Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdańsk: Kontrowersje wokół przetargu na przewozy autobusami

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-11-03 07:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk: Kontrowersje wokół przetargu na przewozy autobusami
fot. Artur Andrzej, domena publiczna
W środę 2 listopada odbyło się posiedzenie Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie przetargu, jaki prowadzi obecnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku na obsługę komunikacyjną miasta. Trzech przewoźników złożyło skargę na zapisy w specyfikacji przetargowej, które ich zdaniem były niezgodne z prawem. Do przetargu mógł stanąć przewoźnik, który we flocie posiada już 35 sztuk fabrycznie nowych autobusów i był w stanie w ciągu 2-3 miesięcy wyjechać na ulice. Zanim doszło do rozprawy, ZTM w Gdańsku przyznał rację odwołującym.

Rozpisany właśnie przetarg przez ZTM w Gdańsku dotyczy przewozów realizowanych przez okres ośmiu lat od momentu podpisania umowy. Szacowany jest on na 2 744 100 wozokilometrów rocznie, co w sumie daje prawie 22 mln wozokilometrów przez osiem lat. To pakiet podstawowy, bo zamawiający zastrzega sobie prawo poszerzenia go o pakiet opcjonalny w postaci 400 tys. wozokilometrów rocznie, czyli w sumie całość może zostać powiększona do ponad 25 mln wozokilometrów przez osiem lat.

Początkowo zamawiający wymagał od wykonawcy posiadania w chwili wzięcia udziału w przetargu 35 pojazdów, w tym 20 autobusów przegubowych, 14 standardowych autobusów 12-metrowych, a także jednego autobusu klasy MIDI. Te liczby oznaczają minimum pojazdów w ruchu (w tym rezerwy). Zamawiający zaznacza również, że pojazdy mają być fabrycznie nowe oraz ich rok produkcji nie może być starszy niż 2016 r. W ogłoszeniu przetargu znalazł się też interesujący zapis, że „w przypadku zgody Wykonawcy, liczba ta może ulec zwiększeniu bez dodatkowego wynagrodzenia dla Wykonawcy”.

Gotowość w 10 dni

Co więcej, okres rozpoczęcia świadczenia usług miałby się rozpocząć z dniem 1 stycznia 2017 roku. Oznacza to w konsekwencji, że potencjalni przewoźnicy, którzy nie posiadają na stanie wolnego taboru w wymaganej przez zamawiającego liczbie, są wykluczeni z przetargu. Nierealne byłoby wyprodukowanie w okresie od 21 grudnia 2016 r., kiedy mogłaby zostać podpisana umowy, do 1 stycznia 2017 r. takiej liczby nowych autobusów. Co więcej, zamawiający nawet określa dokładną kolorystykę pojazdów, które mają rozpocząć kursowanie po mieście od nowego roku.

Zapisy zawarte w specyfikacji zamówienia zaskarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej trzech przewoźników Meteor z Jaworzna, Arriva z Torunia oraz Michalczewski z Radomia. Wszystkie podmioty wskazują na niezgodność specyfikacji przetargowej z przepisami polskiego prawa i rażące ich naruszenie. Ponadto podnoszą, że przetarg daje możliwości wzięcia w nim udziału tylko podmiotom, które dotychczas realizowały podobne kontrakty dla ZTM w Gdańsku,

Teoretyczny czas na przygotowanie, w praktyce niepraktyczny

Warto wspomnieć, że ZTM w Gdańsku wprowadził także sześciomiesięczny okres przejściowy, w którym mogłyby jeździć pojazdy inne niż docelowe. Jednak, jak się okazuje, zostały nawet określone ich dokładne parametry, które podano w oddzielnym załączniku. Pojazdy takie nie mogłyby być starsze niż z 2004 roku. Dodatkowo ich kolorystyka musi być zgodna z obowiązującymi barwami zamawiającego. Odwołujący zwracają w tym przypadku uwagę na okres 6 dni roboczych pomiędzy dniami świątecznymi, kiedy zamawiający daje możliwość przemalowania pojazdów. Co więcej, odwołujący się wskazują, że zamawiający zastosował nawet bardziej restrykcyjne i szczegółowe zapisy techniczne niż w przypadku pojazdów, które docelowo będą realizować kontrakt.

2 listopada zaplanowano pierwsze posiedzenie KIO w tej sprawie. – Postępowanie odwoławcze zakończyło się jednak na etapie posiedzenia – wyjaśnia Magdalena Grabarczyk, wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej. Jak dodaje, ZTM w Gdańsku przyznał do braku zgodności przetargu do przepisów prawa i zgodził się z zarzutami odwołujących.

– W związku z uwzględnieniem przez zamawiającego zarzutów odwołania Izba wyda postanowienie o umorzeniu postępowań odwoławczych – mówi Grabarczyk. Widać już pierwsze efekty odwołań przewoźników. Zamawiający dokonał korekty SIWZ-u. Zmieniono w nim zapis, w którym mówi się o rozpoczęciu świadczenia usług 8 miesięcy po podpisaniu umowy (a nie od 1 stycznia 2017 r.). Kontrakt będzie wiążący przez 8 lat od dnia rozpoczęcia przewozów pasażerskich.

Zmieniono także wymogi, w których usunięto zapis posiadania przez oferenta 35 pojazdów wymaganych przez zamawiającego. Teraz stanowi to opis przedmiotu zamówienia, a nie warunek udziału w postępowaniu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W Jelczu–Laskowicach szukają przewoźnika

Komunikacja

W Jelczu–Laskowicach szukają przewoźnika

Jakub Dybalski 14 października 2016

Inowrocław szuka przewoźnika dla komunikacji podmiejskiej

Komunikacja

Inowrocław szuka przewoźnika dla komunikacji podmiejskiej

Jakub Dybalski 07 października 2016

Gdańsk szuka przewoźnika na osiem lat

Komunikacja

Gdańsk szuka przewoźnika na osiem lat

Jakub Dybalski 07 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5