Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Budżet Olsztyna na 2018 rok bardziej tramwajowy niż drogowy

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2017-11-21 09:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budżet Olsztyna na 2018 rok bardziej tramwajowy niż drogowy
fot.
Transport jest jedną z najważniejszych części przyszłorocznego budżetu miasta. Więcej wydatków pochłonie tylko oświata. W dodatku w 2018 roku zaplanowano zwiększone, w porównaniu z obecnym rokiem, wydatki na transport. Ma to przede wszystkim związek z czekającą rozbudową tramwajów i planowanymi zakupami taboru.

Olsztyn zaprezentował projekt budżetu miasta na 2018 rok. Oszacowano, że dochody miasta wyniosą w następnym roku 1,254 mld zł, zaś wydatki – 1,347 mld. Na 2017 rok zakładano dochody na poziomie 1,158 mld zł, zaś wydatki 1,189 mld zł. Znacząco wzrósł za to deficyt – z 30 mln zł do poziomu 93 mln zł. – Największa część budżetu, ponad 414 mln zł, przeznaczona jest na oświatę – mówił podczas prezentacji projektu budżetu prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. – Wydatki na edukację stanowią ponad 30 proc. wszystkich wydatków – dodał.

Ćwierć budżetu na transport i łączność

Zgodnie z przedstawionym projektem budżetu znaczna część, bo ponad 26 proc., wydatków ogólnych ma być przeznaczona na rozwój transportu i łączność. W tej dziedzinie miasto planuje budowę kolejnej linii tramwajowej, zakup nowego taboru autobusowego oraz rozszerzenie systemu ITS. W 2018 roku zaplanowano na ten cel aż 355,8 mln zł, czyli aż o 7 mln zł więcej niż w tegorocznym budżecie. Głównym konsumentem środków na ten cel jest Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, który wydatkuje środki na bieżące działania w dziedzinie komunikacji i dróg. Prawie 91 mln zł miasto wyda w ramach zamawiania przewozów autobusowych i tramwajowych. To o 7 mln zł więcej w porównaniu z założeniami budżetu na 2017 rok. Drukowanie, dystrybucja i kontrola biletów kosztuje budżet miasta 1,6 mln zł. Wpływy do miejskiej kasy z ich sprzedaży to z kolei 34,6 mln zł.

Istotne są również wydatki związane z inwestycjami. Budżet na 2018 rok przewiduje, że wyniosą one – przynajmniej w ciągu następnego roku – 93,9 mln zł. Najdroższą pozycją w najnowszym opracowaniu finansowym jest rozwój sieci tramwajowej. W budżecie miasta na pierwszy rok na ten cel zarezerwowano 71,8 mln zł. Przewiduje się, że w 2019 roku będzie potrzeba z kolei 116,1 mln zł, a w 2020 roku – 71,4 mln zł (czyli łącznie 263,5 mln zł, w tym środki z UE o wartości 145 mln zł). 78 mln zł przeznaczonych ma zostać z kolei na rozwój transportu zbiorowego tzw. łańcuchy ekomobilności, gdzie pod nazwą kryje się przebudowa ulic z budową buspasów oraz tworzenie ciągów pieszych. Na rozwój ścieżek rowerowych i zakup taboru w ramach programu rozwój łańcuchów ekomobilności w Olsztynie poprzez rozbudowę infrastruktury rowerowej i zakup taboru zarezerwowano natomiast 7 mln zł w planowanych wydatkach na 2018 rok oraz 39 mln zł na rok 2019.

Budżet na drogi – mniejszy

Wydatki na utrzymanie dróg publicznych i gminnych oraz inwestycje drogowe wyniosą w następnym roku ok. 100 mln zł. Dodatkowo Olsztyn poświęci aż 350 tys. zł no zakup energii elektrycznej do sygnalizacji świetlnych. W 2017 roku budżet na te cele był zdecydowanie większy. Przede wszystkim była to zasługa braku inwestycji tramwajowych oraz zaplanowanej przebudowy ul. Leonharda, Lubelskiej, Pstrowskiego, Partyzantów czy Piłsudskiego, które w znacznej większości stanowić będą dowiązanie do powstającej obecnie południowej obwodnicy Olsztyna. W nadchodzącym budżecie największym wydatkiem drogowym okazuje się budowa ulicy na odcinku od skrzyżowania ul. Towarowej z ul. Leonharda do węzła Olsztyn Wschód. Na ten cel zarezerwowano 41,8 mln zł.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rewolucja biletowa w Warszawie. Tańsze bilety bezkosztowo?

Prawo & Finanse

Rewolucja biletowa w Warszawie. Tańsze bilety bezkosztowo?

Witold Urbanowicz 21 marca 2017

Wielka Warszawa. Co to oznacza dla komunikacji?

Prawo & Finanse

Wielka Warszawa. Co to oznacza dla komunikacji?

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS