Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Blachownia walczy o komunikację gminną

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Blachownia walczy o komunikację gminną
fot. Wojciech Liberda, czgk.pl
Gmina Blachownia po wycofaniu się PKS Częstochowa z oddolnego organizowania komunikacji szuka możliwości zapewnienia mieszkańcom publicznego transportu zbiorowego, w tym także bezpłatnego wewnątrz gminy.

PKS Częstochowa systematycznie wycofuje się z obsługi połączeń deficytowych, do których obecnie sam dokłada. Od 1 marca wdrożona ma zostać nowa sieć połączeń oferująca podróże na najbardziej obłożonych kursach i ciągach komunikacyjnych. Data ta wynika z wygaśnięcia ważności obecnych rozkładów. Gminy otrzymały propozycję nowej siatki połączeń z nowymi godzinami kursów oraz kalkulacją kosztów, jakie musiałyby pokryć.

Blachownia szuka rozwiązań

Gmina Blachownia (pow. częstochowski) otrzymała propozycję organizacji połączeń z Częstochową. Przewoźnik za niewiele ponad 39 tys. zł miesięcznie zaoferował ok. 40 kursów z Częstochowy na teren gminy oraz o kilka mniej do Częstochowy.
Blachownia jeszcze się na to nie zdecydowała, co więcej, jak informuje lokalny serwis gminablachownia.pl, gmina podjęła decyzję o uruchomieniu własnej komunikacji gminnej opartej na dwóch regularnych dookolnych liniach relacji Blachownia – Częstochowa – Blachownia (ponad 40 kursów w dni robocze) oraz linie dowozowe funkcjonujące na terenie gminy dowożące bezpłatnie mieszkańców z miejscowości podległych do samej Blachowni, za co gmina miałaby zapłacić za rok 2018 kwotę ponad 2 mln zł.

Zapytania ofertowe bez odpowiedzi

Wyraźny kontrast ofert już na wstępie wydaje się zagadkowy. Zdumienie obserwatora pogłębia się wraz z zagłębianiem się w temat. W Biuletynie Informacji Publicznej gminy Blachownia opublikowana jest informacja o zapytaniu ofertowym dotyczącym organizowania publicznego transportu zbiorowego, ale nie podwieszono pod nią – zwyczajem znanym powszechnie z postępowań przetargowych – odpowiedzi na nie.

W Miejskim Zarządzie Dróg i Transportu w Częstochowie odpowiedzialnym za sieć komunikacji miejskiej operującej również na liniach podmiejskich w kilku ościennych gminach oraz PKS Częstochowa powiedziano nam, że zapytanie nie zostało do tych podmiotów skierowane.

Prezes PKS Częstochowa Artur Piekacz zapytany o potencjalną ofertę odpowiadającą 2 mln zł stwierdził, że kwotę tę z trudem wyjeździłby nawet wtedy, gdyby w obsługę gminy zaangażował wszystkie posiadane 160 autobusów.

Przewoźnik jest i szuka zasobów?

Blachownia rozważa ponoć usługi przewoźnika GTV Bus z Ozimka koło Opola. To firma znana m.in. z obsługi komunikacji gminnej w podgliwickim Rudzińcu. Ale rozmowy są skomplikowane. Jak informuje wspomniany wcześniej lokalny serwis, właściciel firmy, pomimo jawności postępowania, rozesłał do urzędu gminy Blachownia oraz do wszystkich radnych gminy pismo z żądaniem wycofania publikacji o ofercie, powołując się na... prawo autorskie. Jego zdaniem opublikowane informacje nie stanowią jeszcze oferty, a jedynie wstępną propozycję podlegającą uzgodnieniom.

Z kolei w PKS Częstochowa dowiedzieliśmy się, że przewoźnik zwrócił się do niego z zapytaniem o wypożyczenie autobusów i udostępnienie warsztatów, które rozpatrzono odmownie. GTV Bus poprzez ogólnopolski serwis ogłoszeń szuka już kierowców do obsługi gminnych połączeń. Zdaniem Prezesa PKS przedstawiciel firmy dzwoni również na prywatne telefony jego kierowców: – A skąd on w ogóle ma te numery? – pyta retorycznie.

Mieszkańcy nie chcą za darmo

Urzędnicy nie potwierdzają jednak żadnej gotowej oferty komunikacji. Kierownik Referatu Komunikacji Urzędu Miasta i Gminy Blachownia Grzegorz Lorencki powiedział, że oferta GTV Bus jest tylko jedną z nadal analizowanych przez urząd.
Pomimo powszechnie funkcjonującej już informacji o możliwym uruchomieniu komunikacji bezpłatnej na terenie gminy, mieszkańcy wystosowali petycję o dużym poparciu, w której domagają się powrotu do systemu komunikacji miejskiej organizowanej przez Częstochowę.

Jeszcze w latach 90. i na początku wieku z niewielką przerwą do Blachowni dojeżdżały linie podmiejskie, co przerwano z przyczyn finansowych. Do centrum Blachowni docierała również odnoga linii kolejowej nr 61, którą mimo apelu społeczników, rozebrano pod koniec ubiegłej dekady, przez co utracono możliwość zorganizowania lokalnego szybkiego połączenia szynowego z Częstochową.

– Nie bez znaczenia jest komfort podróży w ramach jednej taryfy, gdzie na jednym bilecie [okresowy sieciowy – red.] można dojechać do Częstochowy i od razu przesiąść się na inny autobus – powiedziała jedna z urzędniczek.

Nie potwierdzono również kwoty 2 mln zł. Ta będzie znacznie mniejsza i znana dopiero po wynegocjowaniu najkorzystniejszej oferty. Rozmowy prowadzone są z GTV Bus, z PKS Częstochowa oraz z MZDiT Częstochowa.

Przesiadki w wariancie komunikacji gminnej miały odbywać się w centrum Blachowni w tworzonym za 4,3 mln zł węźle przesiadkowym koło urzędu gminy, na który gmina pozyskała 2,7 mln zł dofinansowania unijnego. Podróżni do połowy 2019 r. zyskają wygodny pawilon z kasami, toaletami i dynamicznym systemem informacji.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Komunikacja

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Przemysław Farsewicz 07 maja 2019

Gmina Skierniewice dogaduje się z PKS-em, a nie MZK. Pięć linii

Komunikacja

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przestrzeń

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przemysław Farsewicz 07 grudnia 2018

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przestrzeń

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przemysław Farsewicz 24 września 2018

Zobacz również:

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Komunikacja

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Przemysław Farsewicz 07 maja 2019

Gmina Skierniewice dogaduje się z PKS-em, a nie MZK. Pięć linii

Komunikacja

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przestrzeń

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przemysław Farsewicz 07 grudnia 2018

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przestrzeń

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przemysław Farsewicz 24 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5