Partnerzy serwisu:
Komunikacja

KD: Linia kolejowa do Szklarskiej Poręby ma duży potencjał

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
KD: Linia kolejowa do Szklarskiej Poręby ma duży potencjał
fot. Koleje DolnośląskieSzklarska Poręba Górna
Przedstawiciele władz Kolei Dolnośląskich zapewniają, że zawieszenie przewozów na odcinku Jelenia Góra – Szklarska Poręba, które nastąpiło w piątek, ma związek tylko z „warunkami naturalnymi”, a nie z niską frekwencją w pociągach. Przeciwnie: władze KD mają m.in. nadzieję, że uda im się przekonać samorządowców ze Szklarskiej Poręby do uruchomienia miejskiej komunikacji „dowozowej” do pociągów.

W piątek 9 stycznia miała miejsce druga w krótkim okresie czasu sytuacja, iż pociąg KD na trasie pomiędzy Jelenią Górą i Szklarską Porębą uderzył w leżące na torach drzewo. Po piątkowym wydarzeniu, przewoźnik zdecydował o wstrzymaniu ruchu na tej trasie, sygnalizując jednocześnie, iż jego zdaniem, podczas remontu tej linii (zakończonego w 2013 r.) została źle przeprowadzona wycinka drzew. PKP PLK odpierają te zarzuty; jednocześnie władze PLK podjęły decyzję o przeprowadzeniu w miniony weekend dodatkowej wycinki drzew na odcinku pomiędzy Piechowicami i Szklarską.

Pierwszy incydent związany z uderzeniem w drzewo miał miejsce 22 grudnia. W pociągu KD (był to pierwszy poranny skład, jadący ze Szklarskiej Poręby do Wrocławia) był wówczas… jeden pasażer. Stąd zasadnym wydaje się zadać pytanie o frekwencję i o to, czy incydenty z leżącymi na torach drzewami nie są przypadkiem pretekstem do zawieszenia przez KD nierentownych połączeń. Zwłaszcza że okazało się, iż z finansami dolnośląskiego samorządu nie jest najlepiej i niewykluczone, że w najbliższych miesiącach ograniczona zostanie oferta połączeń kolejowych w regionie.

Połączeniu do Szklarskiej trzeba dać trochę czasu

Po incydencie z 22 grudnia, Justyna Stachniewicz, rzeczniczka KD, mówiła naszemu portalowi tak: – W pierwszym tygodniu po uruchomieniu nowego rozkładu jazdy [14 grudnia KD przejęły prawie w całości od PR obsługę trasy z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby – red.], w nowo uruchomionym pociągu i na początku jego trasy trudno oczekiwać tłumów, zwłaszcza w okresie świątecznym, w którym szkoły nie pracują normalnie. Nowe połączenie ma w założeniu umożliwić mieszkańcom Szklarskiej Poręby i Piechowic dojazd na godz. 8 do zakładów pracy i szkół w centrum Jeleniej Góry. Musimy więc dać temu połączeniu czas. Poza tym, pamiętajmy: pociąg nie kursuje w relacji ze Szklarskiej Poręby Dolnej do Górzyńca, tylko ze Szklarskiej Poręby Górnej do Wrocławia, gdzie dowozi ponad 150 osób. bilans całego pociągu nie jest więc zły. Ogólnie w pociągach na trasie Wrocław – Szklarska Poręba odnotowaliśmy satysfakcjonującą frekwencję. Średnia liczba pasażerów w pociągach na trasie to około 100 osób. Spodziewamy się wzrostu liczby przewożonych osób na tej linii po okresie świąteczno-noworocznym, zwłaszcza w okresie ferii zimowych. Szklarska Poręba jest popularnym ośrodkiem turystyczno-rekreacyjnym, i jesteśmy przekonani, że amatorzy sportów i wycieczek zimowych chętniej będą korzystali z naszych pociągów, aby tam dojechać, wykorzystując nowoczesny tabor i częściowo wyremontowaną linię kolejową.

Justyna Stachniewicz zauważa też, że wspomniany poranny pociąg ze Szklarskiej do Wrocławia był na początkowym fragmencie trasy: nie dojechał jeszcze do sporych generatorów ruchu, którymi są Piechowice i cała Jelenia Góra, w tym kompleks zdrojowy Cieplice oraz duże osiedle Orle. Poza tym, poza tym ten pociąg dedykowany jest w dużej mierze uczniom, więc z uwagi na ferie świąteczne frekwencja była niższa.

