Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Amsterdam zaczyna się na warszawskiej Białołęce

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-05-05 13:17
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Amsterdam zaczyna się na warszawskiej Białołęce
SP nr 154fot. Jakub Dybalski
Środek tygodnia, zbliża się 9. rano. Chwilę wcześniej do Szkoły Podstawowej nr 154 na warszawskiej Białołęce uczniowie przyjechali na pierwszą lekcję. Teraz nie tylko kilkadziesiąt stojaków, ale też ogrodzenia, latarnie i okoliczne płoty obstawione są rowerami. – Wczoraj jakoś tak wyszło, że dzieci zostawiając rowery, przypinały jeden do drugiego. Odpinanie tego bałaganu skończyło się gdzieś po 16. – mówi dyrektor Sylwester Kolibabski. Jego szkoła to jeden z faworytów „Rowerowego Maja”.

Szkoła jest potężna. W trzech budynkach, na dwie zmiany, uczy się ponad tysiąc dzieci. Główny budynek mieści ponad 400 uczniów i połowa przyjeżdża na lekcje na rowerach. To jeden z obiektów powstałych do obsługi Białołęki, ogromnej i jednocześnie oddalonej od centrum miasta warszawskiej „sypialni”. Rodzice dojeżdżają do pracy albo autobusami i metrem (tramwaj dopiero tam powstaje) albo własnymi samochodami. Tym bardziej imponująca jest szkoła jeżdżąca na dwóch kółkach.

Uczniowie na tysiąc kilometrów

– Tak jest przez cały rok. Nawet w zimie. Nie pamiętam dnia, żeby przed szkołą nie było ani jednego roweru – tłumaczy Kolibabski. – W zeszłym roku jeden z naszych czwartoklasistów w dwa miesiące przejechał prawie 1200 km, a cała szkoła w tym czasie 47 tys. Jeżdżą nauczyciele, pracownicy szkoły. Sam mieszkam za lasem, ale jadąc do pracy przejeżdżam na rowerze kilkanaście kilometrów – wyjaśnia, przechodząc obok dziesiątek rowerów.


fot. Jakub Dybalski

Bez dyrektora, wcześniej wuefisty, rowerowej szkoły by nie było. To on zaczął namawiać dzieci i rodziców do tej formy dojazdu. Włączył rowery do zajęć WF–u, zaczął organizować konkursy, rozbudowywał infrastrukturę szkolną. 50 stojaków rowerowych wyprosił w ZTM–ie. Inne szkoły ich nie chciały. Teraz to o wiele za mało jak na potrzeby jego placówki.

WF z piłkarzem Legii

To jedna z 55 warszawskich szkół, które biorą udział w „Rowerowym Maju” czyli konkursie, w którym szkoły z ośmiu miast Polski (poza Warszawą i Gdańskiem, gdzie dwa lata temu powstała ta idea, też m.in. z Wrocławia, Zamościa czy Elbląga) przez cały maj rywalizują o miano tej najbardziej przyjaznej rowerom. Uczniowie przyjeżdżają na lekcje na jednośladach, za każdy przyjazd zbierają naklejki. Dla najlepszych przewidziano nagrody indywidualne, dla klasy (np. komplet rowerów) i dla całej szkoły (zadaszony parking rowerowy, mini miasteczko ruchu drogowego). W stolicy w konkursie bierze udział co czwarta placówką. W Gdańsku, który nie bez powodu uchodzi za najbardziej „urowerowione” polskie miasto – wszystkie.


fot. Jakub Dybalski

Warszawscy urzędnicy wymyślili dodatkowe nagrody. – Takie, których sami uczniowie kupić by nie mogli – zaznacza szef ZDM Łukasz Puchalski. Najlepsze klasy będą mogły m.in. spędzić dzień w Centrum Nauki Kopernik, odwiedzić redakcje Gazety Wyborczej czy Radia Dla Ciebie. Multikino przeznaczyło na nagrody 600 biletów. LangTeam zaprosi wybraną klasę na profesjonalny trening kolarski a także na trybunę honorową podczas Tour de Pologne. Hitem może okazać się za to lekcje WF-u, które we wrześniu poprowadzą… piłkarze Legii Warszawa. Najlepsze klasy odwiedzą też stadion przy Łazienkowskiej i zostaną zaproszone na mecz.

Jeżdżą wszyscy

Wystarczy jeden rzut oka, żeby zdać sobie sprawę, że „154–ka” to jeden z faworytów. Kolibabski przyznaje, że „Rowerowy Maj” to coś, co świetnie współgra z tym, co u niego robi się już od lat. Dzieci wzajemnie się napędzają. Namawiają też do jeżdżenia na rowerze rodziców, co, jak mówi Puchalski, jest jednym z pośrednich celów akcji. – Większość i tak przyjeżdża na lekcje samodzielnie. Trochę mamy z tym problem, bo takie małe dzieci, bez karty rowerowej, teoretycznie nie powinny jeździć na rowerze bez opieki. Ale świetnie sobie radzą, a gdybyśmy nie robili tej akcji to… i tak by jeździły – mówi dyrektor.


fot. Jakub Dybalski

Najbardziej oporni są rodzice. Ale i to się zmienia. Zresztą nie mają wyjścia. Parking pod szkołą jest niewielki, ledwo na kilkanaście samochodów. Gdyby wszyscy rodzice chcieli przyjechać samochodami, zwyczajnie by się nie zmieścili. Rowery, to właściwie w tym miejscu przyjemna konieczność. Dyrektor zresztą myśli o kupieniu rowerów dla pracowników, a także zatrudnieniu osoby, która zajmowałaby się rozwożeniem dokumentów między trzema (a od jesieni też czwartym) budynkami szkoły. Białołęcka podstawówka stanie się jeszcze bardziej rowerowa niż do tej pory.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Lubuskie: Ze starostami o planie transportowym

Prawo & Finanse

Lubuskie: Ze starostami o planie transportowym

Redakcja 05 maja 2016

Szkoły jak holenderskie parkingi rowerowe? Tak będzie w maju

Komunikacja

Szkoły jak holenderskie parkingi rowerowe? Tak będzie w maju

Jakub Dybalski 07 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS