Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, ogłosiło przetarg na zakup dwóch nowych wagonów do obsługi funikularu na słynne wzgórze Petřín. Pojazdy zostaną wyprodukowane zgodnie z przygotowaną wcześniej koncepcją architektoniczną, która zwyciężyła w międzynarodowym konkursie. Szacunkowa łączna wartość zamówienia wynosi 150 milionów koron. DPP spodziewa się ogłoszenia zwycięzcy przetargu i podpisania z nim umowy w drugim kwartale tego roku.

Przedmiotem zamówienia jest wyprodukowanie, dostawa i uruchomienie dwóch nowych wagonów funikularu na wzgórze Petřín. Zdolność transportowa każdego z pojazdów musi wynosić co najmniej 100 pasażerów plus osoby z obsługi. DPP, odpowiedzialna za transport publiczny w czeskiej stolicy, wymaga od producenta żywotności pojazdów na poziomie co najmniej 25 lat. Całkowita waga każdego z wagoników z maksymalną liczbą pasażerów i personelu nie może przekroczyć 20 480 kilogramów. Emisja hałasu nie może przekraczać dopuszczalnych limitów określonych przez normy Republiki Czeskiej – 70 decybeli wewnątrz poruszającego się pojazdu i 75 decybeli na zewnątrz.

Wygląd wagonów funikularu został opracowany przez czeską pracownię Anna Marešová Designers, znana m.in. z koncepcji tramwaju wycieczkowego T3 Coupé z Pragi, który posiada panoramiczne szyby w części pasażerskiej. Projektanci zwyciężyli w międzynarodowym konkursie, który organizował DPP.

Wagony kolejki na Petřín będą dwuosiowe. Na podwoziu zamontowana będzie rama pojazdu, a przestrzeń będzie podzielona na sekcje. Wagony będą podpięte do jednej wspólnej liny napędowej. Zostaną także wyposażone w mechanizm prostego nawijania i uzupełniania liny w celu korygowania jej długości. Ponadto DPP wymaga wyposażenia wagonów w hamulec ręczny oraz hydrauliczny hamulec szynowy. Wagony muszą być wyposażone w urządzenia ułatwiające wyjście operatora, i pasażerów na tor np. w przypadku awaryjnego zatrzymania i konieczności ewakuacji.

Parametry kabiny muszą być dostosowane do warunków przestrzennych obu stacji kolejki linowej Petřín. Długość samochodu w płaszczyźnie poziomej nie może przekraczać 1230 cm, zaś nachylenie wagonów – 250 promili. Szerokość ramy określono na 245 cm. Przestrzeń zostanie podzielona na cztery sekcje dla pasażerów, które będą od siebie odseparowane. Poszczególne sekcje będą dostępne z obu stron pojazdu. Pojazd będzie miał stopniowaną podłogę, co będzie odpowiadać średniemu nachyleniu toru. Każda sekcja będzie miała siedzenia, poręcze poziome i pionowe. Przegrody zamykane będą dwuskrzydłowymi szklanymi drzwiami przesuwnymi, sterowanymi centralnie z każdej strony niezależnie od stanowiska operatora.

Wagony muszą być wyposażone w kamery na czole pojazdu, które będą rejestrować przestrzeń bezpośrednio przed. Sygnał z kamer będzie przekazywany do urządzenia wyświetlającego na stanowisku operatora, a także do sterowni kolejki linowej. DPP wymaga, aby podstawowa, pośrednia i ogólna konserwacja lub naprawa nowych wagonów mogła być wykonywana bezpośrednio na torze lub w stacjach kolejki linowej lub na zapleczu technicznym w górnej stacji Petřín. Samochody muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby poszczególne elementy konstrukcyjne, zainstalowane urządzenia i inne wyposażenie były dostępne, łatwe do demontażu i wymiany.

DPP dokona oceny złożonych ofert w oparciu o cztery kryteria. Kryterium głównym o wadze 45 proc. będzie łączna cena za całość realizacji zamówienia. Kolejne dwa kryteria będą miały wagę 20 proc.. Analizowane będzie doświadczenie członka zespołu wdrożeniowego – głównego inżyniera projektu oraz czas realizacji zamówienia. Ostatnim kryterium o wadze 15 proc. jest długość okresu gwarancyjnego w miesiącach, podczas gdy DPP wymaga minimum 60 miesięcy.

– Oprócz całkowitej ceny ofertowej jednym z kryteriów oceny ofert będzie łączny czas realizacji zamówienia, ponieważ od ogłoszenia zwycięzcy i podpisania umowy do rozpoczęcia produkcji czeka nas wiele trudnych zadań. Przede wszystkim konieczna będzie współpracy przyszłego wykonawcy z pracownią projektową, aby opracować końcowe studium projektowe, na podstawie którego możliwe będzie zaprojektowanie dokumentacji produkcyjnej. Z kolei projekt musi zostać następnie oceniony przez władze kolejowe Republiki Czeskiej. To wszystko z pewnością potrwa wiele miesięcy. Dopiero po zatwierdzeniu dokumentacji przez Urząd Kolejowy Republiki Czeskiej wybrana w przetargu firma będzie mogła rozpocząć produkcję wagonów. Głęboko wierzymy, że stanie się to jak najszybciej i jeszcze w tym roku – mówi Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy. Karlsruhe uratuje najstarszy funikuler w Niemczech

Komunikacja

Niemcy. Karlsruhe uratuje najstarszy funikuler w Niemczech

Przemysław Farsewicz 15 lutego 2025

Lizbona otworzyła nowy funikular da Graça

Komunikacja

Lizbona otworzyła nowy funikular da Graça

Przemysław Farsewicz 24 marca 2024

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 27 sierpnia 2023

Praga rozstrzyga konkurs na projekt wagonów funikularu na Petřín

Przestrzeń

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Kasper Fiszer 08 kwietnia 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Zobacz również:

Niemcy. Karlsruhe uratuje najstarszy funikuler w Niemczech

Komunikacja

Niemcy. Karlsruhe uratuje najstarszy funikuler w Niemczech

Przemysław Farsewicz 15 lutego 2025

Lizbona otworzyła nowy funikular da Graça

Komunikacja

Lizbona otworzyła nowy funikular da Graça

Przemysław Farsewicz 24 marca 2024

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 27 sierpnia 2023

Praga rozstrzyga konkurs na projekt wagonów funikularu na Petřín

Przestrzeń

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Kasper Fiszer 08 kwietnia 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij