Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Białystok. Trasy narciarskie zamiast odśnieżania dróg rowerowych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Białystok. Trasy narciarskie zamiast odśnieżania dróg rowerowych?
fot. Erik W. Kolstad, CC BY 2.0narty biegowe
Rozstrzygnięty na lata 2015-2018 przetarg na zimowe utrzymanie infrastruktury w Białymstoku nie uwzględnia odśnieżania dróg rowerowych. Przewiduje za to możliwość tworzenia na nich tras dla narciarzy.

Białostoccy cykliści od wielu lat zabiegają o to, by trasy rowerowe utrzymywano w należytym stanie także zimą. Jak pokazuje praktyka, prośby nie są bezzasadne – ruch jednośladów w chłodniejszych porach roku nie znika. Nieodśnieżanie rodzi również problem prawny związany z obowiązkiem poruszania się drogą dla rowerów w sytuacji, gdy ta jest nieprzejezdna.

Wbrew oczekiwaniom białostockich cyklistów, Urząd Miejski nie zadbał o usuwanie z wydzielonej dla nich przestrzeni lodu i śniegu. Uwzględnił natomiast możliwość tworzenia na niej tras narciarskich, co wyraźnie zapisano w dokumentach przetargowych (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 5-6).

Rowerzyści dostali prztyczka?

Cała sprawa wypłynęła w trakcie korespondencji na temat miejskiego budżetu obywatelskiego, jaką prowadził z urzędnikami jeden z mieszkańców.

– W piśmie wysłanym drogą elektroniczną poprosiłem m.in. o wycenę kosztów odśnieżania infrastruktury rowerowej na terenie całego miasta. Otrzymałem informację, że utrzymanie przejezdności dróg dla rowerów zimą przez najbliższe trzy lata będzie niewykonalne, ponieważ w przetargu zapisano możliwość tworzenia na nich tras dla narciarzy – komentuje Marcin Adam Wróbel z Rowerowego Białegostoku. – Całą sytuację można odebrać jako jawny afront wobec białostockich cyklistów. Zwłaszcza, że kwestię zimowego utrzymania poruszano wielokrotnie.

– Faktycznie, w dokumentach przetargowych znajduje się zapis o możliwości tworzenia tras dla narciarzy na drogach rowerowych – potwierdza Urszula Bogdańska z Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Białymstoku. – Związane z tym prace przewidziano jednak jako pozaryczałtowe, toteż nie ma pewności, czy faktycznie powstaną.

Zdejmą znaki?

Warto nadmienić, iż przerabianie infrastruktury rowerowej na trasy biegowe do uprawiania sportów zimowych rodzi zagadki prawne. Zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym, droga dla rowerów stanowi „drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi”. Oznacza to, iż – poza wyjątkiem określonym w art. 11.1. PoRD – z drogi rowerowej mogą korzystać wyłącznie użytkownicy dwóch kółek. Zmiana sposobu użytkowania wiąże się z koniecznością zdjęcia wszystkich znaków C-13.

Nie wiadomo również, w jaki sposób korzystający z infrastruktury narciarz ma pokonywać leżące w poprzek ulice. Chęć przekroczenia jezdni – zarówno od strony prawnej, jak i technicznej – będzie wiązać się z koniecznością zdejmowania nart przed każdym przejazdem przez jezdnię.

W jaki sposób miasto rozwiąże powyższe problemy? Nie wiadomo. Ustalenie personaliów osoby, która wyszła z inicjatywą przeistaczania dróg rowerowych w trasy dla narciarzy było niemożliwe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5