Urząd Miejski w Jaworznie ogłosił przetarg na budowę rowerowej autostrady łączącej północno – zachodnią część miasta z centrum. Dwujezdniowa, bezkolizyjna trasa z asfaltową nawierzchnią ma zapewnić czas dojazdu krótszy niż samochód. Pojawi się na niej również oświetlenie aktywowane czujnikami ruchu.
Pierwsze wzmianki o szybkiej, bezkolizyjnej drodze dla rowerów w Jaworznie pojawiły się w 2014 r. Pod koniec grudnia ubiegłego roku
miasto podpisało umowę na dofinansowanie z Unii (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne), które pokryje większość wydatków. Teraz rozpisało przetarg mający wyłonić wykonawcę. Termin składania ofert mija 30 maja.
Dwie jezdnieRealizację przedsięwzięcia podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich to budowa dwóch kładek (nad al. J. Piłsudskiego i ul. Kolejową) oraz tunelu (pod ul. Jana Pawła II), dzięki którym rowerostrada o łącznej długości 3,5 km stanie się bezkolizyjna. Drugi to budowa wydzielonych ciągów dla rowerzystów i pieszych.
źródło: www.skyscrapercity.comPrzekrój poprzeczny „rowerostrady” robi wrażenie. Przypomina rowerowe trasy, jakie buduje się w Holandii. Na nasypie zostaną zlokalizowane dwie jezdnie (każda o szerokości 2,25 m, z dwoma pasami ruchu) oddzielone pasem oraz szeroki na 2 m chodnik ze zróżnicowanym poziomem nawierzchni. Na odcinku wiodącym przez las trasę wzbogaci dodatkowo segmentowe oświetlenie aktywowane w momencie zbliżania się rowerzysty (
podobne rozwiązanie pojawiło się w Wałbrzychu). Ścieżka zostanie poprowadzona śladem dawnych torów kolejowych, co staje się w Polsce coraz popularniejszym trendem.
Szybciej niż samochodem?Inwestycja stanowi ważny element programu „Integracja dróg dla rowerów”, którego celem jest połączenie istniejącej w Jaworznie sieci ścieżek w spójną całość. Rowerostrada skomunikuje również dwa największe osiedla miasta (Stałe oraz Podłęża) z centrum, zapewniając czasy dojazdu krótsze niż w przypadku samochodów.
W ramach projektu o łącznej wartości 6 mln zł przewidziano także budowę drogi dla rowerów przez Jeziorki do Ciężkowic o długości 1,2 km (nawierzchnia asfaltowa). Termin realizacji pierwszej części (kładki i tunel) upływa z końcem bieżącego roku, części drugiej (ścieżki) – 30 września 2018 r.
Inwestycję uzupełni w przyszłości zadaszony i strzeżony parking na 300 jednośladów przy placu Górników w centrum.