarczy mieć zbliżeniową kartę Visa lub Mastercard, przyłożyć ją do wyposażonego w ekran LCD żółtego czytnika przy wsiadaniu do tramwaju, wybierając taryfę normalną lub ulgową, a przed wysiadaniem zrobić to ponownie – opisuje Papierski. Czytniki zamontowano w 21 obsługujących "dziesiątkę" wagonach Pesa 122NaL Swing przy każdych drzwiach, tak by nie trzeba było szukać ich po wnętrzu zatłoczonego pojazdu. – Pasażerowie okazjonalni nie muszą już znać systemu biletowego w Łodzi ani rodzajów biletów. Ponieważ karta jest zbliżana dwukrotnie, przy wejściu i wyjściu, nie ma potrzeby wybierania zawczasu określonego rodzaju biletu. Znacznie skraca to sam proces zakupu, a z drugiej pozwala płacić tylko za liczbę rzeczywiście przejechanych przystanków i nic ponadto – dodaje Jacek Sieński z Mennicy Polskiej.

– Nasz projekt jest innowacyjny na skalę nie tylko europejską, ale wręcz światową – twierdzi Kamila Kaliszyk z Mastercard. Od porównywanego z nim często projektu Transport for London różni go większe zaawansowanie: w Londynie jedna karta może być biletem tylko dla jednej osoby, w Łodzi – dla kilku, także w dwóch różnych taryfach. – Jako pierwsi w Polsce, wspólnie z agentem rozliczeniowym Elavon, wprowadziliśmy płatności zagregowane. Pasażer może w sposób łatwy i wygodny kupić bilet, a miasto oszczędza na kosztach dystrybucji biletów. Mastercard zapewnia też pełne bezpieczeństwo transakcji – dodaje Kaliszyk.

Zamiast biletów dziesięciominutowych?

Rozwiązanie, o którym mowa, pozwoli też na znaczne obniżenie kosztów krótkich przejazdów. Opłata za kolejne przystanki maleje: za pierwszy pasażer zapłaci według taryfy normalnej złotówkę, za każdy z sześciu następnych – po 20 groszy, od ósmego do trzynastego włącznie – po 10 gr, do dwudziestego – po 8 gr, a za 21. i każdy następny po 6 gr. – Korzystanie z nowego systemu będzie znacznie tańsze, niż z tradycyjnych biletów 20-, 40- i 60-minutowych. Można nawet mówić o pewnego rodzaju alternatywie dla postulowanego co jakiś czas przywrócenia biletu 10-minutowego – uważa Papierski. Jeśli pasażer zapomni przyłożyć kartę do czytnika przy wyjściu z pojazdu, system ściągnie mu z konta taką opłatę, jakby jechał do ostatniego przystanku danego kursu.

Kilkumiesięczne testy na liniach 10A i 10B mają pokazać, czy system się sprawdza i ile osób z niego korzysta. Jeśli próba wypadnie pomyślnie, zarząd MPK deklaruje chęć wprowadzenia takiego rozwiązania na większości linii.

W przyszłości – co z przesiadkami?

Ważną częścią opracowania systemu było przygotowanie systemu kontroli biletów. – Wyposażyliśmy kontrolerów w specjalne terminale, umożliwiające z jednej strony odczytanie karty, a z drugiej – połączenie z centralną bazą danych. Pasażer, zbliżając kartę do czytnika przy wejściu, generuje token – cyfrowy identyfikator transakcji, dostępny dla czytnika kontrolerskiego. Po ponownym przyłożeniu karty przy wyjściu z pojazdu, które można porównać do wylogowania, ten token znika z listy aktywnych tokenów, a elektroniczny bilet nie istnieje już w systemie jako aktywny – wyjaśnia Sieński. Nie ma więc możliwości, by ponownie wykorzystać ten sam bilet w innym pojeździe.

Jeśli jednak testy wypadną pomyślnie i system zostanie wdrożony na szerszą skalę, jak zostanie rozwiązana kwestia przesiadek? – Będzie to zależało od systemu taryfowego, obowiązującego dla kart bankowych. Jeśli będą dla nich dostępne tylko bilety jednorazowe w systemie check in – check out, bilet będzie obowiązywał tylko w tym pojeździe, w którym został kupiony. Jeśli natomiast miasto zdecyduje się dopuścić także płatność za bilety czasowe, to mamy odpowiednie rozwiązania – tłumaczy przedstawiciel Mennicy. Pasażer będzie wówczas przez cały czas ważności biletu mógł podróżować wszystkimi środkami komunikacji miejskiej. Informacja o wygenerowanym tokenie będzie zapisana nie na karcie płatniczej, ale w centralnej bazie danych, z którego będzie pobierał ją czytnik kontrolerski.

Rozszerzenie obecnej umowy

Jak twierdzi przedstawicielka Mastercard, powołując się na dane NBP, 66% wszystkich płatności w Polsce to płatności zbliżeniowe, a 80% wszystkich kart płatniczych ma funkcję płatności zbliżeniowej. – Łodzianie powinni więc szybko przekonać się do nowej możliwości, bo wykorzystuje ona tę formę płacenia, z której już korzystają na co dzień – uważa Kaliszyk.

– To odważne działanie ze strony MPK. Wdrożenie tak innowacyjnego rozwiązania niesie ze sobą wiele ryzyka. Wierzę jednak, że przewoźnik się nie zawiedzie – deklaruje Sieński. Wszystkie koszty finansowe poniesie Mennica w systemie operatorskim. – W ramach posiadanej już umowy na sprzedaż biletów w terminalach będziemy również sprzedawali bilety za pomocą kart i czytników – wyjaśnia przedstawiciel Mennicy. Ryzyko po stronie MPK ma przede wszystkim charakter wizerunkowy – gdyby rozwiązanie okazało się niesprawdzone, prestiż przewoźnika znacznie by ucierpiał.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5