Przedstawiciele MPK w Częstochowie oraz Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego podpisali umowę na dofinansowanie unijne dla przebudowy sieci tramwajowej i zakup nowego taboru. Prace modernizacyjne sieci mają być prowadzone do 2019 r.
W dniu 24 października w tzw. nowej hali tramwajowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie (tj. hala tokarki podtorowej) odbyło się oficjalnie sygnowanie umowy o dofinansowanie ze środków unijnych projektu przebudowy infrastruktury tramwajowej oraz zakupu taboru. – To bardzo ważny projekt dla całego województwa, nie tylko dla Częstochowy. Duże ukłony dla samorządu częstochowskiego – podziwiał marszałek Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego, a przemawiając zwrócił uwagę na spodziewane efekty inwestycji, w tym m.in. szybszy dojazd do pracy i szkoły oraz walkę ze smogiem.
– Dzięki nowym tramwajom i modernizacji linii będzie bardziej ekologicznie, bezpieczniej i szybciej – powiedział Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy, przypominając również o próbnym taryfikatorze przewidującym
nieodpłatne przejazdy młodzieży szkolnej do 15. roku życia licząc, że razem z modernizacją sieci tramwajowej młode pokolenia będą systematycznie przekonywać się do korzystania z komunikacji miejskiej.
Spore miliony
Całkowity koszt zamówień podstawowych projektowanej inwestycji przewidującej remont większości infrastruktury liniowej oraz zakup 10 tramwajów ma wynieść ponad 208 mln zł brutto, z czego fundusze Regionalnego Programu Operacyjnego,
pozyskane przez miejskiego przewoźnika, to ponad 144 mln zł. Udział dotacji obejmuje 85% wartości inwestycji. Poprzednio tak wysoki współczynnik środków zewnętrznych widniał w dotacji na rozbudowę sieci tramwajowej w dzielnicach Wrzosowiak i Raków oraz na zakup 7 Twistów oddanych do eksploatacji w 2012 r.
Na liście rezerwowej oczekuje jeszcze drugi wniosek MPK o dofinansowanie opiewający na kwotę 44 mln zł i przewidujący opcje w zamówieniach na remont końcówki sieci tramwajowej oraz zakup kolejnych 5 wagonów tramwajowych.
Zakres inwestycjiInwestycja przygotowana do realizacji zakłada
remont większości sieci tramwajowej od pętli „Fieldorfa” do pętli rezerwowej „Raków – dw. PKP” wykorzystywanej obecnie w normalnym ruchu liniowym. Dalszy odcinek w dzielnicy Kucelin do pętli „Kucelin” obejmuje osiedle o zabudowie ekstensywnej, a tramwaje tam tłumnie niegdyś dojeżdżające dowoziły pracowników prężnie wtedy działającej Huty Bieruta (dziś dużo skromniejszej Huty Częstochowa). Dziś jedyny logiczny sens podróży tam, to szpital hutniczy. Odcinek ten objęty jest projektem rezerwowym.
Wymienione zostanie torowisko (13,8 km pojedynczego toru) wraz z infrastrukturą towarzyszącą i okalającą, przebudowane zostaną pętle, wykonane rozjazdy pod przyszłe dalsze rozbudowy sieci oraz wykonane nowe podstacje zasilające.
Znane już są oferty na te prace, o czym pisaliśmy wcześniej – nadal trwa ich analiza.
Z kolei 10 nowych tramwajów, to jednoprzestrzenne przegubowe wagony z w pełni niską podłogą o długości pudła 28-32,2 m z bardzo bogatym wyposażeniem. Tramwaje dostarczyć ma Pesa. Pojazd dla Częstochowy
będzie kontynuacją linii Twist. MPK nadal jednak nie zawarło umowy z bydgoskim producentem.
Prace modernizacyjne sieci mają być prowadzone do 2019 r., a tramwaje dostarczone w przeciągu dwu lat od zawarcia umowy w ilościach nie większych, niż 2 pojazdy miesięcznie. Po zakończeniu inwestycji od 2020 roku wleczenie i bujanie tramwajów przejdzie w Częstochowie do historii.