Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Aubagne: Nowy tramwaj bardzo popularny. Co z przedłużeniem?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2015-03-29 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aubagne: Nowy tramwaj bardzo popularny. Co z przedłużeniem?
Tramwaj na pierwszej linii w AubagneFot. Kasper Fiszer
Kursująca zaledwie od kilku miesięcy jedyna linia tramwajowa we francuskim Aubagne cieszy się sporą popularnością. Nietypowo pomalowane citadisy nie wyjeżdżają poza czterdziestotysięczne miasteczko. Niespełna trzykilometrowa trasa miała być pierwotnie jedynie częścią o wiele szerszej sieci, ale nie jest jasne, dokąd i czy w ogóle wybudowane zostaną kolejne odcinki.

Funkcjonująca od 1 września zeszłego roku sieć tramwajowa w Aubagne jest jednym z dwóch – obok otwartej dzień wcześniej lini w Besançon – najmłodszych miejskich systemów komunikacji szynowej we Francji. Po czterdziestotysięcznym miasteczku na przedmieściach Marsylii kursuje osiem wagonów na krótkiej, niespełna trzykilometrowej trasie, sieć jest więc wyjątkowo kameralna.

Według pierwotnych planów władz gminy nowy odcinek miał być jedynie początkiem pokaźnej jak na rozmiary miasta sieci. Zaprojektowano dwie linie zbiegające się przy dworcu kolejowym. Część pierwszej z nich to istniejąca trasa do krańca Le Charell. W drugą stronę od stacji zaplanowano odcinek o nieco większej długości do projektowanego przystanku Les Paluds. Druga linia miała wyjeżdżać spod dworca w tym samym kierunku, w którym biegnie już wybudowany fragment, i odgałęziać się na jednym z przystanków w kierunku sąsiedniej miejscowości La Penne-sur-Huveaune. Przejazd całej podmiejskiej trasy do sześciotysięcznego ośrodka miał zabierać 14 minut.

Zmiana planów: rozbudują, ale w innym kierunku?

Nowe władze gminy Aubagne wybrane w marcu 2014 r. nie podzielają jednak entuzjazmu swoich poprzedników i druga faza prac, która miała się rozpocząć po zakończeniu realizacji pierwszego etapu, nie została rozpoczęta. Można już więc powiedzieć jednoznacznie, że przedłużenie linii 1 nie powstanie zgodnie z wcześniejszymi założeniami do 2016 r. Póki co nie jest planowana realizacja ani drugiego (odcinek do Les Plauds), ani trzeciego (trasa podmiejska) etapu koncepcji, która zakładała zakończenie wszystkich prac w 2019 r.

Rozważany jest jednak rozwój sieci w zupełnie innym kierunku. Tramwaje mogłyby połączyć miasto z sześciotysięczną La Bouilladisse leżącą 14 km na północ od Aubagne. Biegła tam niegdyś nieużywana dziś linia kolejowa, a jej odtworzenie z wykorzystaniem tramwaju ma być tańsze, niż gdyby zdecydowano się na konwencjonalny pociąg. Trwają prace nad wstępnym studium technicznym, a w trzecim kwartale tego roku planowane są szerokie konsultacje społeczne projektu. Ma on spore szanse na zyskanie poparcia mieszkańców, bo w godzinach szczytu na równoległej drodze tworzą się korki.

Bez biletów pasażerów przybywa. Lawinowo

Póki co istniejąca linia tramwajowa cieszy się bardzo dużym powodzeniem i w godzinach szczytu kursujące co 10 minut citadisy compact są napełnione bardzo mocno (zabierają 35 osób na miejscach siedzących). Z pewnością do dobrych wyników przyczynia się to, że w tramwaju nie trzeba kasować biletów. Podobnie jak cały system komunikacji miejskiej, jego najmłodszy element jest od niedawna darmowy i dla mieszkańców miasta, i dla przyjezdnych, co znacznie podniosło frekwencję. Jak stwierdza na swojej stronie internetowej organizator L'Agglo, po zniesieniu opłat liczba pasażerów transportu publicznego zwiększyła się o... 127%! Co ciekawe, transport szynowy nie jest świadczony w niedziele i święta.

Funkcjonujący od kilku miesięcy system nie jest pierwszym obsługującym Aubagne w historii. Od 1904 r. docierały tam tramwaje z Marsylii. W 1950 roku ich rola została znacznie ograniczona, bo poza godzinami szczytu ruch przejęły autobusy. Osiem lat później komunikacja drogowa zastąpiła szynową całkowicie. W pewnym sensie nowa linia odtwarza rolę starej, bo jej głównym zadaniem jest dowóz podróżnych na stację kolejową, skąd odjeżdżają podmiejskie pociągi do stolicy regionu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Przestrzeń

Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Łukasz Pastor 10 marca 2016

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Kasper Fiszer 20 lutego 2016

Czy w Radomiu potrzebny jest tramwaj?

Komunikacja

Czy w Radomiu potrzebny jest tramwaj?

Kasper Fiszer 21 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5