Bydgoszcz jest kolejnym polskim miastem, które posiada dynamiczny system informacji pasażerskiej. O tym jakie z tego systemu płyną korzyści oraz jakie są warunki jego skutecznego wdrożenia opowiada Weronika Małek, country manager z GMV Innovating Solutions Polska.
Paweł Wrabec: Bydgoszcz jest kolejnym miastem, w którym GMV wdrożył dynamiczny system informacji pasażerskiej. Jakie korzyści z takiego systemu czerpie zarządca transportu publicznego i przewoźnik?
Weronika Małek, country manager z GMV Innovating Solutions Polska: Niektóre są wspólne dla organizatora transportu jak i przewoźników. Mam tu na myśli szczegółowe i precyzyjne dane statystyczne pokazujące jak dany kurs był realizowany. Nasz system pokazuje profile prędkości, dzięki którym wiadomo np. w jakich dniach i w jakich porach pojazdy poruszają się poszczególnych ciągach ulicznych. Pozwala to lepiej ułożyć rozkład jazdy, co przekłada się na dużo większą punktualność. Przewoźnicy wykorzystują ten system jako komunikator – za jego pośrednictwem kontaktują się z kierowcami głosowo lub wysyłając na konsolę pojazdu komunikaty tekstowe. Kierowcy czują się bezpieczniej gdyż system posiada moduł alarmowy.
Dzięki uzyskiwanym danym przewoźnik jest w stanie efektywnie zarządzać pracą kierowców jak i samym taborem. Organizator transportu przy pomocy naszego systemu monitoruje pracę przewoźników, w przypadku opóźnień może nakładać kary umowne.
Ale liczby pasażerów system nie jest w stanie podać?
Owszem, jest taka możliwość. Jeśli klient taką opcję wybierze pojazdy wyposażamy w kamery 3D, które pasażerów zliczają z dokładnością do 98 proc. Są na tyle precyzyjne by odróżnić dziecko od dużego psa lub walizki. Najważniejsze, że moduł zliczania pasażerów da się podpiąć do systemu zarządzania flotą. Dysponując wiedzą o rzeczywistym obłożeniu można w sposób optymalny zaplanować częstotliwość kursów oraz wielkość pojazdów, np., wiedząc, że w punkcie x co czwartek w autobusie na danym przystanku wsiada z jakiegoś powodu dużo większa liczba pasażerów można sprawić, by podjeżdżał tam większy autobus. Jak widać chodzi o udogodnienia, które przekładają się na większy komfort podróżnych i przyczyniają się do popularności transportu publicznego.
A czy system pozwala korzystać z historycznych danych?
Wszystkie dane przechowywane są przez 5 lat. Nasi klienci sięgają po nie szczególnie chętnie planując rozkłady na 1 listopada, gdy wielką liczbę pasażerów trzeba dowozić na cmentarze, zmodyfikowanymi trasami.
Z wdrażaniem systemów informatycznych, zwłaszcza w sektorze publicznym różnie bywa. Słyszałem, że w Bydgoszczy obeszło się bez problemów. Jaka jest recepta na podobny sukces?
Przede wszystkim bardzo dobre i szczegółowo napisana specyfikacja, która nie daje miejsca na interpretację zapisów. Takie wzorcowe specyfikacje zdarzają się tylko wtedy gdy zamawiający ma spójną wizję wdrożenia i dokładnie orientuje się jakie dane z systemu będą mu w raportach potrzebne. W przeciwnym razie zamawiający usiłuje zastrzec w umowie, że zakres tych raportów będzie ustalony z wykonawcą później, już w czasie realizacji projektu.
I na koniec chcę poruszyć jeszcze jedną zasadniczą kwestię. Otóż na realizację podobnych zleceń potrzeba naprawdę sporo czasu. W Bydgoszczy dostaliśmy na wykonanie zlecenia 22 miesiące i naszym zdaniem był to czas optymalny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.