Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wałbrzych. Będzie droga rowerowa z nietypowym oświetleniem

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-09-30 07:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wałbrzych. Będzie droga rowerowa z nietypowym oświetleniem
droga rowerowafot.
Wkrótce w Wałbrzychu ruszy budowa nowej drogi rowerowej z nietypowym oświetleniem. Lampy oświetlające ścieżkę będą włączane przez czujniki ruchu tylko w miejscach, przez które przejeżdża rowerzysta. To bez wątpienia ciekawe technicznie rozwiązanie, jednak czy ma realny wpływ na poprawę warunków jazdy rowerem w mieście?

Trasa z nietypowym oświetleniem powstanie na kilometrowym odcinku wzdłuż ul. Wysockiego (fragment od Centrum Kultury i Sztuki do ul. Andersa) i będzie przedłużeniem istniejącej trasy przebiegającej od skrzyżowania ulic Sikorskiego i Wysockiego.

Miasto zamontuje lampy oświetlające drogę rowerową na latarniach ulicznych. Podobnie dzieje się przy ścieżce wzdłuż ul. Podwale, tam jednak oświetlenie świeci stale. Na mającej powstać ścieżce aktywowane będzie przez czujniki ruchu, które zapalą światła jedynie tam, gdzie przemieszcza się rowerzysta lub pieszy.

Oszczędzają światło

Powyższą inwestycję magistrat argumentuje przede wszystkim względami finansowymi. Oświetlenie zapalające się tylko wówczas, gdy zachodzi ku temu potrzeba, ma być znacznie bardziej opłacalne niż latarnie świecące stale. Urzędnicy podkreślają, że podobne rozwiązania od wielu lat działają w rowerowych krajach Europy Zachodniej i zdają egzamin.

Nowa ścieżka z nietypowym oświetleniem powstanie do końca bieżącego roku. Całość ma kosztować 1,6 mln zł.

Świetlany gadżet?

Rowerzyści aprobują ideę, ale zwracają uwagę, że oświetlenie aktywowane czujnikami ruchu – choć ciekawe – samo w sobie nie należy do szczególnie prorowerowych.

- Idea pomysłu jest zrozumiała , jednak trudno powiedzieć, by miała większe znaczenie, jeśli chodzi o poprawę warunków ruchu rowerowego w mieście. Dużo ważniejsze od technicznych gadżetów jest to, by samo oświetlenie było prawidłowe – komentuje Marcin Hyła z ogólnopolskiej organizacji Miasta dla Rowerów. - W tej kwestii istnieją znacznie poważniejsze problemy, które na co dzień są niezauważane.

Wśród nich Hyła wymienia m.in. ekrany akustyczne skutecznie odcinające światło latarni od chodników i dróg dla rowerów oraz przydrożną zieleń, przez którą nieprawidłowo oświetlona może być nawet jezdnia. Kłopot stanowi także zróżnicowanie oświetlenia między latarniami. Podręczniki holenderskie zakładają, że różnica natężenia światła emitowanego przez poszczególne słupy nie powinna być większa, niż 30%. Tymczasem w polskich miastach nierzadko zdarzają się sytuacje, w których jedna latarnie są wyraźnie ciemniejsze od innych.

Oświetlenie nie może również maskować istotnych detali. Znane są niebezpieczne sytuacje najechania przez rowerzystów na słabo widoczne krawężniki, w świetle latarni zlewające się z nawierzchnią. W kwestii widoczności ważną rolę odgrywa także oznakowanie poziome w postaci linii krawędziowych, z natury odpornych na brak oświetlenia ulicznego i jego niedostatki.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Droga rowerowa na Rzgowskiej przestanie być „szczerbata”

Przestrzeń

Łódź: Droga rowerowa na Rzgowskiej przestanie być „szczerbata”

Roman Czubiński 28 września 2016

Otwarto pierwszą w Polsce świecącą drogę rowerową

Przestrzeń

Otwarto pierwszą w Polsce świecącą drogę rowerową

jd/inf. pras. 27 września 2016

Droga rowerowa zabija biznes?

Komunikacja

Droga rowerowa zabija biznes?

Olga Plesińska 16 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS