Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Helsinki. Autobus bez kierowcy rusza na publiczne drogi

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-08-26 14:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Helsinki. Autobus bez kierowcy rusza na publiczne drogi
autobus autonomiczny w Helsinkachfot. Automated Bus/Twitter
W stolicy Finlandii ruszają miesięczne testy pojazdu który ma wozić pasażerów na mniej uczęszczanych drogach na południowych przedmieściach. Nie wymaga kierowcy. Po raz pierwszy EZ–10 zmierzy się z ruchem ulicznym, bo wcześniej był testowany na zamkniętych drogach.

Elektryczny minibus EZ–10 zmieści 12 pasażerów i wygląda trochę jak wagonik kolejki linowej na kołach. Może się rozpędzić do 40 km/h, ale w czasie testów będzie się poruszał ze średnią prędkością oscylującą wokół 10 km/h. Choć w wielu miejscach na świecie prowadzone są próby z autonomicznym transportem publicznym, to eksperymentów w ruchu miejskim, nawet z pewną kontrolą nad warunkami, było do tej pory niewiele.

To, że technologia rozwija się w Finlandii nie jest przypadkiem. To jedno z niewielu państw na świecie, w którym nie ma przepisów prawa, wymagających aby pojazd na publicznej drodze miał kierowcę. A to już na wstępie pozwala nie przejmować się wieloma przeszkodami proceduralnymi, które w innych miejscach skutecznie blokują postęp tej technologii.

Helsinki znane są z planu, który zakłada, że do 2025 r. samochód w tym mieście będzie niepotrzebny. Włąśnie dlatego próbują różnych rozwiązań, które mają jak najlepiej dostosować transport publiczny do potrzeb mieszkańców. M.in. dwa lata temu uruchomiono Kutsuplus, czyli miejski transport busowy, który nie miał określonej trasy, a kurs można było zamówić przez telefon. Był to w praktyce „autobusowy Uber”. Z usługi zrezygnowano w zeszłym roku, bo zainteresowanie było mniejsze niż przewidywano.

Autonomiczne autobusy mają wypełnić powstałą w ten sposób niszę. Zarządzający projektem, który jest prowadzony pod kierunkiem specjalistów z helsińskiego Metropolia University of Aplied Science, przyznają, że pojazdy mają uzupełnić ofertę, a nie prowadzić do zwolnień kierowców. Ich rolą ma być dowóz pasażerów do środków transportu o większej pojemności.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Turcja: Spektakularny most drogowo-kolejowy nad Bosforem otwarty

Przestrzeń

Turcja: Spektakularny most drogowo-kolejowy nad Bosforem otwarty

Leonard Dolecki 26 sierpnia 2016

Czego Elon Musk nie wie o mieście, czyli krytyka wizjonera

Przestrzeń

Czego Elon Musk nie wie o mieście, czyli krytyka wizjonera

Jakub Dybalski 25 lipca 2016

Autobus „bez kierowcy" Mercedesa. Czy jest bezpieczny?

Komunikacja

Autobus „bez kierowcy" Mercedesa. Czy jest bezpieczny?

Michał Szymajda 21 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS