Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Nie ma inteligentnego miasta bez zrównoważonej mobilności

Dalej Wstecz
Autor:

Maciej Mysona

Data publikacji:
2020-04-30 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie ma inteligentnego miasta bez zrównoważonej mobilności
fot. MJ
Zespół Doradców Gospodarczych TOR realizuje kolejne projekty, których efektem będzie polepszenie jakości życia w naszych miastach. O tym jakie powinno być nowoczesna miasto pisze Maciej Mysona, Senior Project Manager w Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o.

Mobilność miejska to nie jest tradycyjne zarządzanie podażą w transporcie zbiorowym i myślenie tylko o rozwoju infrastruktury. Nowoczesna mobilność to nieodłączny element tak szumnie wypowiadanego ostatnio hasła „smart city”. Inteligentne miasto to pewien status, do którego pozyskania w ostatnim czasie ustawiła się długa kolejka. Propagowanie pewnych elementów rozwoju w tym zakresie zawdzięczamy licznie tworzonym strategiom elektromobilności. Jednak trzeba przyznać, że w wielu opracowaniach ten temat jest traktowany po „macoszemu”, a jedynym elementem rozróżniającym miasto „smart” od zwykłego jest ilość tablic ledowych przewidziana do utworzenia w przestrzeni publicznej.

Prawdziwe smart miasto, to ośrodek, w którym żyje się ludziom dobrze, dostępna technologia pomaga im w codziennych czynnościach w sposób nieinwazyjny, a ich potrzeby i wymagania w każdym aspekcie życia są możliwie szybko zaspakajane.

Tutaj możemy śmiało powiedzieć, że nie ma inteligentnego miasta bez odpowiedniego zarządzania mobilnością, jak również nie możemy w pełni zarządzać mobilnością nie oferując społeczeństwu nowoczesnych rozwiązań transportowych. Oba pojęcia (smart city i zrównoważona mobilność) należy w pewnych aspektach traktować jako wzajemne uzupełnienie.

W Zespole Doradców Gospodarczych TOR podejście do stworzenia odpowiedniej strategii i planu jej wdrażania jest dla nas wartością nadrzędną. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak mapowanie przestrzeni przy użyciu dronów byliśmy w stanie stworzyć Politykę parkingową Ełku w oparciu o wyniki zapełnienia przestrzeni parkingowych. Oznacza to, że zawarte w niej rozwiązania wynikały bezpośrednio z potrzeb mieszkańców. Należy również zaznaczyć, że poprzez zastosowanie autorskich algorytmów detekcji obrazu oraz dobór odpowiedniej technologii pomiarowej, badania były znacznie tańsze od tradycyjnych (prowadzonych przez pomiarowców), a ich stopień dokładności szacujemy na ponad 98%.

Jako ZDG TOR jesteśmy również w przededniu podpisania umowy na wykonanie zadania modelowego planu mobilności: „Strategii Zrównoważonej Mobilności dla Nakła nad Notecią”. W ramach zadania bardzo szczegółowo zostaną przeprowadzone Kompleksowe Badania Ruchu, będące podstawą do stworzenia czterostadiowego modelu ruchu. Na podstawie modelu opracowany zostanie Plan mobilności, który będzie konsultowany w szerokim zakresie wśród mieszkańców, a jego podstawową wartością będzie niepowtarzalność, dopasowanie do uwarunkowań lokalnych i specyfiki miasta.

W zakresie rozwoju idei inteligentnego miasta, wspólnie z Instytutem Badawczym IPC opracowujemy „Strategię Smart City miasta Kołobrzeg”, w której to prace podzielone na kilka etapów przeplatają się z dokładnym zapoznaniem się z potrzebami mieszkańców w wielu obszarach codziennego życia (nie tylko transporcie). Calem opracowania jest usystematyzowanie wdrażania technologii w sposób przyjazny i akceptowalny dla mieszkańców oraz przynoszący realne korzyści dla miasta: zarówno w postaci zwiększenia jakości pracy urzędu, obniżenia kosztów utrzymania usług komunalnych wraz ze wzrostem ich jakości oraz sprawnego zarządzania tak rozległym organizmem, jakim jest miasto.

Jednak to co łączy wszystkie potrzeby mieszkańców danej jednostki, niezależnie czy jest to mała gmina, czy duże miasto wojewódzkie to konieczność przemieszczania się pomiędzy generatorami ruchu. Dlatego oprócz wdrażania technologii i polepszania obsługi obecnie zurbanizowanych terenów należy myśleć jak tworzyć nowe obszary miast (i reorganizować stare), tutaj niewątpliwie bardzo duże znaczenie ma gospodarka przestrzenna. Uchylając rąbka tajemnicy, mogę wspomnieć, że w naszym biurze rozpoczęliśmy pracę nad stworzeniem publikacji „Zrównoważona mobilność w planowaniu przestrzennym”, która wykonywana jest na zlecenie Ministerstwa Rozwoju.

W mojej opinii mówiąc o zrównoważonej mobilności czy implementacji smart city musimy mieć na horyzoncie jasny cel: stworzenie przyjaznej przestrzeni do życia, a jakich narzędzi do tego użyjemy, to już kwestia drugorzędna.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak planować rozwój transportu elektrycznego?

Prawo & Finanse

Jak planować rozwój transportu elektrycznego?

Roman Czubiński 09 marca 2020

ZDG TOR: To był świetny rok dla naszego wydawnictwa!

Prawo & Finanse

ZDG TOR: To był świetny rok dla naszego wydawnictwa!

ZDG TOR 13 lutego 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5