Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-01-18 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
fot. MPK Częstochowa
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
Częstochowa ma własnego double-deckera. Z dachem czy bez?
MPK Częstochowa na zlecenie Rady Miasta zakupiło piętrowy autobus typu angielskiego z przeznaczeniem do obsługi linii turystycznej, która w 2017 r. cieszyła się większą od zakładanej popularnością. Trwają rozważania, czy piętrusa pozbawić dachu.

W garażu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie miejsce postojowe zajął kremowy miejski autobus piętrowy typu angielskiego zakupiony na polecenie Rady Miasta, która wyasygnowała z budżetu na pozyskanie takiego pojazdu 300 tys. zł. Inwestycja jest pokłosiem atrakcji turystycznej Częstochowy funkcjonującej latem poprzedniego roku.

Raczkująca linia turystyczna

W 2012 r. po raz pierwszy uruchomiono trasę turystyczną obsługiwanym czerwonym „londyńczykiem” celem ściągnięcia turystów odwiedzających masowo klasztor na Jasnej Górze – powszechnym bowiem w Częstochowie jest narzekanie na to, że pątnicy w ogóle nie odwiedzają miasta, co tłumaczy się nikłą wiedzą o jego atrakcjach.

Autobus startował na parkingu na zapleczu klasztoru i objeżdżał ścisłe centrum miasta, meandrując ulicami cechującymi się szczególną historią lub zabytkowymi budynkami, a całą trasę pokonywał bez zatrzymań. Pojazd wyposażony był w system nagłośnienia, z którego korzystał zatrudniony przez miasto przewodnik opowiadający pasażerom o mijanych miejscach.

Jeżdżąca promocja

W 2017 r. na wniosek radnych powrócono do tej idei. Ponownie wynajęto otwarty autobus piętrowy z obsługą techniczną, zatrudniono przewodników i uruchomiono linię 034 funkcjonującą codziennie w lipcu i sierpniu.

Pojazd oklejono w promocyjne barwy miasta i po ulicach przemieszczał się wysoki biały autobus z fantazyjną, acz wyważoną i stonowaną czarną grafiką wyobrażającą charakterystyczne elementy przestrzeni publicznej miasta, amonity (wapienne „odciski” skorupiaków żyjących w morzu jurajskim) charakterystyczne dla Jury i napis „Częstochowa”. Na ścianach czołowej i tylnej umieszczono kolorową tablicę wzorowaną na planszach adresowych w schemacie częstochowskim, która zawierała numer linii 034 i informację o niej.

Przystanek początkowy tego autobusu zlokalizowano na reprezentacyjnym placu Biegańskiego przed frontem Ratusza. Trasę sprzed pięciu lat dostosowano do zmienionego w międzyczasie układu komunikacyjnego i dodano trzy przystanki ustanowione specjalnie dla autobusu, bo uwzględniały wejście po lewej stronie, co nie było trudne na jednokierunkowych uliczkach.

Wraz z podróżnymi każdorazowo jechał przewodnik, który opowiadał im historię miasta oraz ciekawostki historyczne mijanych miejsc.

Własny double-decker

Autobus przyciągał tłumy. Wpuszczano 45 turystów – tyle było miejsc siedzących. Przy godzinnej częstotliwości trzeba było liczyć się w nawet trzygodzinnym oczekiwaniem w kolejce: – Przez 62 dni wykonano ok. 430 pełnych kursów i łącznie z usługi skorzystało ok. 22 000 osób – powiedział dziennikarzowi serwisu transport-publiczny.pl Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Najem pojazdu z obsługą nie był tani. – Koszt usługi, czyli wynajem autobusu, paliwo, konserwacja, ochrona, przewodnicy, wyniósł ok. 200 tys. zł – sprecyzował Hasik. Właśnie dlatego po sugestii ze strony radnych prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk polecił miejskiemu przewoźnikowi rozeznanie możliwości nabycia własnego pojazdu, którego eksploatacja we własnym zakresie wyszłaby taniej i umożliwiałaby utrzymanie linii turystycznej dłużej. W 2017 r. miasto chciało przedłużenia funkcjonowania linii, ale właściciel odmówił, tłumacząc wyeksploatowaniem i napiętym grafikiem leciwego Routemastera z 1958 r.

Co z dachem?

Bristol Lodekka z 1965 r. przeszedł naprawę główną 5 lat temu, a z Holandii przyjechał o własnych siłach. W ruchu turystycznym będzie można korzystać z pneumatycznie otwieranych drzwi po lewej stronie lub ręcznie otwieranego wyjścia awaryjnego po prawej. Pojazd posiada jednak dach, a to otwartej konstrukcji niektórzy przypisują sukces atrakcji. Obecnie trwają analizy techniczne, czy i jak odjąć dach. Warto też uwzględnić ewentualną użyteczność wozu z dachem w niesprzyjających warunkach atmosferycznych przez cały rok.

Pozostaje kwestia popytu. Zeszłoroczny uniemożliwił przejażdżkę wszystkim chętnym. Radny Jacek Krawczyk, który występował z pomysłami linii turystycznej przeprowadził własny sondaż, czy potencjalni użytkownicy takiej linii akceptowaliby choćby symboliczną odpłatność za przejazd celem ograniczenia nadmiernego popytu i częściowego pokrycia kosztów funkcjonowania. Okazało się, że symboliczna złotówka, dwie, a nawet normalny bilet miejski nie stanowiłyby problemu!
Autobus musi przejść teraz prace lakierniczo-blacharskie.

Zobacz historię zakupionego autobusu



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Częstochowa podpisało umowę z Pesą  na dostawy 10 Twistów

Komunikacja

MPK Częstochowa podpisało umowę z Pesą na dostawy 10 Twistów

Witold Urbanowicz 15 stycznia 2018

Częstochowa. Płonąca hybryda z niezabezpieczonymi przewodami

Prawo & Finanse

Częstochowa. Płonąca hybryda z niezabezpieczonymi przewodami

Dominik Wójcik 08 stycznia 2018

Częstochowa. Komunikacyjne wyzwania na rok 2018. Tramwaj i solbusy

Komunikacja

Częstochowa. Komunikacyjne wyzwania na rok 2018. Tramwaj i solbusy

Dominik Wójcik 03 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS