fot. WULokomotywa firmy CZ LOKO w Metrze Warszawskim
Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na dostawę lokomotywy manewrowej. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – od polskiej firmy ZPS ze Stargardu oraz czeskiej firmy CZ LOKO, przy czym Czesi złożyli nieznacznie tańszą propozycję.
Przedmiotem przetargu ogłoszonego przez Metro Warszawskie jest dostawa fabrycznie nowej, wyprodukowanej w całości z użyciem nowych podzespołów i materiałów, posiadającej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), dwuosiowej lokomotywy manewrowej z napędem spalinowym o maksymalnej prędkości 40 km/h, przeznaczonej do lekkich prac manewrowych na bocznicach oraz transportu pojazdów metra. Lokomotywa musi być przystosowana do eksploatacji z pojazdami metra użytkowanymi przez zamawiającego (tj. z pojazdami typu Inspiro, Metropolis, serii 81, lokomotywą LM-400 oraz wagonami osłonowymi 208 Kg/M).
Długość lokomotywy ze zderzakami ma wynosić nie więcej niż 9 m. Maksymalny dopuszczalny nacisk osi na tor określono na 180 kN. Masa lokomotywy ma mieścić się w przedziale od 30 do 36 ton. Pojazd ma być wyposażony w silnik spalinowy o mocy co najmniej 250 kW, a siłę pociągową przy mocy trwałej określono na min. 44 kN. Lokomotywa będzie wyposażona m.in. w układ smarowania obrzeży kół. Zgodnie z wymaganiami kabina maszynisty ma znajdować się w środkowej części lokomotywy, a maszynista musi mieć możliwość obserwacji otoczenia z czterech stron.
W poniedziałek 22 stycznia minął termin składania ofert. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty. Firma CZ LOKO z miejscowości Ceska Trebova w Czechach złożyła propozycję opiewającą na kwotę 3,250 mln zł netto, natomiast ZPS ze Stargardu zaproponował kwotę 3,470 mln zł netto (4,268 mln zł brutto). Obie firmy dostarczały już lokomotywy dla Metra Warszawskiego.
Metro Warszawskie poinformowało, że na sfinansowanie zamówienia przeznaczono 3,383 mln zł netto (z uwzględnieniem 23% VAT-u – 4,161 mln zł brutto). Oznacza to, że czeska oferta mieści się w budżecie, natomiast propozycja polskiej firmy nieznacznie go przekracza. Cena decyduje o wyborze w 90%. Pozostałe punkty można otrzymać za przedłużenie okresu gwarancji, jednak to kryterium nie będzie miało znaczenia, gdyż obie firmy zaoferowały jego wydłużenie o 12 miesięcy.
Lokomotywa ma zostać dostarczona do końca stycznia 2019 r. Natomiast realizację ostatniego etapu, czyli odbiór końcowy lokomotywy i uzyskanie przez nią bezterminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, przewidziano w terminie do 30 listopada 2019 r.
W tej chwili Metro posiada cztery lokomotywy – 418 D z 1991 r., 418 Da z 1999 r., CZ LOKO 797.8 z 2007 r. i LM 400 z 2012 r. Tabor pomocniczy stanowią też pięć wózków motorowych (2x DS-10-03 z 1989 r. i 1994 r., 3x DS.-Ż-03 z 1991 r. i 1994 r.), trzy drezyny hydrauliczne DH-350.11 z 2014 r., dwa wagony typu 208Kg/M z 1987 r., osiemnaście przyczep (13x PWM-10 z 1990-2000 r. i 5x PWM-10W z 1994 r.), dwie platformy zagłębione ZPA-10/M (z 2006 i 2008 r.), jedna platforma pomiarowa PP-15.01 z 2014 r. oraz pięć platform PWM-15.01 z 2014 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.