Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Bydgoszcz chce metropolii, ale bez Torunia. Na przeszkodzie Wisła

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Bydgoszcz chce metropolii, ale bez Torunia. Na przeszkodzie Wisła
fot. Pit1233, lic. CC0 Wikimedia commons
Bydgoszcz, na bazie nowych przepisów, chce tworzyć związek metropolitalny, ale usilnie nie widzi w nim miejsca dla Torunia. – Bydgoszcz i Toruń pomimo relatywnie niedużej odległości stanowią dwa odrębne miasta z oddzielnymi obszarami funkcjonalnymi. Sytuacja taka nie jest stanem chwilowym. Trwa od niemal siedmiu wieków – pisze prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski do Michała Zaleskiego, swojego odpowiednika w Toruniu.

Sejm poprzedniej kadencji przyjął ustawę, dającą aglomeracjom możliwość tworzenia związków metropolitalnych, mających m.in. ułatwić realizację zadań transportowych. Bonusem będzie premia z podatku dochodowego. Zgodnie z warunkami związki mogą tworzyć obszary z co najmniej 500 tys. ludności. Bydgoszcz chce utworzyć taki podmiot z dwudziestoma okolicznymi gminami, w tym z Solcem Kujawskim, uzyskując w sumie wynik 635 tysięcy mieszkańców. Nie widzi jednak miejsca dla 200-tysięcznego Torunia.

Toruń ostatnio zaapelował o podjęcie działań zgodnych z dokumentami strategicznymi kraju i województwa. Podstawą, zdaniem włodarza Torunia, powinny być dotychczasowe „dobre relacje przejawiające się efektywnym współdziałaniem w tworzeniu zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT)”, ułatwiających realizację inwestycji unijnych. Zdaniem jednak prezydenta Bydgoszczy przesłanki te nie mogą zastąpić „oczywistych faktów”. „Bydgoszcz i Toruń pomimo relatywnie niedużej odległości stanowią dwa odrębne miasta z oddzielnymi obszarami funkcjonalnymi. Sytuacja taka nie jest stanem chwilowym. Trwa od niemal siedmiu wieków. Nie ma racjonalnych przesłanek, by zakładać, że ten stan może się zmienić” – pisze Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Jak wymienia, ekspansji w kierunku Torunia nie przewidują plany rozwojowe Bydgoszczy. Zresztą w odwrotnym kierunku nie planuje tego też Toruń. Na przeszkodzie stać mają przede wszystkim bariery naturalne – Wisła, tereny zalewowe, lasy, żyzne gleby rolne i obiekty strategiczne dla bezpieczeństwa kraju.

Bruski nie zgadza się też z interpretowaniem terminu „duopol” jako znaku równości między Bydgoszczą a Toruniem. „Oznaczałoby ono przekreślenie olbrzymich różnić w potencjale społeczno-gospodarczym obu miast” – pisze Rafał Bruski. Powołuje się też na badania cech metropolitalnych polskich miast. Bydgoszcz ma posiadać ich 6 na 7, a Toruń zaledwie dwie.

Prezydent Bruski kontestuje też słowa o „dobrych relacjach przejawiających się efektywnym współdziałaniem”. Jak zauważa, kujawsko-pomorskie jako ostatnie w kraju przyjęło strategię ZIT. Opóźnienia, zdaniem Rafała Bruskiego, miały być powodowane przede wszystkim działaniami prezydenta Michała Zaleskiego, który dążył do uzyskania uprzywilejowanej pozycji dla Torunia. Miasto miało uzyskać o 8-11 mln zł więcej środków unijnych niż wynikałoby to z parytetu ludnościowego.

„Tworzona Metropolia Bydgoszcz opierać się ma m.in. na wzajemnym zaufaniu, poszanowaniu autonomii i proporcjonalnym dostępie do środków finansowych w budżetu przyszłej metropolii. (…) Musi też być sprawnie zarządzana, by prawidłowo realizować powierzone zadania” – pisze Rafał Bruski. Jego zdaniem tego nie gwarantuje związek z Toruniem, co pokazują doświadczenia zdobyte w ramach ZIT. Jak podkreśla, decyzja o tworzeniu jednego ZIT w województwie była błędem.

Na koniec Rafał Bruski dodaje, że ustawa o związkach metropolitalnych daje różne możliwości nawiązania współpracy z innymi podmiotami. „Jestem pewien, że uda się takie relacje wspólnie wypracować. W przyszłości będą one mogły stać się podstawą do poszerzenia granic Metropolii Bydgoszcz” – kończy swój list Bruski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń chce usprawnić komunikację. Gdzie pojadą tramwaje?

Prawo & Finanse

Powstanie węzeł integracyjny Bydgoszcz Bielawy

Komunikacja

Powstanie węzeł integracyjny Bydgoszcz Bielawy

Michał Szymajda 03 lutego 2015

Województwo potwierdza. Bilet BiT City będzie później

Prawo & Finanse

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

Komunikacja

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

Paweł Rydzyński 12 stycznia 2015

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Komunikacja

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Paweł Rydzyński 03 września 2014

Zobacz również:

Toruń chce usprawnić komunikację. Gdzie pojadą tramwaje?

Prawo & Finanse

Powstanie węzeł integracyjny Bydgoszcz Bielawy

Komunikacja

Powstanie węzeł integracyjny Bydgoszcz Bielawy

Michał Szymajda 03 lutego 2015

Województwo potwierdza. Bilet BiT City będzie później

Prawo & Finanse

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

Komunikacja

Bilet BiT City dopiero za trzy lata?

Paweł Rydzyński 12 stycznia 2015

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Komunikacja

BiT City, czyli jak zbliżyć Bydgoszcz do Torunia

Paweł Rydzyński 03 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5