Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Edynburg. Tramwaje niebezpieczne dla rowerzystów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Edynburg. Tramwaje niebezpieczne dla rowerzystów?
fot. Smiley.toerist, lic. CC A-SA 4.0 International
Pielęgniarka ze złamaną szczęką pozwała miasto Edynburg, bo jadąc na rowerze wpadła w szynę tramwaju. Tramwaje w Edynburgu przywrócono dopiero kilka lat temu i od tego czasu największy kłopot z nimi mają właśnie rowerzyści.

56–letnia Elizabeth Fairley złamała szczękę, uszkodziła kolano co skończyło się fizjoterapią, miała podbite oko, dodatkowo zniszczyła ubranie i rowerowy kask. Pozwała miasto o 50 tys. funtów. Jak tłumaczy, geometria drogi i warunki na jezdni zmusiły ją by „atakować” szyny tramwajowe pod kątem 30 stopni, co – jak przytacza opisujący sprawę „The Times” – często bywa określane jako „pułapka na rowerzystów”. Koło może wtedy wpaść w szynę i gwałtownie skręcić, a rowerzysta leci na jezdnię.

Podobny pozew, wstępnie rozpatrywany zresztą przez sąd wspólnie z pozwem pielęgniarki, złożył inny mieszkaniec szkockiej stolicy, który domaga się 15 tys. funtów odszkodowania.

Przedstawiciele ratusza przekonują, że obecność torów tramwajowych jest, albo przynajmniej powinna być, oczywista dla wszystkich uważnych użytkowników ulicy. Są świetnie widoczne i nie niosą ze sobą ryzyka dla każdego, kto przekracza je uważnie. Dodatkowo tłumaczą, że należy je pokonywać pod największym możliwym kątem, a jeśli nie da się tego zrobić bezpiecznie, rowerzysta powinien po prostu przeprowadzić rower.

Rower niekompatybilny z tramwajem

Awantura o tramwaj wybucha w Edynburgu raz po raz. Sieć otwarto po sześciu latach budowy w maju 2014 r. Z tramwajami były na początku pewne kłopoty, które uznawano za problemy przejściowe. Albo kierowcy zachowywali się jakby go nie było i parkowali tak, że tramwaj nie mógł przejechać, albo mieszkańcy narzekali na nadmierny hałas.

Kłopoty z rowerzystami przejściowe jednak nie są. Mimo takich inicjatyw jak dopuszczenie do przewozu rowerów tramwajem, z czego tamtejsze środowiska rowerowe bardzo się ucieszyły, bo nie jest to w Wielkiej Brytanii standard, jest też sporo kłopotów. Już dwa lata temu złożenie zbiorowego pozwu, w imieniu blisko stu poszkodowanych rowerzystów, zapowiedziała grupa edynburskich prawników, ale sprawa ucichła, więc zapewne nie trafił do sądu.

Kilka miesięcy temu temat znów wrócił na łamy brytyjskich gazet po pierwszej, od uruchomienia tramwaju, śmiertelnej ofierze. 23–letnia studentka Zi Min Soh została potrącona przez tramwaj, po czym wpadła pod minibusa. Reprezentujący rodzinę rowerzystki prawnicy wezwali wtedy do generalnego przeglądu sieci tramwajowej w Edynburgu, pod kątem bezpieczeństwa.

Tramwaj zamiast dróg

Kilka tygodniu temu Ian Maxwell, aktywista z lokalnej grupy rowerowej Spokes, tłumaczył w „The Herald Scotland”, że dwa lata przed rozpoczęciem budowy sieci jego grupa zaprosiła do Edynburga holenderskiego eksperta Hansa van der Stoka, jego uwagi zostały jednak w dużej mierze zignorowane przez urzędników. Holender tłumaczył, że rowerzystów należy traktować priorytetowo i drogę rowerową należy wytyczyć wzdłuż linii tramwajowej, nawet tam, gdzie wydaje się to trudne z braku miejsca. Nie tylko tego nie zrobiono, ale na Princess Street miejsce dla rowerów zostało zajęte przez tramwaj.

„The Times” przewiduje, że jeśli pozwy zostaną uznane za zasadne, może to spowodować falę kolejnych. Od uruchomienia tramwaju doliczono się już ponad dwustu poszkodowanych rowerzystów. Kolejne posiedzenie w tej sprawie wyznaczono jednak dopiero na maj 2019 r.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Edynburg. Coraz bliżej tramwaju do Newhaven

Przestrzeń

Edynburg. Coraz bliżej tramwaju do Newhaven

Przemysław Farsewicz 09 października 2022

Edynburg. Tramwaj w sondażach jak dyktatorzy – 99 procent

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Edynburg. Coraz bliżej tramwaju do Newhaven

Przestrzeń

Edynburg. Coraz bliżej tramwaju do Newhaven

Przemysław Farsewicz 09 października 2022

Edynburg. Tramwaj w sondażach jak dyktatorzy – 99 procent

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5