Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Helsinki. Autobus bez kierowcy rusza na publiczne drogi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Helsinki. Autobus bez kierowcy rusza na publiczne drogi
fot. Automated Bus/Twitterautobus autonomiczny w Helsinkach
W stolicy Finlandii ruszają miesięczne testy pojazdu który ma wozić pasażerów na mniej uczęszczanych drogach na południowych przedmieściach. Nie wymaga kierowcy. Po raz pierwszy EZ–10 zmierzy się z ruchem ulicznym, bo wcześniej był testowany na zamkniętych drogach.

Elektryczny minibus EZ–10 zmieści 12 pasażerów i wygląda trochę jak wagonik kolejki linowej na kołach. Może się rozpędzić do 40 km/h, ale w czasie testów będzie się poruszał ze średnią prędkością oscylującą wokół 10 km/h. Choć w wielu miejscach na świecie prowadzone są próby z autonomicznym transportem publicznym, to eksperymentów w ruchu miejskim, nawet z pewną kontrolą nad warunkami, było do tej pory niewiele.

To, że technologia rozwija się w Finlandii nie jest przypadkiem. To jedno z niewielu państw na świecie, w którym nie ma przepisów prawa, wymagających aby pojazd na publicznej drodze miał kierowcę. A to już na wstępie pozwala nie przejmować się wieloma przeszkodami proceduralnymi, które w innych miejscach skutecznie blokują postęp tej technologii.

Helsinki znane są z planu, który zakłada, że do 2025 r. samochód w tym mieście będzie niepotrzebny. Włąśnie dlatego próbują różnych rozwiązań, które mają jak najlepiej dostosować transport publiczny do potrzeb mieszkańców. M.in. dwa lata temu uruchomiono Kutsuplus, czyli miejski transport busowy, który nie miał określonej trasy, a kurs można było zamówić przez telefon. Był to w praktyce „autobusowy Uber”. Z usługi zrezygnowano w zeszłym roku, bo zainteresowanie było mniejsze niż przewidywano.

Autonomiczne autobusy mają wypełnić powstałą w ten sposób niszę. Zarządzający projektem, który jest prowadzony pod kierunkiem specjalistów z helsińskiego Metropolia University of Aplied Science, przyznają, że pojazdy mają uzupełnić ofertę, a nie prowadzić do zwolnień kierowców. Ich rolą ma być dowóz pasażerów do środków transportu o większej pojemności.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5