Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro w Krakowie to politycznie trudna decyzja. Komu zabrać?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro w Krakowie to politycznie trudna decyzja. Komu zabrać?
fot. Martyn Janduła
Kraków intensywnie teraz myśli o budowie metra – prawdopodobnie w wersji lekkiej. – Jestem bardzo szczęśliwy, że nie będę w tej sprawie decydentem. To będzie politycznie trudna decyzja. Mieszkańcom jakiejś dzielnicy trzeba będzie powiedzieć, że tego tramwaju teraz nie robimy, bo kiedyś będzie metro – mówi Tadeusz Syryjczyk. Zaznacza zarazem, że bez tunelu dla komunikacji szynowej w centrum miasta o poprawie krakowskiego transportu myśleć nie można.

Niedawno władze Krakowa otrzymały studium rozwoju komunikacji miejskiej. Rekomendowany przez ekspertów wariant zakłada budowę jednej linii metra na osi wschód-zachód oraz dwóch tras metrobusu z północy na południe. W pierwszym okresie tunel pod centrum miasta miałby zostać wykorzystany przez tramwaje. W połowie lutego zespół doradców prezydenta Krakowa ma przyjąć ostateczną wersję analizy. W lutym zostanie ona też przedstawiona Radzie Miasta. Dla przyjętego wariantu zostanie zlecone opracowanie studium wykonalności z uszczegółowieniem przebiegu.

Czy metro ma sens

Głosy w sprawie inwestycji są w Krakowie podzielone. Aby metro było opłacalne, musi zostać spełnionych szereg warunków brzegowych. – Granica sensowności dla metra jako szybszego i wygodniejszego środka to 8 km podróży, czyli tyle ile mniej więcej będzie w Krakowie na trasie z osiedli do centrum – zauważa Tadeusz Syryjczyk, partner ZDG TOR i były minister transportu.

Kolejnym warunkiem są odpowiednie potoki podróżnych. – Albo prowadzimy literą S przez osiedla bardziej zaludnione i wtedy będziemy mieć pasażerów, ale dłuższy czas, albo prowadzimy po prostej, gdzie będzie lepszy czas jazdy, ale mniej pasażerów – zauważa Syryjczyk.

Komu zabrać

Część komentatorów zwraca uwagę na koszty eksploatacji i ich wpływ na budżet miasta. – Kraków w tej chwili zbiera 270 mln zł z biletów, a wydaje 450 mln zł. W ZIKiT są też oddzielnie środki na utrzymanie infrastruktury. Przy eksploatacji metra trzeba będzie powiększyć 1,5- czy nawet 2-krotnie środki ponoszone na transport. Raczej ich nie ubędzie z autobusów i tramwajów. To oznacza zwiększenie budżetu z dotychczasowych 4 mld zł o jakieś 5-10% – mówi Tadeusz Syryjczyk.

W przypadku realizacji metra mieszkańcy niektórych dzielnic mogą spodziewać się poprawy komunikacji dopiero w dłuższej perspektywie. – To będzie politycznie trudna decyzja. Jeżeli się decydujemy na metro, to niektóre zaplanowane i przebadane projekty wariantowe, jeżeli chodzi o rozwój komunikacji miejskiej, są nadal aktualne, ale inne już nie będą miały szans. Trzeba będzie powiedzieć mieszkańcom, że tego tramwaju nie robimy, bo będzie metro – zauważa Syryjczyk. Mieszkańcy części dzielnic będą musieli wykazać się dużą cierpliwością, gdyż zamiast tramwaju za 3-4 lata otrzymają metro może za dekadę.

Tunel i tak potrzebny

Często podawanym kontrargumentem dla budowy metra jest jednostkowy koszt realizacji inwestycji. – Środowiska naukowe w Krakowie są za budową metra z wyjątkiem tych, które są od prognozowania ruchu i zagadnień związanych z urbanistyką. Podają argument: za te pieniądze można zbudować tyle a tyle linii tramwajowych. Pytanie co jest lepsze. To zadanie trudno rozwiązywalne – twierdzi Tadeusz Syryjczyk.

Syryjczyk zaznacza jednak, że bez budowy tunelu w centrum miasta i tak się nie obędzie, gdyż przepustowość istniejących tras tramwajowych jest ograniczona. – Nie da się zwiększyć prędkości ruchu ani możliwości obsługi dodatkowych pasażerów, bo nie da się już wydłużyć tramwajów. Nie da się powtórzyć w Krakowie, tego, co jest osiągalne w Warszawie na Alejach Jerozolimskich, gdzie potok jest rzędu 11 tys. osób. Zostaje 7-8 tys. i więcej już nie uda się. Żeby było więcej, potrzebna jest dodatkowa linia, ale ona bez tunelu nie przejdzie przez centrum – komentuje Syryjczyk.

W tej perspektywie raczej nie uda się

Budowa metra to projekt długofalowy. Są raczej nikłe szanse, żeby udało się go zrealizować w tej perspektywie unijnej. – Teraz mamy stan wstępnie koncepcyjny. Być może ze środków unijnych uda się sfinansować projekty i prace przygotowawcze, tylko najpierw trzeba decyzję podjąć – podsumowuje Tadeusz Syryjczyk.


Zachęcamy też do przeczytania wywiadu z prof. Krzysztofem Stypułą z Politechniki Krakowskiej na temat budowy metra w Krakowie. 

– Nie stać na niebudowanie metra! Nie stać Krakowa na zmarnowanie szansy na radykalne, trwałe rozwiązanie problemów komunikacyjnych – mówi prof. Krzysztof Stypuła.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij