Partnerzy serwisu:
Mobilność

Mateusz Morawiecki: Nie gońmy Zachodu. Wyprzedzajmy go

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-01-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Mateusz Morawiecki: Nie gońmy Zachodu. Wyprzedzajmy go
fot. Maciej Mytnik - BZ WBK, lic. CC BY-SA 3.0Mateusz Morawiecki
– Pamiętam przypadek polskiej firmy z udziałem skarbu państwa, która została zaproszona przez firmy innowacyjne do stworzenia wspólnego produktu. To się nie udało, a rok później ta firma kupiła to samo rozwiązanie za granicą – wskazuje minister rozwoju Mateusz Morawiecki w rozmowie z Transportem-Publicznym.pl. Żeby nowe technologie powstawały w Polsce premier Beata Szydło powołała w poniedziałek Radę ds. Innowacyjności, której przewodniczy Morawiecki.

Rada, w skład której, poza wicepremierem odpowiedzialnym za sprawy gospodarcze, wchodzą też ministrowie nauki, kultury, cyfryzacji i skarbu państwa ma stworzyć warunki rozwoju nowych technologii nad Wisłą. Morawiecki, podczas konferencji w Centrum Nauki Kopernik, wskazywał, że Polska tkwi w „dziurze”, między krajami z technologicznego topu, a rozwijającymi się. I jeśli nie dołączymy do tych pierwszych, popadniemy w bylejakość.

Rada ma być forum współpracy ministerstw najbardziej zainteresowanych rozwojem technologii i innowacyjnością. Ma dbać o przyjazne pod tym względem zmiany w prawie (min. Gowin zapowiedział zmiany w ustawie o innowacyjności), łączyć duże firmy i małe start–upy z pomysłami i pilnować programów finansujących innowacyjne rozwiązania. Ministrowie zapowiedzieli wydanie na rozwój i nowe technologie ponad 16 mld zł w ciągu najbliższych pięciu lat.

Jakub Dybalski, Transport–Publiczny.pl: Na co pójdzie 16,5 mld zł, które według waszych słów ma wspomóc polskie innowacje do 2020 r. i jak zostaną rozliczone?

Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju: Budujemy programy, które będą wpisane w Krajowe Inteligentne Specjalizacje. To bardzo dokładne opracowanie i analiza tych branż, które powinny służyć polskiej gospodarce, z uzgodnieniami na poziomie Komisji Europejskiej. W ramach tych specjalizacji chcemy stymulować rozwój firm. Ale to tylko część pomysłu. Druga rzecz to udział dużych polskich firm, w tym polskich czempionów, w projektach innowacyjnych. Nie chcemy tego robić na siłę, wymuszając ten udział. Zależy nam na tym, by projekty były jak najbardziej komercyjne. Pamiętam przypadek polskiej firmy z udziałem skarbu państwa, która została zaproszona przez firmy innowacyjne do stworzenia wspólnego produktu. To się nie udało, a rok później ta firma kupiła to samo rozwiązanie za granicą. Chciałbym podobnych sytuacji uniknąć, za to w takich sytuacjach wykorzystywać współpracę małych, średnich i dużych firm. Rolą państwa jest być takim lepiszczem, które będzie je łączyło.

Jakie branże w Polsce mają potencjał, by stać się taką kuźnią innowacji?

– Widzę duże możliwości w branżach wykorzystujących nanotechnologię, technologie grafenowe, ale też np. wykorzystanie perowskitów. Perowskit to minerał, który może zastąpić w fotowoltaice krzem i młoda polska badaczka [Olga Malinkiewicz – red.] wymyśliła metodę łatwego wykorzystywania ich w produkcji ogniw. Powinniśmy być w stanie zagospodarować takie pomysły, również we współpracy z partnerami zagranicznymi – ona nawiązała współpracę z Japończykami – dla rozwoju technologii źródeł odnawialnej energii. Zakres tematów jest bardzo szeroki. Chciałbym, byśmy wyprzedzali firmy zachodnie. Nie możemy ciągle Zachodu gonić. Powinniśmy go wyprzedzać. Szukać tych miejsc w gospodarce, w których konsumenci będą szukać produktów za 5–10 lat i tam inwestować.

To ma również zapobiec „brain–drain”, czyli drenażowi dobrych pomysłów. Sztuką jest nie tylko wymyślić dobry produkt, ale też zakotwiczyć go w konkretnym miejscu i konkretnej gospodarce.

Dużo słyszałem dziś o firmach, jako źródłach innowacji. A co z uczelniami?

Uczelnie mogą pełnić fundamentalną rolę w machinie innowacyjności. Do tej pory były trochę odseparowane. Nie chcę nazywać ich „wieżą z kości słoniowej”, bo to byłoby chyba zbyt mocne określenie, ale chciałbym, by świat nauki był tak blisko biznesu, jak to tylko możliwe. Instytuty powinny blisko współpracować z poszczególnymi branżami, a wyższe uczelnie, szczególnie techniczne, miały wspólne cele z firmami.

Jak chcecie przekonać duże firmy by współpracowały z jednej strony z małymi start–upami, z drugiej z uczelniami, a nie szukały nowych technologii na własną rękę?

Przez korzyści biznesowe jakie z konkretnego projektu mogą wynieść. Ale chcemy też zaproponować użyteczny mechanizm oceny takich projektów. Właśnie zwracający uwagę na korzyści biznesowe. Innowatorzy w poprzedniej perspektywie finansowej, w programie Innowacyjna Gospodarka, przygotowywali projekty rozpisane na 35 stron i nie mogli się pomylić co do przecinka. Wiadomo, że część wymogów określa Komisja Europejska i tego nie zmienimy. Ale chciałbym i moi koledzy ministrowie też, aby analiza oparła się o „business case”, na wzór tego co robi się w venture capitals, czy w bankach. W skrócie, chodzi o to by ocenić pomysł pod względem korzyści dla klienta, konsumenta, biznesu, czy dla administracji publicznej.

Jak ma działać Rada ds. Innowacyjności? To, jak rozumiem, na razie ciało nieformalne…

Jak najbardziej formalne. Rada powstała. Będziemy się spotykać raz w miesiącu, ale spotkania robocze, na poziomie sekretarzy stanu w ministerstwach odpowiedzialnych za ten temat, będą się odbywał raz w tygodniu, najrzadziej co dwa tygodnie. Oni będą „popychali” do przodu konkretne punkty z agendy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5