Po kolejnym incydencie, który miał miejsce w ostatni piątek 9 stycznia Piotr Rachwalski, prezes KD, powiedział portalowi Transport-Publiczny.pl, że zawieszenie przewozów nie jest w żadnym wypadku pretekstem związanym z frekwencją [istotnie, od wtorku 13 stycznia kursowanie pociągów zostało przywrócone - red.]. – Linia ma dobre parametry i chcemy po niej jeździć. Zwłaszcza, że zbliżają się ferie i sporo turystów wybierze właśnie kolej jako środek transportu do Szklarskiej Poręby. Ale nie mogę dłużej narażać zdrowia ludzi i ryzykować wyłączenie kolejnych pojazdów z ruchu - powiedział Piotr Rachwalski.

Będą autobusy dowozowe do pociągów w Szklarskiej Porębie?

Przedstawiciele przewoźnika zauważają również, że liczą także, iż po ustabilizowaniu się oferty na tej linii, nie tylko turyści, ale również okoliczni mieszkańcy będą tych pociągów, dojeżdżając do pracy i szkoły w Jeleniej Górze. – Po zakończeniu remontu torów w okolicach Jeleniej Góry i skróceniu czasu przejazdu, z pewnością nasza oferta stanie się atrakcyjniejsza dla podróżnych – zauważa Justyna Stachniewicz. Warto zauważyć, że obecnie niektóre pociągi KD mają wydłużony czas przejazdu przez postoje na stacji Jelenia Góra. Np. poranny pociąg ze Szklarskiej do Wrocławia (ten, który uderzył w drzewo 22 grudnia) ma aż 34-minutowy postój w Jeleniej Górze, ze względu na prace remontowe na trasie w kierunku Wrocławia.
Rzeczniczka KD zdradza również, że Koleje Dolnośląskie chcą podjąć także rozmowy z władzami Szklarskiej Poręby w celu uruchomienia „dowozowej” komunikacji miejskiej do stacji Szklarska Poręba Górna. Stachniewicz zauważa również, że o uruchomienie wspomnianego porannego pociągu (odj. ze Szklarskiej Poręby godz. 6.37) wnioskowała grupa lokalnych mieszkańców. – Wiosną i latem 2014 r. grupa mieszkańców wnioskowała do Urzędu Marszałkowskiego o poprawę oferty do i ze Szklarskiej. W pismach i wnioskach argumentowano, że mieszkańcy Szklarskiej są w stanie jeździć do pracy i przede wszystkim do szkoły w Jeleniej Górze, jeśli wprowadzone zostaną poranne pociągi do Jeleniej Góry. Urząd wprowadził takowy pociąg, z myślą o dowozie uczniów, we wrześniu 2014 r., od 14 grudnia obsługują go Koleje Dolnośląskie, w celu jego obsługi równocześnie uruchamiając wieczorne połączenie do Szklarskiej Poręby, które w wakacje pozwoli uzyskać skomunikowanie z pociągiem GWTR do Korenova. Czesi będą mogli dzięki temu urządzić sobie wycieczkę jednodniową do Wrocławia, z wieczornym powrotem. Wróciliśmy na tą linię z zupełnie inną ofertą niż przed laty i trudno mówić o czasie na jej rozpromowanie, czemu nie sprzyjają sytuacje takie jak codziennie przewrócone drzewa – zauważa Justyna Stachniewicz.

Integrację wokół linii do Szklarskiej trzeba pogłębiać
W kontekście deklaracji o dążeniu do utworzenia autobusów „dowozowych”, warto jeszcze przypomnieć, że ponad rok temu, gdy zakończył się remont linii kolejowej do Szklarskiej Poręby, pisaliśmy, że linia ta ma potencjał, by „zintegrować” z innymi podsystemami transportu publicznego, choćby poprzez wprowadzenie wspólnych biletów ważnych w pociągach i autobusów miejskich w Jeleniej Górze.

[współpraca: Michał Szymajda]
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak się podróżuje autobusem KD do Góry?

Komunikacja

Jak się podróżuje autobusem KD do Góry?

Jakub Rösler 06 września 2023

Syców (prawie) wróci na kolejową mapę Polski

Komunikacja

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Komunikacja

Kolej + autobus: czy to pomoże transportowi po pandemii?

Komunikacja

Bilety zintegrowane coraz popularniejsze na Dolnym Śląsku

Komunikacja

Warszawa miastem transportu publicznego?

Komunikacja

Warszawa miastem transportu publicznego?

Adam Piotr Zając 09 czerwca 2015

Zobacz również:

Jak się podróżuje autobusem KD do Góry?

Komunikacja

Jak się podróżuje autobusem KD do Góry?

Jakub Rösler 06 września 2023

Syców (prawie) wróci na kolejową mapę Polski

Komunikacja

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Komunikacja

Kolej + autobus: czy to pomoże transportowi po pandemii?

Komunikacja

Bilety zintegrowane coraz popularniejsze na Dolnym Śląsku

Komunikacja

Warszawa miastem transportu publicznego?

Komunikacja

Warszawa miastem transportu publicznego?

Adam Piotr Zając 09 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5