Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat
fot. Roman Czubiński
Od wprowadzenia do eksploatacji pierwszego w Polsce seryjnie produkowanego elektrycznego autobusu miejskiego minęło 10 lat. Jego właściciel – PKM Jaworzno – podsumował związane z tym doświadczenia. Za największe zalety uznał niski koszt eksploatacji oraz dobrą opinię pasażerów.

Historia autobusów elektrycznych w Jaworznie zaczęła się od... koncepcji budowy tramwaju. Zaawansowane przygotowania zostały porzucone z powodu komplikacji w ruchu, które stały się widoczne na etapie projektowym, i okrężnego przebiegu linii. – Wtedy zmieniliśmy podejście: jako jedni z pierwszych w Europie zaczęliśmy testować autobusy elektryczne. Przetestowaliśmy wszystkie dostępne wtedy na rynku modele – wspomina prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Przede wszystkim sprawność

W podjęciu decyzji pomogły także wymogi, które trzeba było spełnić, aby uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej. W 2014 r., gdy przygotowywano SIWZ, spółka miała już tabor spełniający normę Euro 5 – więc wybór napędu elektrycznego był jedyną możliwością wykazania we wniosku „efektu ekologicznego”.

Władze miasta i zarząd PKM za najważniejszy uznały wtedy nie sam zasięg, lecz możliwość sprawnego przewozu liczby pasażerów porównywalnej z autobusami spalinowymi. Ważna była też możliwość podładowania pojazdu po drodze – stąd zakup, oprócz urządzeń do ładowania plug-in, także ładowarek szybkich. Przetarg na pierwszy w mieście (i w Polsce) liniowy autobus elektryczny wygrał Solaris.

Baterie wytrzymują ponad 600 tys. km

Właśnie kupiony wówczas egzemplarz – Solaris Urbino 12 Electric o numerze taborowym 308 – był „bohaterem” dzisiejszej konferencji. Autobus wyjechał na trasę 27 kwietnia 2015 r. od tego czasu przejechał ponad 700 tysięcy kilometrów. Jak odbił się na nim czas i przebieg? – Nadal wygląda bardzo dobrze – podkreślił prezydent. Według prognoz autobus będzie mógł być eksploatowany jeszcze przez ok. 5 lat.

Baterie trakcyjne nie są już oryginalne. Zostały wymienione w 2021 r., choć – jak podkreśla przewoźnik – nie było takiej konieczności. Solaris poszukiwał wówczas na rynku wtórnym baterii, które miały za sobą długą eksploatację dla potrzeb budowanego wraz z Tauronem magazynu energii. Tam trafiły (i służą do dziś) baterie z 308, PKM wykorzystało zaś okazję do modernizacji pojazdu (nowe baterie mają nieco większą pojemność).

Najstarsze elektryczne autobusy przegubowe PKM mają jednak po 600 tys. km przebiegu i nadal oryginalne baterie. Niedługo ogniwa zostaną jednak wymienione. Jak podkreśla przewoźnik, za wszystkie wymiany baterii płaci producent – odbywają się one w ramach gwarancji.

Bilans na plus – mimo chorób wieku dziecięcego

– Nie byliśmy przygotowani na początkowe trudności. Okazało się np., że Solaris nie przewidział tak dużych przebiegów rocznych, jakie jego autobusy osiągały u nas. Tego jednak nie wiedział wtedy nikt w Europie. Stąd awarie i długi czas oczekiwania na dostawę np. silników – wspomina prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal. Duże zaangażowanie pracowników pozwoliło radzić sobie z licznymi nieprzewidzianymi usterkami.

Ogólna ocena 10-letnich doświadczeń z taborem elektrycznym jest jednak – jak zaznacza – bardzo pozytywna, zarówno od względem eksploatacyjnym, jak i ekonomicznym. – Nie ma odwrotu od elektromobilności. Wiele gmin kupuje dziś autobusy elektryczne tylko z powodu wymogów ustawowych. My chcemy to robić, bo takie pojazdy dobrze służą mieszkańcom – deklaruje prezes. Wkrótce całą flota PKM ma stać się zeroemisyjna.

Jaworzno – poligon testowy dla innowacji

PKM przygotowuje już pionierskie w skali Polski inwestycje, które pozwolą spółce na niezależność energetyczną. Dzięki zadaszeniu placu manewrowego i pętli przy ul. Krakowskiej z magazynem energii postanie wielka farma fotowoltaiczna. Miasto złożyło już wniosek o dofinansowanie. Własny prąd ma pozwolić w przyszłości – gdy dofinansowania z UE nie będą już tak łatwo dostępne – na kupowanie kolejnych autobusów elektrycznych już z własnych środków.

Również następne kontrakty na autobusy elektryczne zdobywała w przetargach polska firma. Konstrukcja w kolejnych dostawach była udoskonalana. – W trakcie eksploatacji zgłaszaliśmy uwagi, a producent wprowadzał je w kolejnych seriach – wspominał prezydent. Były one stosowane także w pojazdach przeznaczonych dla innych odbiorców. Przykładem takiej modyfikacji jest możliwość ogrzewania wnętrza autobusu w trakcie ładowania. – Niewielka zmiana w wewnętrznych protokołach ładowarki pozwoliła jeździć dłużej, a autobus wyjeżdża na miasto już nagrzany – podkreślił.

Większość pracy przewozowej już „w prądzie”

PKM przedstawiło najważniejsze dane statystyczne związane z dziesięcioleciem eksploatacji taboru elektrycznego. Spółka ma dziś 49 autobusów elektrycznych i 1 hybrydowy, co stanowi większość jej floty. 23 autobusy spalinowe są wykorzystywane głównie na linii A (jako międzymiastowa jest ona trudna do elektryfikacji – część jej trasy przebiega poza terenem Jaworzna), na dodatkach szczytowych i w rezerwie. Dyspozytorzy w trosce o ciszę unikają kierowania ich na brygady kursujące po godzinie 20.

Łączny przebieg wszystkich naszych elektrobusów w ciągu 10 lat to 24,5 mln km. W ubiegłym roku autobusy elektryczne PKM Jaworzno wykonały ponad 4,2 mln km łącznego przebiegu (83% zaplanowanej pracy przewozowej na wszystkich liniach). Po dostawie kolejnych 7 wskaźnik ten ma wzrosnąć powyżej 90%. Przebieg roczny z 2024 r. wyniósł rekordowe 104 tys. km (przy średniej dla miast wielkości Jaworzna na poziomie 70-80 tys.) – Nie jest więc prawdą, że autobusy elektryczne są mniej sprawne – podkreślają przedstawiciele spółki.

Elektrobusy wygrywają kosztami eksploatacji

Koszty serwisowe taboru elektrycznego są nawet o 40% w skali roku niższe od spalinowych, a koszt przejechania 100 km – przeszło dwukrotnie mniejszy. Z nawiązką wynagradza to wyższe o nieco ponad milion złotych za sztukę koszty zakupu. W dodatku brak dziś dostępnych dofinansowań na autobusy spalinowe, podczas gdy na elektryczne można pozyskać je z UE w wysokości nawet 85%.

Nawet biorąc pod uwagę konieczność zakupu i utrzymania specjalistycznej infrastruktury do ładowania, w skali przedsiębiorstwa i miasta bilans jest korzystny. W całym mieście działa 14 stacji szybkiego ładowania i 20 ładowarek plug-in. Poziom naładowania baterii w każdym z autobusów można monitorować ze stanowiska dyspozytora w zajezdni.

Kolejnych 7 Urbino Electric

Dziś podpisano z Solarisem umowę zakupu kolejnych 7 autobusów. Zostaną one dostarczone w drugiej połowie roku. – Autobusy elektryczne są tańsze w eksploatacji, efektywne, nie wymagają dużego warsztatu, są ciche, pasażerowie je lubią. To lepszy, wygodniejszy i przyjazny transport – wylicza ich zalety prezydent miasta. Jak dodaje, między innymi dzięki nim komunikacja miejska od wielu lat niezmiennie dostaje bardzo pozytywne wyniki w badaniach opinii mieszkańców na temat miasta (średnia powyżej 4 w skali 1-5).

Dalsze plany inwestycyjne obejmują elektryfikację linii A, dziś obsługiwanej głównie autobusami spalinowymi (jej pętle mają zostać doposażone w ładowarki. Na pętli pod dworcem Szczakowa ma zostać ustawione drugie takie urządzenie. PKM chce też przyspieszyć wymianę taboru, którego średni wiek wynosi dziś 7 lat.

Nie będzie natomiast na razie zakupów taboru wodorowego. Jak uzasadnia spółka, byłyby one nieopłacalne z powodu wysokich cen wodoru.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Komunikacja

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Przemysław Farsewicz 03 maja 2025

Zobacz również:

Jaworzno wybiera droższego Solarisa na dostawy siedmiu elektrobusów

Komunikacja

Jaworzno wybiera droższego Solarisa na dostawy siedmiu elektrobusów

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2025

Jaworzno chce zamówić siedem elektrobusów

Komunikacja

Jaworzno chce zamówić siedem elektrobusów

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2024

PKM Jaworzno odebrało 3 elektryczne przegubowce od Solarisa

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Komunikacja

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Przemysław Farsewicz 03 maja 2025

Zobacz również:

Jaworzno wybiera droższego Solarisa na dostawy siedmiu elektrobusów

Komunikacja

Jaworzno wybiera droższego Solarisa na dostawy siedmiu elektrobusów

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2025

Jaworzno chce zamówić siedem elektrobusów

Komunikacja

Jaworzno chce zamówić siedem elektrobusów

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2024

PKM Jaworzno odebrało 3 elektryczne przegubowce od Solarisa

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij