Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak miasta mogą chronić pieszych przed atakami terrorystycznymi

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-08-29 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak miasta mogą chronić pieszych przed atakami terrorystycznymi
La Ramblafot. Sergi Larripa, lic. CC BY-SA 3.0
Czy miasta mogą w pełni zabezpieczyć się przed zdarzeniami podobnymi do tych, jakie miały ostatnio miejsce w hiszpańskiej Katalonii? Oczywista odpowiedź brzmi: nie. Mogą jednak skomplikować plany zamachowcom i zmniejszyć ryzyko w najbardziej newralgicznych miejscach.

Kilka dni temu świat obiegła wieść o atakach terrorystycznych w hiszpańskiej Katalonii. Pierwszy miał miejsce 17 sierpnia w Barcelonie. Kierowca rozpędzonej furgonetki wjechał w tłum pieszych na promenadzie Las Ramblas – jednym z najbardziej ruchliwych, historycznych traktów przebiegających przez ścisłe centrum, tłumnie uczęszczanym zarówno przez mieszkańców, jak i turystów. Zginęło wówczas 13 osób, a ponad 120 zostało rannych.

Do kolejnego zdarzenia doszło dzień później. Narzędziem zbrodni ponownie stał się samochód, którego kierujący próbował taranować przechodniów w nadmorskim kurorcie Cambrils. Ostatecznie auto przewróciło się, a poza napastnikami zginęła jedna osoba.

W kontekście powyższych zdarzeń warto zastanowić się, czy przestrzeń publiczną można projektować tak, by do podobnych incydentów nie dochodziło. Zwłaszcza, że nie zawsze mają podłoże terrorystyczne – wystarczy przypomnieć tragedię, jaka miała miejsca w październiku 2014 r. w Sopocie, gdzie mężczyzna (uznany przez biegłych za całkowicie niepoczytalnego) potrącił rozpędzonym samochodem 23 osoby spacerujące deptakiem i molo.

Nie pozwolić się rozpędzić

Całkowite wyeliminowanie zagrożeń związanych z samochodowymi atakami na niezmotoryzowanych nigdy nie będzie możliwe. Czy oznacza to, że władze miast powinny siedzieć z założonymi rękami? W żadnym wypadku. W miejscach o szczególnie dużym natężeniu ruchu pieszego można efektywnie minimalizować ryzyko zamachów, stosując elementy miejskiego otoczenia. Możliwe, że gdyby zrobiono tak w przypadku Las Ramblas, do tragedii z udziałem samochodu w ogóle by tam nie doszło.

Najbardziej oczywistą metodę ochrony stanowią fizyczne bariery uniemożliwiające pojazdom wjazd do stref pieszych. Mogą występować w formie zarówno rzucającej się w oczy (jak solidne, betonowe bloki zbrojone metalem wokół budynku Parlalmentu w Londynie), jak i nieco subtelniejszej, komponującej się z otoczeniem (np. donice z kwiatami lub rzeźby). Funkcję bariery mogą pełnić również dowolne inne elementy – ważne, by były odpowiednio solidne.

Należy pamiętać, że nie wszystkie strefy piesze można całkowicie odciąć od ruchu kołowego. Co z traktami, które – mimo pieszego charakteru – muszą pozostać przejezdne m.in. ze względu na karetki czy straż pożarną? Należy zaprojektować je tak, by nie pozwalały na osiąganie większych prędkości, wymuszając „esowanie” toru jazdy lub dopuszczając wjazd jedynie na określone, relatywnie krótkie odcinki.

Istnieją również inne, mniej konwencjonalne metody, których autorami mogą być sami mieszkańcy. Jako przykład można wymienić tę, jaką obrali kupcy z targu przy londyńskim Columbia Road. Po zdarzeniach znanych jako London Bridge Attack (zamachowcy kierujący vanem zjechali z jezdni i wjechali w przechodniów na moście, zabijając troje z nich; po rozbiciu samochodu na Borough Street atakowali i ranili kolejne osoby nożami) zaczęli parkować swoje ciężarówki przy wjazdach tak, by blokowały wjazd potencjalnym samochodowym agresorom.

Warszawa nieprzygotowana na zamachy

Potrzebę zapobiegania aktom terroryzmu z użyciem samochodów dostrzegła już Warszawa. Urzędnicy zorientowali się, że miasto nawet nie zidentyfikowało podobnego zagrożenia, a lekkie barierki (takie, jak na Nowym Świecie i Krakowskim Przedmieściu) nie zatrzymają nawet samochodu osobowego. Dlatego rozważają instalację mechanicznych zapór. Szykany stanęłyby m.in. na wjazdach na Stare i Nowe Miasto oraz na odcinku Traktu Królewskiego od pl. Zamkowego do ronda de Gaulle'a.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Miasto zazielenia ulice. Teraz prawy brzeg

Komunikacja

Warszawa. Miasto zazielenia ulice. Teraz prawy brzeg

Jakub Dybalski 12 lipca 2017

Łódź ma już stajnię jednorożców. Będą i jednorożce

Komunikacja

Łódź ma już stajnię jednorożców. Będą i jednorożce

Jakub Dybalski 06 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS