Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Częstochowskie „wielbłądy” CNG mają swoją oazę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie zaprezentowało wybudowaną właśnie stację ładowania gazem CNG, gdzie paliwo czerpać będą hybrydowe Solbusy. Jest ona wyposażona w 8 dystrybutorów ładujących w trybie wolnym oraz dwa stanowiska do szybkiego ładowania.

Częstochowskie MPK w 2015 r. otrzymało stuprocentową dotację na zakup taboru niskoemisyjnego z zastrzeżeniem, że autobusy muszą być napędzane tylko i wyłącznie w technologii hybrydowej z wykorzystaniem trakcyjnego silnika elektrycznego zasilanego energią wytwarzaną przez zespół składający się z silnika spalinowego używającego sprężonego gazu ziemnego CNG. Pomimo faktu, że producenci autobusów prowadzą serie hybrydowe czy spalinowe zasilane CNG, to jednak żaden nie produkował pojazdów w takiej konfiguracji – hybrydy napędzane były silnikiem diesla, zaś wozy zasilane CNG przekazywały napęd mechanicznie. Wyzwania podjął się tylko jeden producent – polski Lider Trading, właściciel marki Solbus.

Narodziny wielbłąda

Michał Śliżak, dyrektor ds. handlowych Solbusa przekonywał, że stworzenie wymaganej konfiguracji nie będzie trudne, bo podzespoły tak naprawdę istnieją – wystarczy je złożyć razem i poddać homologacji. Problemem okazało się znalezienie silnika spalinowego zasilanego CNG, który byłby przeznaczony do pracy ciągłej – dostawcy jednostek wykorzystywanych w autobusach spalających ten gaz nie wyrazili zgody na zastosowanie ich silników do autobusów hybrydowych, bowiem ich produkty przygotowane są do innej charakterystyki pracy. Udało się jednak znaleźć producenta odpowiednich jednostek w Czechach – firmę TEDOM.

Po procesie homologacyjnym oraz kilku przygodach związanych z „docieraniem” się pojazdów w tkance miasta, soleckie hybrydy dziś wożą pasażerów po Częstochowie. Z uwagi na wyróżniające się elementy zasilania zlokalizowane na dachach, autobusy są nazywane wielbłądami. Problemem było tankowanie – dotąd dostępne było tylko tymczasowe pozwalające jedynie na szybkie napełnianie zbiorników jednego autobusu, co poważnie utrudniało eksploatację aż czterdziestu. Ale z tym już koniec.

Zaplecze skompletowane

MPK wyłoniło wykonawcę stacji ładowania gazem – Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza, które także przez 10 lat będzie dostarczało paliwo do niej w sumarycznej ilości ok. 16 mln metrów sześciennych. Łączna wartość zamówienia wyniosła 52 mln złotych, z czego 1 milion zł to koszt budowy stacji.

Stanowisko do „pojenia wielbłądów” zlokalizowano na uboczu zajezdni. Prawdopodobnie ma to związek z założeniami eksploatacyjnymi obiektu – wyposażono go w osiem dystrybutorów mogących realizować ładowanie trybem wolnym po dwa autobusy każdy. W ten sposób 16 pojazdów można odstawić na kilka godzin celem pełnego, bezpiecznego nabicia butli. Zrozumiałe jest więc, że taka obsługa nie może mieć miejsca „z doskoku”, jak w przypadku konwencjonalnych paliw płynnych – częstochowskie diesle zaraz po przekroczeniu bramy wjazdowej zatrzymują się przy dystrybutorach z olejem napędowym, gdzie w biegu uzupełniają paliwo. Lokalizacja stacji o relatywnie długim czasie obsługi w podobnym miejscu utrudniałaby efektywne wykorzystanie przestrzeni zajezdni.

800 metrów na godzinę


Zastrzeżenia budzić może jedynie ergonomia stanowisk wolnego ładowania – wszystkie 16 autobusów będzie musiało podjeżdżać do nich tyłem, co w przypadku pojazdów przegubowych może nastręczać trudności.

Problemu nie będzie przy kolejnych dwu stanowiskach – do ładowania szybkiego. Ma ono charakter przelotowy. W przyszłości – po uzyskaniu stosownych pozwoleń – będzie wykorzystywane do obsługi zewnętrznych klientów indywidualnych. – Już teraz otrzymujemy liczne telefony od osób i podmiotów używających nie tylko z samochodów zasilanych tym gazem, ale i z innych urządzeń z niego korzystających. Oznacza to, że trafiliśmy z tym w dziesiątkę, bo ewidentnie jest zapotrzebowanie – zachwalał inwestycję prezes MPK Roman Bolczyk.

Nowy element zaplecza składa się nie tylko – jak wspomnieliśmy wyżej – z łącznie 18 stanowisk ładowania pojazdów. – Ma także dwie duże sprężarki o wydajności 800 metrów sześciennych na godzinę każda, do tego duży magazyn na 60 butli po 150 litrów. To jedna z najnowocześniejszych tego typu inwestycji w Polsce – powiedział obecny na prezentacji Leszek Piłat, wiceprezes GZOG.

W czasie prezentacji obiektu 24 października wykonano także pokazowe ładowanie szybkie jednego z autobusów. W momencie pracy manometr wykazał ciśnienie w instalacji o wartości 24 MPa. Proces trwał kilkadziesiąt sekund, zaś obsługa odbyła się czysto i bezpiecznie – bez zablokowania kolejnych zabezpieczeń ładowanie nie ruszy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Jakub Rösler 29 listopada 2024

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Trzy oferty na dostawę przegubowych elektrobusów dla Częstochowy

Komunikacja

Częstochowa chce ratować GAZEL-ę. Inaczej niż do tej pory

Komunikacja

Częstochowa: Fiasko przetargu na zakup dwóch autobusów

Przestrzeń

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Jakub Rösler 29 listopada 2024

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Trzy oferty na dostawę przegubowych elektrobusów dla Częstochowy

Komunikacja

Częstochowa chce ratować GAZEL-ę. Inaczej niż do tej pory

Komunikacja

Częstochowa: Fiasko przetargu na zakup dwóch autobusów

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij