Partnerzy serwisu:
Mobilność

Holendrzy zbudowali autobus… na kwas mrówkowy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-07-06 15:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Holendrzy zbudowali autobus… na kwas mrówkowy
fot. Team FAST
Holendrzy zbudowali autobus… na kwas mrówkowy
Holendrzy zbudowali autobus… na kwas mrówkowy
W czwartek w Eindhoven studenci z tamtejszej Politechniki postanowili zaprezentować prototyp autobusu napędzanego nietypowym paliwem – hydrozyną, która prawie w całości składa się z kwasu mrówkowego. Według pomysłu ma to być wygodna, tania i bezpieczna alternatywa dla ogniw paliwowych. Rynek autobusowy czeka rewolucja?

Nazwa, którą określają siebie studenci – Team FAST – wzięła się od Formic Acid Sustainable Transportation („zrównoważony transport napędzany kwasem mrówkowym”). Autobus, nad którym prace trwały przez ponad rok, odkąd młodzi inżynierowie zaprezentowali pierwszy, działający model w niewielkiej skali, to w istocie elektryczny VDL Citea. Z tyłu pojazdu znajduje się przyczepa, którą studenci nazwali REX. W niej dochodzi do reakcji, dzięki której wspomniana hydrozyna, jest zamieniana na energię napędzającą pojazd.

Ta technologia to w istocie sposób na zwiększenie zasięgu autobusu elektrycznego. REX, na dziś, ma moc 25 kW, czy może zwiększyć zasięg pojazdu o kilkadziesiąt kilometrów.

Kwas mrówkowy to najprostszy kwas karboksylowy. Hydrozyna ( której nie należy mylić z hydrazyną, która jest składnikiem paliwa rakietowego) to 99–procentowy kwas mrówkowy z substancjami nadającymi mu pożądane właściwości. Podczas jazdy paliwo rozkłada się na wodór i dwutlenek węgla. Ten drugi jest potem używany do ponownej produkcji paliwa, z kolei ten pierwszy zużywany jest do produkcji energii napędzającej pojazd. W efekcie paliwo jest bezemisyjne.

Po co takie paliwo? Bo autobusy napędzane wodorem, choć są znane od wielu lat, stwarzają pewne problemy. Największym jest transport i składowanie paliwa. Wodór jest niezbyt bezpieczny i nieporęczny, wymaga dużych zbiorników, w których panuje wysokie ciśnienie. Dlatego technologia jest droga i kłopotliwa. Z hydrozyną nie ma tego kłopotu. Jest tania w produkcji i wygodna w składowaniu.

Twórcy tej technologii przyznają, że zainteresowali się autobusami, bo widzą jaką karierę robi elektryczny napęd w tego rodzaju środkach transportu. „Mimo wszystko to technologia przeznaczona bardziej dla samochodów, niż dla cięższych pojazdów, czy ciężarówek. Żeby przestawić się na rzeczywiście zrównoważony transport powinniśmy zmieniać wszystkie pojazdy” – można przeczytać na stronie internetowej zespołu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Antonio Cavotta: Elektrobus Mercedesa będzie konkurencyjny

Komunikacja

Antonio Cavotta: Elektrobus Mercedesa będzie konkurencyjny

Jakub Dybalski 02 kwietnia 2017

Chiny: Tramwaje na ogniwa wodorowe

Komunikacja

Chiny: Tramwaje na ogniwa wodorowe

Roman Czubiński 11 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS