Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdańsk najbardziej rowerowym miastem Polski

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gdańsk najbardziej rowerowym miastem Polski
fot. Diego Delso, wikimedia commons, licencja CC-BY-SA 3.0Gdańsk
Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało wyniki badań ruchu przeprowadzonych między kwietniem i majem br. Miasto odnotowało najwyższy w Polsce ogólny udział rowerów w podróżach (prawie 6%). Odsetek indywidualnego transportu samochodowego wyniósł 41,2%, transportu zbiorowego – 32,1%. Przemieszczenia piesze stanowią 20,8% ogółu.

Kompleksowe badania ruchu prowadzone są w Gdańsku od 2009 roku. Ich celem jest zebranie informacji o nawykach komunikacyjnych mieszkańców i ocena systemu transportowego miasta. Tegoroczne dane uzyskano za pomocą ankiet oraz pomiarów w terenie (liczenie pojazdów i ocena napełnień środków transportu publicznego).

Ankiety przeprowadzano w gospodarstwach domowych (łącznie 10115) i na użytkownikach Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy (1000 osób wybranych losowo spośród pasażerów hali przylotów, odlotów i pracowników portu). Pomiary potoków pasażerskich w pojazdach transportu zbiorowego zostały dokonane we wtorki, środy i czwartki w godzinach porannych (6 – 10) i popołudniowych (14 – 18); w niektórych punktach pomiar trwał całą dobę. Natężenie ruchu drogowego badano metodą wideorejestracji na 105 skrzyżowaniach, uwzględniając jego strukturę rodzajową (samochody/rowery/komunikacja zbiorowa/piesi) i kierunkową.

Jak prezentują się wyniki?

Aut mniej niż w Unii

Wskaźnik motoryzacji w Gdańsku wynosi obecnie 414 pojazdów na 1000 mieszkańców. To znacznie mniej, niż średnia ogólnokrajowa (ok. 600 aut na 1000 mieszkańców) i unijna (ok. 560 pojazdów na 1000 mieszkańców). Samochodem dysponuje 67,2% gospodarstw domowych. 51,2% posiada jedno auto, 14,3% - dwa, a 1,7% posiada ich 3 i więcej.

Bardzo podobny odsetek gospodarstw (67,4%) znajduje się w posiadaniu roweru (22,9% posiada jeden rower, 24,2% - dwa rowery, 12% - trzy rowery, 14,3% - cztery i więcej rowerów).

Ogólny podział modalny (tj. ile procent podróży jest wykonywanych przy użyciu poszczególnych środków transportu) prezentuje się następująco: 41,2% - pojazdy silnikowe, 32,1% - komunikacja miejska, 20,8% - piesi, 5,9% - rowery.

Jako główne zalety samochodu w codziennych podróżach wskazywano wygodę, krótki czas dojazdu i możliwość przewozu większych rzeczy. Osoby decydujące się na komunikację miejską argumentowały swój wybór niższymi niż w przypadku aut kosztami przejazdu, brakiem problemu z parkowaniem i zakorkowaniem ulic.

Średni czas podróży gdańszczanina wyniósł 17,5 minuty. Każdy pojazd osobowy przewoził średnio 1,5 osoby. Łącznie w ciągu doby mieszkańcy wykonali prawie 870 tys. przemieszczeń, średnio 2,1 na każdego. Najwięcej podróży porannych rozpoczynało i kończyło się pomiędzy godziną 7 a 8, zaś popołudniowych - pomiędzy 16 a 17. 35,6% podróży odbyło się między domem a pracą, 14,4% – między domem a miejscem nauki. Tylko 11,7% było niezwiązanych z domem.

Najbardziej ruchliwymi skrzyżowaniami okazały się: Grunwaldzka/Żołnierzy Wyklętych, węzeł Unii Europejskiej i węzeł Armii Krajowej/ Jabłoniowa. W trakcie pomiarów odnotowano tam odpowiednio 58 929, 50 897 i 46 511 pojazdów.

Najbardziej rowerowe miasto Polski

Warto zauważyć, że osiągnięty przez Gdańsk ogólny udział rowerów w transporcie jest najwyższy w całej Polsce. To efekt konsekwentnie realizowanych inwestycji rowerowych, zapoczątkowanych w roku 2002. Magistrat otrzymał wówczas milion dolarów z funduszy Global Environment Facility na rozwój infrastruktury dla cyklistów. Projekt – choć zrealizowany tylko w części - całkowicie zmienił perspektywę "roweryzacji" polskich miast. Po raz pierwszy powstały udogodnienia światowej klasy, zaś sam Gdańsk stał się wzorem, który starają się powielić inne miejscowości.

Gdański sposób tworzenia rowerowego miasta polega na analizie najważniejszych generatorów ruchu i celów podróży, wskazaniu „wąskich gardeł”, dokładnym określeniu adresata (przede wszystkim rodziny z dziećmi) oraz wyborze kluczowych inwestycji, które muszą spełniać odpowiednie normy jakościowe.

Co ciekawe, miasto do dziś nie posiada sieci publicznych wypożyczalni rowerów, a o jej stworzenie nie zabiegają ani władze, ani mieszkańcy, których zainteresowanie tego rodzaju inwestycją plasuje się na poziomie niecałych 11%.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Londyn: Więcej rowerzystów niż samochodów

Mobilność

Londyn: Więcej rowerzystów niż samochodów

Mateusz Kieruzal 05 marca 2023

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

Mobilność

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

simetra 31 października 2022

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Komunikacja

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Paweł Rydzyński 02 października 2022

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

Mobilność

Zobacz również:

Londyn: Więcej rowerzystów niż samochodów

Mobilność

Londyn: Więcej rowerzystów niż samochodów

Mateusz Kieruzal 05 marca 2023

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

Mobilność

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

simetra 31 października 2022

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Komunikacja

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Paweł Rydzyński 02 października 2022

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5