Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa tnie wydatki – w tym na komunikację

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa tnie wydatki – w tym na komunikację
fot. MJ
Spore zmiany szykują się w tegorocznym budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej Warszawy. Wydatki na inwestycje do 2023 r. spadną aż o 1,7 mld zł. Zmiany są wyjaśnione spadkiem dochodów spowodowanym koronawirusem oraz zmianami podatkowymi obciążającymi budżet.

Na najbliższej sesji Rady Miasta, wypadającej 24 września, głosowane będą zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2020-2050 oraz budżecie miasta na ten rok. Spowodowane są one obniżeniem planu dochodów w następstwie koronawirusa, weryfikacji prognozy dochodów związanych z subwencją ogólną i Rządowym Funduszem Inwestycji Lokalnych, a także przesunięciami środków między latami.

I tak w latach 2020-2025 dochody mają być mniejsze łącznie o 2.668,5 mln zł. Wydatki bieżące zmniejszą się o 498,5 mln zł, natomiast majątkowe (na inwestycje) w tym czasie wzrosną o 44,0 mln zł do kwoty 14.568,8 mln zł – przy czym, co ważne, w latach 2020-2022 wydatki majątkowe będą mniejsze aż o 1.680 mln zł, natomiast w latach 2023-2025 wzrosną o 1.724 mln zł. Deficyt w perspektywie do 2025 r. zwiększy się o kwotę 2.214,1 mln zł.

W tym roku dochody miasta będą mniejsze o 1.505,3 mln zł i wyniosą 18,271 mld zł. Wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej będą aż o 202 mln zł niższe. Plan wydatków bieżących będzie mniejszy o 126,3 mln zł u wyniesie 19,025 mld zł, natomiast plan wydatków majątkowych będzie mniejszy o 465,6 mln zł i wyniesie 3,049 mld zł. Deficyt wzrośnie z 913,4 mln zł do kwoty 3,804 mld zł.

Szykują się oszczędności w zakresie zakupu usług przewozowych, planowanych na kwotę 2,985 mln zł. W tym roku wydatki będą niższe o 41,6 mln zł, co związane jest – jak wyjaśnia miasto – ze zwrotem podatku VAT. Metro Warszawskie dostanie 528,7 mln zł – to jest o 6,8 mln zł mniej. MZA dostaną 795,6 mln zł – to jest o 15,4 mln zł mniej. Pozostali przewoźnicy autobusowi dostaną 262,8 mln zł – to jest o 3,5 mln zł mniej. SKM dostanie 167,7 mln zł – to jest o 2,5 mln zł mniej. Tramwaje Warszawskie dostaną 737,2 mln zł – to jest o 11,2 mln zł mniej. Mniej dostają też pozostali przewoźnicy kolejowi (w ramach wspólnego biletu). Prognozowane wydatki na zakup usług przewozowych w przyszłym roku wynoszą: Metro Warszawskie – 584,9 mln zł, MZA – 821,0 mln zł, pozostali przewoźnicy autobusowi – 280,9 mln zł, SKM – 227,6 mln zł, TW – 906,2 mln zł, pozostali przewoźnicy kolejowi – 70,0 mln zł. 

W zakresie inwestycji komunikacyjnych – bez większych zmian do 2021 r. realizowana będzie budowa trasy tramwajowej do pętli Winnica. Można spodziewać się za to zmian w zakresie innych inwestycji, realizowanych bezpośrednio przez Tramwaje Warszawskie. W tym roku spółka TW zostanie dokapitalizowana kwotą mniejszą o 50 mln zł niż planowano, a w przyszłym – o 100 mln zł. Zwiększenie dokapitalizowania względem planu przewidziano natomiast w latach 2022, 2023 i 2025 r. W sumie do 2025 r. spółka ma zostać dokapitalizowana kwotą w wysokości 761 mln zł (to jest o 200 mln zł więcej niż planowano).

Faktem stają się opóźnienia w budowie metra. W latach 2020-2023 wydatki związane z budową odcinka zachodniego między stacją C4 Powstańców Śląskich i C1 Karolin wraz z STP Karolin zostaną zmniejszone o kwotę w wysokości 485,7 mln zł i przesunięte na lata 2023-2024. Przesunięte w czasie zostanie też 196,2 mln zł na odcinek wschodni-północny od stacji C18 Trocka do stacji C21 Bródno.  

Środki na przebudowę pl. Narutowicza z lat 2020-2022 zostaną przesunięte na lata 2023-2025. To oczywiście nie oznacza jeszcze, że inwestycja zostanie wtedy zrealizowana – wszystko zależy od przebiegu przebudowy linii średnicowej i uzgodnionej organizacji ruchu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Przestrzeń

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Witold Urbanowicz 24 maja 2022

Budżet Wrocławia na 2021 r. – ponad 1 mld zł na inwestycje

Prawo & Finanse

Poznań wyda więcej na drogi i komunikację niż oświatę

Przestrzeń

Projekt budżetu Gdańska na 2021 r. Więcej na komunikację

Prawo & Finanse

Jak ma wyglądać rządowe wsparcie dla samorządów

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Przestrzeń

Warszawa: Inwestycje w ciężkich czasach budżetowych

Witold Urbanowicz 24 maja 2022

Budżet Wrocławia na 2021 r. – ponad 1 mld zł na inwestycje

Prawo & Finanse

Poznań wyda więcej na drogi i komunikację niż oświatę

Przestrzeń

Projekt budżetu Gdańska na 2021 r. Więcej na komunikację

Prawo & Finanse

Jak ma wyglądać rządowe wsparcie dla samorządów

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5