Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro w Krakowie. Warszawa chętnie podzieli się doświadczeniami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro w Krakowie. Warszawa chętnie podzieli się doświadczeniami
fot. WU
Kraków zastanawia się nad budową linii lekkiego meta, którego realizację zarekomendowali niedawno eksperci. Przedstawiciele Warszawy deklarują chęć dzielenia się doświadczeniami. – Los tak chciał, że mamy w Polsce największe doświadczenie w zakresie budowy metra, jako że w innych miastach tego nie robiono. Chętnie będziemy się tą wiedzą dzielić – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.

W Polsce jedynie Warszawa może poszczycić się pełnoprawnym metrem, pomijając odcinki tunelowe tramwaju w Poznaniu czy Krakowie. – Nie do końca przebija się to do świadomości społecznej, że realizacja takiego przedsięwzięcia jak budowa metra w centrum miasta to bardziej skomplikowane zadanie niż budowa domu jednorodzinnego, choć i ta bywa dla budowlańców problemem – mówi z przekąsem Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.

Doświadczenia, z których mogą korzystać inni

Realizacja tak złożonej inwestycji daje dosyć unikalną wiedzę w skali kraju, która może służyć innym miastom i ośrodkom. – To całe bogactwo doświadczeń od sfery projektowej, poprzez zdobywanie terenu czy wszelkiego rodzaju decyzji, proces prowadzenia budowy ze wszystkimi trudnymi sytuacjami. Te wszystkie elementy są wielkim bogactwem wiedzy i doświadczenia tego, co się może się stać – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.

Stolica jest teraz po dosyć świeżych „przejściach” z budową wymagającego, centralnego odcinka II linii metra pod samym centrum miasta. – W trakcie budowy metra zastanawiano się, czy zdążymy, choć naprawdę przedsięwzięcie tego typu o długości 7 km, z tymi wszystkimi przeszkodami i przy tych warunkach geologicznych, które są w Warszawie, było wielkim wyzwaniem – podkreśla Wojciechowicz. Wymienia tutaj przejście pod Wisłą, I linią metra, starymi kamienicami, jak i problemy przy budowie stacji Centrum Nauki Kopernik.

Dla kogo metro

O realizacji metra, w kontekście wyników referendum i niedawnego opracowania ekspertów rekomendujących realizację jednej linii, myśli intensywnie Kraków. Zdaniem przedstawicieli Warszawy bez dwóch zdań taka inwestycja służy miastom. – Jest to najlepszy środek transportu publicznego w aglomeracji. Z jednym minusem – jest dość kosztowny. Rozpatrując możliwości czy chęci budowy z punktu widzenia efektów, to na pewno warto realizować – wylicza zalety Jacek Wojciechowicz.

Nie oznacza to jednak, że wszyscy powinni na taką inwestycję decydować się. – Trzeba obliczyć, czy te efekty nie będą okupione zbyt wysoką ceną. Dopiero wtedy wyjdzie, czy w Krakowie, we Wrocławiu, czy nawet w Radomiu na lotnisko na pewno warto, czy na pewno, czy teraz, czy może dopiero za sto lat – podkreśla wiceprezydent.

Potrzeba odwagi


Badania i analizy to jedno, ale zawsze ogromne inwestycje wymagają konkretnych, niełatwych decyzji. Wszak ich realizacja wiąże się z ogromnymi utrudnieniami dla mieszkańców. Często to jest właśnie najtrudniejszym krokiem. – To decyzje nie tylko merytoryczne, ale mające wysoki walor odwagi cywilnej – podkreśla Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Wymienia tutaj przykład zamkniętej ulicy Świętokrzyskiej. – Dzisiaj, jeżdżąc metrem, tylko na zdjęciach możemy to wspominać. To była ulica, na której w jednym kierunku poruszało się ok. 2 tys. pojazdów na godzinę. Wyłączenie tej ulicy z ruchu to nie tylko kwestie techniczne, ale też wymagało odwagi i wiary, że ten projekt się uda – mówi Lejk.

Do realizacji inwestycji potrzebny jest sztab ludzi i sprawność zarządzania. – Przystępując do inwestycji, warto pamiętać, że takie ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne o charakterze liniowym to projekt, który wymaga działalności zespołowej – bardzo dużej liczby specjalistów, począwszy od osób, które podejmują decyzje na najwyższym, strategicznym poziomie (w naszym przypadku prezydenci) – mówi Jerzy Lejk.

Otwartość na nowości i naukę

Monopolu na wiedzę nie mają oczywiście urzędnicy. Realizacja tak dużego przedsięwzięcia wymaga zaangażowania wielu środowisk. – Bardzo istotnym elementem tego sukcesu, który samorząd warszawski odniósł przy tej inwestycji, to współpraca ze środowiskami naukowymi – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Wymienia tutaj środowiska naukowe z Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Szczecina, Gdańska czy Łodzi. – Sięgaliśmy do tych specjalistów, którzy potrafili pomóc w rozwiązaniu problemów, z którymi się spotykaliśmy. To bardzo ważny element. Bez takiego udziału ludzi nauki nie można byłoby przeprowadzić tej operacji w tak szybki sposób – mówi Lejk.

Trzeba być, w przypadku takich inwestycji, otwartym na nowoczesne rozwiązania. – Na metrze warszawskim tworzyły się nowoczesne rozwiązania, które są standardem nie tylko w metrze, ale i w tramwajach, także poza granicami Polski. To też wymagało odwagi – administracyjne wszelkie nowe rozwiązania mają krótki czas trwałości świadectw dopuszczających do stosowania. Oczywiście nie oznacza to, że nie było twardych rozmów na wszystkich szczeblach zarządzania – mówi Jerzy Lejk.

Stolica chce się dzielić wiedzą

Władze stolicy są otwarte na współpracę. – Los tak chciał, że mamy w Polsce największe doświadczenie w zakresie budowy metra, jako że w innych miastach tego nie robiono. Chętnie będziemy się tą wiedzą dzielić – mówi Wojciechowicz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij