Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bytom zbuduje nowoczesny węzeł przesiadkowy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-01-27 12:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
bytom.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bytom zbuduje nowoczesny węzeł przesiadkowy
wizoalizacja przyszłego centrum przesiadkowego w Bytomiuwiz. MZDiT Bytom
Bytom doczeka się węzła przesiadkowego na miarę XXI wieku. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na dokumentację projektową inwestycji. Bytom jest w czołówce polskich miast, których mieszkańcy dojeżdżają do pracy poza miejsce zamieszkania.

Po stworzeniu dokumentacji ruszy budowa. Prace mają rozpocząć się po otrzymaniu pozwoleń na realizację inwestycji – w trzecim albo czwartym kwartale 2016 r., a zakończenie budowy węzła przesiadkowego planowane jest pod koniec 2018 r.

Na poprawę transportu miejskiego na Śląsku Unia Europejska przeznacza 1,377 mld zł w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Z tej puli Bytom może wykorzystać ponad 78 mln zł. Z kolei organizatorzy komunikacji zbiorowej przygotowują swoje projekty uzupełniające, a o pieniądze na ten cel będą ubiegać się z krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Efektem ma być dogodna siatka połączeń między śląskimi miastami, zbieżne rozkłady jazdy różnych środków transportu, a także nowe autobusy i tramwaje.

Zyskają wszyscy

– To dla nas ogromna szansa – mówi Andrzej Panek, wiceprezydent Bytomia. – Z jednej strony narzekamy na korki w godzinach szczytu, a z drugiej chcemy zachęcać ludzi do tego, by korzystali z komunikacji publicznej. Bez dogodnej możliwości przesiadki i znacznego zwiększenia jakości i wygody podróżowania oraz zintegrowanych rozkładów jazdy będzie to niemożliwe.

– Centrum przesiadkowe przy placu Wolskiego w Bytomiu będzie integrowało kilka środków transportu: kołowy oraz szynowy-kolejowy, tramwajowy i kolej wąskotorową – zaznacza Lucjan Goczoł, kierownik Referatu Planowania Strategicznego i Funduszy Unijnych UM. – Dziś takiego, komfortowego obiektu nie ma. W wielu europejskich krajach ludzie mogą dojechać do centrów przesiadkowych samochodem albo rowerem, zostawić tam pojazdy i udać się w dalszą podróż pociągiem, autobusem albo tramwajem.

– Centrum przesiadkowe będzie skomunikowane również z Bytomską Centralną Trasą Północ-Południe – dodaje Izabela Domogała, naczelnik Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich UM. – Trzeba pamiętać, że to są działania kompleksowe. Przygotowujemy się do rewitalizacji centrum miasta w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji, a budowa obwodnicy, jak i przebudowa układu komunikacyjnego przy placu Wolskiego, wzmocni działania rewitalizacyjne. Pozwoli to na znaczne ograniczenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum. Zyskają na tym piesi i rowerzyści, a także mieszkańcy, którzy odzyskają miejsca parkingowe w miejscach zamieszkania. Zwiększenie ruchu pieszych to większa liczba potencjalnych klientów dla przedsiębiorstw handlowo-usługowych, a zatem ich rozwój i nowe miejsca pracy.

Wszystkie wyżej wymienione działania mają być realizowane w ramach priorytetu inwestycyjnego 4e, zapisanego w umowie partnerstwa jako promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu.

Połowa bytomian pracuje poza miastem

Mieszkańcy aglomeracji śląskiej przemieszczają się pomiędzy miastami, dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnię. Do Katowic codziennie dojeżdża z Sosnowca 8,6 tys. osób, z Chorzowa – 5,7 tys. osób, a z Bytomia – 3,8 tys. osób. Z Zabrza do Gliwic to codzienne dojazdy dla 5,2 tys. osób.

Bytom znajduje się na szóstym miejscu w kraju jako gmina z największą liczbą wyjeżdżających do pracy – 18,56 tys. osób, czyli 57%. Więcej osób pracuje poza granicami miasta tylko w Krakowie (30,82 tys.), Warszawie (26,30 tys.), Poznaniu (25,64 tys.), Sosnowcu (21,96 tys.) i w Łodzi (19,41 tys.).

Zgodnie ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego, centra przesiadkowe mają powstać jeszcze m.in. w Chorzowie, Czeladzi, Gliwicach, Imielinie, Katowicach (tam zbudowane zostaną aż 4 węzły), Knurowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich, Pyskowicach, Rudzie Śląskiej, Siewierzu i Świętochłowicach. Do 2023 r. na tym obszarze ma ich powstać 62.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowa Wilanowska na miarę XXI w. Pomogą prywatni inwestorzy?

Przestrzeń

Nowa Wilanowska na miarę XXI w. Pomogą prywatni inwestorzy?

Witold Urbanowicz 06 kwietnia 2016

Efektowne przesiadki. Bydgoszcz stawia na węzły

Przestrzeń

Efektowne przesiadki. Bydgoszcz stawia na węzły

Witold Urbanowicz 25 marca 2016

Warszawa: Jak poprawić węzeł? ZTM „ulepszy” Młociny

Przestrzeń

Warszawa: Jak poprawić węzeł? ZTM „ulepszy” Młociny

Witold Urbanowicz 14 marca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS