Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak poprawić dostęp do Puszczy Białowieskiej - część druga

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-09-02 12:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak poprawić dostęp do Puszczy Białowieskiej - część druga
stacja Białowieża Towarowafot. Beentree, lic. CC BY-SA 3.0
W przygotowanym przez konsorcjum firm ZDG TOR i Ekoton studium dotyczącym kierunków rozwoju transportu zbiorowego w regionie Puszczy Białowieskiej, wysunięto postulaty m.in. wznowienia przewozów kolejowych na linii do Białowieży i modernizacji linii kolejowej Siedlce – Hajnówka. Ale nie tylko: dziś przedstawiamy pozostałe postulaty.

Wczoraj napisaliśmy, iż w dokumencie pn. „Analiza dostępności komunikacyjnej regionu Puszczy Białowieskiej”, który został przygotowany na zlecenie Powiatu Hajnowskiego, zwrócono uwagę, iż priorytetowym zadaniem transportowym w regionie powinno być zwiększenie liczby połączeń autobusowych na obecnie obsługiwanych trasach – tak by nie dochodziło do sytuacji, w których niektóre miejscowości obsługiwane są np. tylko w dni robocze lub w dni nauki szkolnej. Innymi istotnymi postulowanymi przedsięwzięciami są rewitalizacja linii Hajnówka – Białowieża, a także dążenie – poprzez lobbing na szczeblu wojewódzkim i rządowym – do modernizacji linii Hajnówka – Siedlce, tak aby prędkość na niej zwiększyła się do 100-120 km/godz.

Ale to nie są jedyne rekomendowane działania. Dlatego dziś prezentujemy pozostałe istotne postulaty sporządzone w tym dokumencie. Autorzy podkreślili, że szereg sugerowanych działań wykracza poza kompetencje władz powiatu hajnowskiego – leżą bowiem w kompetencjach innych jednostek samorządu terytorialnego, organów państwowych, bądź prywatnych podmiotów gospodarczych etc. Dlatego też postulaty wykraczające poza możliwości władz powiatu należy traktować jak przedsięwzięcia, co do których powinny zostać podjęte działania o charakterze lobbystycznym (wraz ze wsparciem opiniotwórczych podmiotów: środków masowego przekazu, lokalnych parlamentarzystów, przedstawicieli świata biznesu, firm doradczych, etc.), zwiększające szansę na realizację.

Przywrócić połączenia kolejowe Białystok – Hajnówka

Na liście rekomendowanych inwestycji kolejowych znalazł się m.in. postulat rewitalizacji (w drugiej kolejności po zrealizowaniu modernizacji linii Siedlce – Hajnówka) ciągu linii kolejowych nr 32/52 Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka, w tym przywrócenie przejezdności linii nr 52 na odcinku Lewki – Hajnówka. Zakładając iż do czasu przeprowadzenia tej inwestycji, zrealizowana zostałaby rewitalizacja linii Hajnówka – Białowieża, pozwoliłoby to na uruchomienie bezpośrednich pociągów w relacji Białystok – Hajnówka Białowieża. W dokumencie podkreślono też, że trwająca modernizacja Rail Baltiki, wespół z postulowaną rewitalizacją trasy Białystok – Hajnówka/Białowieża, miałaby szansę stworzyć atrakcyjne połączenie kolejowe z głębi Polski do regionu Puszczy Białowieskiej.

Jednocześnie, w dokumencie rekomendowano m.in. dążenie do zwiększenia liczby pociągów na trasie Siedlce – Hajnówka (zwłaszcza, co istotne z punktu widzenia ruchu turystycznego – w weekendy), jak również do zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń Warszawa – Hajnówka. Podkreślono, że modelową sytuacją byłoby uruchomienie codziennego bezpośredniego połączenia, a przynajmniej: poszerzenie obecnej oferty pociągów InterRegio o sobotni, przedpołudniowy pociąg w relacji z Warszawy do Hajnówki. W przypadku braku możliwości uruchomienia większej liczby bezpośrednich pociągów z Warszawy (oraz jednoczesnego braku możliwości zwiększenia liczby pociągów na odcinku Siedlce – Hajnówka), niezbędne będzie przynajmniej dążenie do poprawy systemu skomunikowań w Siedlcach z pociągami do i z Warszawy.

Zintegrować pociągi, autobusy i usługi turystyczne

Ważnym kierunkiem rozwoju transportu zbiorowego w regionie Puszczy Białowieskiej powinna być także integracja systemów transportowych, przede wszystkim poprzez takie działania jak:
• Utworzenie systemu skomunikowań w Białymstoku pomiędzy pociągami dalekobieżnymi i autobusami do Hajnówki/Białowieży. Podkreślono, że informacje o skomunikowaniach powinny znajdować się w rozkładach jazdy wszystkich zainteresowanych przewoźników. Modelową sytuacją byłoby też nawiązanie, równolegle z synchronizacją rozkładów, współpracy biletowej pomiędzy przewoźnikami autobusowymi i kolejowymi, w zakresie utworzenia „zintegrowanych” biletów;
• Utworzenie analogicznego systemu skomunikowań w Hajnówce, pomiędzy pociągami z/do Siedlec i autobusami, przede wszystkim z/do Białowieży.
Jako komplementarne działanie „integracyjne”, rekomendowano nawiązanie współpracy pomiędzy przewoźnikami autobusowymi (i, w miarę możliwości, kolejowymi) oraz podmiotami gospodarczymi związanymi z turystyką operującymi na terenie Powiatu Hajnowskiego, celem tworzenia „zintegrowanych” ofert. Chodziłoby o utworzenie systemu rabatowego, dzięki któremu posiadacze biletów na pociąg/autobus mogliby uzyskać zniżki na usługi, np. w ośrodkach noclegowych, punktach gastronomicznych, placówkach muzealnych/kulturalnych etc.

Utworzyć jednolitą wyszukiwarkę połączeń

W zakresie rozwoju komunikacji autobusowej, rekomendowano m.in. zwiększenie liczby połączeń na trasach Hajnówka – Bielsk Podlaski, Hajnówka – Białowieża, Hajnówka – Narewka, Hajnówka – Kleszczele – Czeremcha. Zasygnalizowano również m.in. konieczność utworzenia na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Hajnówce serwisu prezentującego – w jednolity sposób – rozkłady jazdy wszystkich przewoźników autobusowych i przewoźnika kolejowego, operujących na terenie powiatu.

Jednocześnie zwrócono uwagę, że konieczne byłoby wypromowanie serwisu w taki sposób, aby informacja o nim dostępna była w witrynach internetowych jak największej liczby instytucji i organizacji działających w branży turystycznej, a także w witrynach internetowych samorządów gminnych i samorządu wojewódzkiego oraz w witrynach z nimi powiązanych (np. na stronie internetowej Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej).

– Realizacja tych postulatów zarówno poprawi jakość życia mieszkańców regionu, jak i podniesie atrakcyjność turystyczną unikalnego, w skali światowej, regionu Puszczy Białowieskiej. Ponadto zwiększeniu ulegnie konkurencyjność publicznego transportu zbiorowego wobec prywatnej motoryzacji, zawsze korzystna z punktu widzenia zarówno ograniczania wykluczenia społecznego o charakterze komunikacyjnym (miejscowości okresowo pozbawione transportu publicznego), ochrony środowiska naturalnego, jak i poprawy bezpieczeństwa podróżowania – napisali w uzasadnieniu autorzy opracowania.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak poprawić dostęp do Puszczy Białowieskiej

Komunikacja

Jak poprawić dostęp do Puszczy Białowieskiej

Paweł Rydzyński 01 września 2014

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Rybnik chce połączeń do Czech

Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Paweł Rydzyński 20 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS