Warszawska pracownia Grupa 5 Architekci zaprojektowała modernizację gdańskiej Drogi do Wolności, która łączy Plac Solidarności z nabrzeżem Martwej Wisły. Zwycięski projekt zakłada, że reprezentacyjna promenada miasta będzie mniej monumentalna, a bardziej przyjazna odpoczywającym.
Warszawscy architekci pokonali 63 inne projekty, które zaproponowano jury konkursu. Najlepiej wpasowali się w oczekiwania Urzędu Miasta, który zażyczył sobie, aby pasaż, który ma powstać ok. 2016 r. mimo licznych w tym miejscu odniesień historycznych, był też przyjemnym dla mieszkańców miejscem spotkań.
Projekt zakłada nadanie różnych funkcji kolejnym miejscom na trasie promenady. Plac Solidarności ma nabrać charakteru kameralnego, otoczony wysokimi drzewami, z licznymi ławkami, będzie przeznaczony dla pieszych. Już tam projektanci chcą zasadzić jabłonie, które z biegiem trasy mają utworzyć szpaler drzew kwitnących latem i owocujących jesienią. Droga będzie się przecinała z budowaną dziś ulicą Nową Wałową i prowadziła dalej do nabrzeża stoczniowego. Przy Martwej Wiśle przewidziano wielofunkcyjny plac. Którego centralną część ma wypełniać lustro wody i fontanny, wyłączane na czas koncertów, czy innych imprez.
„W planowanej przestrzeni Drogi do Wolności powinny ze sobą harmonijnie współistnieć i kontrastować surowe przemysłowe pozostałości dawnej stoczni (dźwigi) czy nawierzchnie nawiązujące do postindustrialnego charakteru tego miejsca (corten) oraz elementy poetyckie (sad jabłoni) o łagodnym, dyskretnym i nastrojowym wymiarze symbolicznym. Należy unikać kolejnych bezpośrednich form pomnikowych aby nie dewaluować wymowy wielu wyrazistych obiektów znajdujących się w tym miejscu” – napisali twórcy projektu na swojej stronie internetowej.
Budowa ma być realizowana w dwóch etapach. Pierwszy – od Placu Solidarności do ul. Nowej Wałowej – ma kosztować ok. 8,75 mln zł.
Projekt Drogi do Wolności autorstwa Grupy 5 Architekci, źródło: grupa5.com.pl