Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-04-08 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kowno: Miasto dwóch funikularów
Górna stacja kolei Aleksoto funikulierius.fot. Kasper Fiszer.
Pofałdowane Kowno ze stromymi zboczami schodzącymi nad brzegi Niemna zyskało w okresie międzywojennym wygodny zamiennik codziennej wspinaczki. Niemal sto lat później funikulary stanowią jednak głównie atrakcję turystyczną, a miasto szczyci się zabytkowymi już dziś wagonikami.

Kowno, drugie pod względem liczby mieszkańców miasto Litwy, chwali się na swojej oficjalnej stronie internetowej zachęcającej turystów do odwiedzin, że jest jedynym miastem w kraju, w którym historyczny środek transportu, jakim jest funikular, odgrywa tak dużą rolę. Działają tam bowiem do dziś aż dwie koleje linowe tego typu. Tę bardziej znaną, w dzielnicy Zielona Góra, opisywaliśmy na naszych łamach w lutym.

Drugi z funikularów jest nieco młodszy, ale zainteresowanym transportem zbiorowym turystom dostarczy podobnych wrażeń. Połączenie wciąż obsługują bowiem historyczne przedwojenne wagony wykończone drewnem, a trasa jest niemal równie stroma. Przejażdżka archaiczną kolejką bywa też często traktowana jako okazja do obejrzenia panoramy miasta, zwłaszcza że dolna stacja położona jest tuż nad brzegiem Niemna.

Pozytywne doświadczenia skłaniały do budowy drugiej kolei

Ci, którzy chcieliby obejrzeć widok nieco dłużej, mogą zatrzymać się na sąsiadującym z górną stacją punkcie widokowym. Atrakcją tego końca trasy jest także częściowo widoczny mechanizm obsługujący funikular. Turystyczną rolę kolejce wyznaczyła jednak dopiero współczesność. Podobnie jak siostrzana trasa w innej części miasta, powstała ona bowiem w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej trudno dostępnych rejonów Kowna.

Kiedy w 1934 r. rozpoczynano prace ziemne, drugi z funikularów działał już od trzech lat, a miarą jego sukcesu było rychłe dokupienie drugiego wagonu i, trzy lata później, zamiana pojazdów na większe. Miejscowe doświadczenia były więc jednoznacznie pozytywne: kolej linowa skutecznie spinała tereny położone bardzo blisko rzeki, ale jednocześnie znacznie ponad jej poziomem. Pełniła bowiem rolę swoistego łącznika między obszarami, na których komunikację dało się prowadzić w inny sposób lub na których zwyczajna wędrówka nie była tak męcząca.

Kolejki poza miejskim systemem biletowym

Młodsza z kolejek jest więc pod wieloma względami podobna do sprawdzonego wzorca. Trasa ma podobnie niewielką długość (132 m), a do tego również w tym przypadku jest jednotorowa z mijanką pośrodku. W czasach ZSRR oba funikulary zarządzane były przez przedsiębiorstwo trolejbusowe, a po rozpadzie sowieckiego imperium zostały od niego uniezależnione.

Dziś więc kolejką Aleksoto funikulierius nie można podróżować na podstawie biletów miejskich. Przejazd opłaca się tylko w kasie funikularu i jest on o osiem eurocentów droższy niż skorzystanie z autobusu czy trolejbusu na podstawie elektronicznej karty – kosztuje 0,58 eur (ok. 2,50 zł). Wagon zabiera 25 pasażerów – każdy kolejny musi czekać na następny kurs.

Funikular ma... przerwę obiadową

Warto pamiętać, że dziś, kiedy funikular jest głównie atrakcją turystyczną, godziny jego pracy są bardzo ograniczone. W miesiącach zimowych i wiosennych przejazdy kończą się już o 16:00, a dodatkowo w ciągu dnia zaplanowano godzinną przerwę obiadową. O niewielkiej, ale wciąż istniejącej roli transportowej świadczy natomast to, że w dni powszednie pierwsi pasażerowie mogą skorzystać z tego żywego zabytku już o siódmej rano.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kowno: Najstarszy funikular na Litwie

Komunikacja

Kowno: Najstarszy funikular na Litwie

Kasper Fiszer 12 lutego 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS