W ostatnich dniach PKM w Katowicach rozpisało przetarg na dostawy pięciu pojazdów przegubowych oraz 35 autobusów o długości 12 metrów. Przyglądamy się specyfikacji zamówienia na nowe wozy, które do stolicy województwa śląskiego zostaną dostarczone do 2018 r.
Przedmiotem
przetargu organizowanego przez PKM Katowice jest dostawa 40 autobusów, w tym pięciu przegubowych i 35 jednoczłonowych. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe – bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu.
Jakie wozyDługość trzyosiowego przegubowca mieścić się ma w przedziale od 17,50 do 18,75 m, a pojemność określono na 140 podróżnych (z czego 25% siedzących). Minimum 10 siedzeń ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Przewidziano cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2 o szerokości min. 120 cm każde.
Zgodnie z wymaganiami długość dwuosiowego pojazdu jednoczłonowego wynieść ma od 11,80 do 12,15 m. Autobus ma pomieścić co najmniej 86 pasażerów (z czego 25% na miejscach siedzących). Minimum 6 siedzeń ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Przewidziano trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości min. 120 cm każde.
Wozy mają być wyposażony w silnik diesla spełniający normę Euro-6 oraz automatyczną, min. 4-zakresową skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Minimalną moc silnika w pojeździe przegubowym określono na 210 kW, a w pojeździe 12-metrowym na 180 kW.
Minimalny okres międzyobsługowy (między przeglądami) to 60 tys. km przebiegu. Pojazdy muszą być przystosowane do co najmniej 12-letniej eksploatacji przy założeniu średnio 80-90 tys. km rocznego przebiegu. Zamawiający wymaga 36-miesięcznej gwarancji na pojazd, 72-miesięcznej gwarancji na powłokę lakierniczą oraz min. 10 lat na szkielet nadwozia i podwozia.
Wejście do pojazdu powinno znajdować się na wysokości 300-360 mm. Wydzielone miejsce do przewozu wózka dla niepełnosprawnych zaplanowano przy II drzwiach, a w przegubowcu dodatkowo przy III drzwiach. Przy nich znajdować się mają rozkładane rampy. Przewidziano klimatyzację, wentylację i ogrzewanie, a także monitoring i system informacji pasażerskiej. W pojazdach znajdą się też gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych – w przegubowcu min. 10, a w 12-metrowym pojeździe min. 6. Autobusy będą też zapewniać łączność wi-fi.
Jakie kryteria ocenyTermin składania ofert mija 9 lutego. O wyborze zadecydują cena (60%) oraz ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%). W tym drugim przypadku pod uwagę brane będzie osiem kryteriów. Pierwszy to materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia (20 pkt.). Punktowane będą profile ze stali odpornej na korozję, profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej oraz aluminium. Kolejny aspekt to materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw (20 pkt.). Punktowane będzie zastosowanie blachy ze stali odpornej na korozję, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej lub aluminium, tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego.
Trzecim kryterium jest pojemność silnika w pojeździe jednoczłonowym i przegubowym (2x10 pkt). Najwięcej punktów w obu przypadkach można otrzymać za przedział od 9 do 11 dm3. Połową punktów nagradzany będzie przedział od 11 do 12 dm3, a bez punktów pozostają wartości powyżej 12 dm3. Kolejne punkty można otrzymać w przypadku, gdy producent pojazdu jest jednocześnie producentem zastosowanego w nim silnika (10 pkt.),a także za zastosowanie zawieszenia zależnego osi przedniej (10 pkt.). Poza tym punktowane będzie zaoferowanie pojazdu, który spełnia wymogi homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (2 pkt.)
PKM preferuje też trzyczęściową szybę czołową, składającą się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu (8 pkt.). Pod uwagę brana będzie też liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi w pojeździe 12-metrowym oraz przegubowym (po 5 pkt.).
420 dni na dostawy
W terminie do 150 dni od podpisania umowy przewidziano dostawy pięciu przegubowców i pięć jednoczłonowych pojazdów. Dostawy kolejnych piętnastu pojazdów jednoczłonowych zaplanowano w terminie do 300 dni od zawarcia kontraktu, a ostatnich piętnastu – w terminie do 420 dni od podpisania umowy.