Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił przetarg na obsługę połączeń komunikacyjnych na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zamówienie, obejmujące okres 2022-2029, jest podzielone na siedem części. • Skala projektu obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów.
Przedmiotem zamówienia sektorowego jest świadczenie usług autobusowego transportu publicznego. Zamówienie jest podzielone na siedem części. Przewoźnicy mogą startować w maksymalnie dwóch częściach. – To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów. Jako jednostka budżetowa zachowujemy wysoki standard całego procesu. Zapraszamy do składania ofert – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.
Segment Zachód B (I) obejmuje Bytom, Gierałtowice, Gliwice, Knurów, Ornontowice, Orzesze, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Sośnicowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tworóg, Wielowieś, Zabrze, Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 25 733 836 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Segment Wschód B (II) obejmuje Będzin, Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Łazy, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Wojkowice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 28 774 914 wozokm z podziałem na trzy typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Segment Północ B (III) obejmuje Bobrowniki, Bytom, Gliwice, Katowice, Miasteczko Śląskie, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Tworóg, Wielowieś, Wojkowice, Zabrze i Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 21 258 246 wozokm z podziałem na trzy typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Segment Bytom (IV) obejmuje Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Zabrze, Zbrosławice. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 19 470 321 wozokm z podziałem na dwa typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Segment Katowice B (V) obejmuje Katowice, Mikołów, Mysłowice, Sosnowiec. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 18 493 328 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Segment Centrum B (VI) obejmuje Bytom, Chorzów, Imielin, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Tychy. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 24 959 416 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Segment Centrum C (VII) obejmuje Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze. W sumie, w okresie od 2022 do 2029 r. przewidziano 26 849 582 wozokm z podziałem na cztery typy pojazdów – z możliwością zmniejszenia w każdym roku o 15%.
Pojazdy MN o długości do 8 m i szerokości do 2,25 m mają posiadać co najmniej 30 miejsc, w tym 11 siedzących. Wymagane są co najmniej dwa wejścia. Pojazd ma być niskowejściowy, niskopodłogowy, bez stopni przynajmniej w jednych drzwiach. Pojazdy AN o długości 9-10,6 m i szerokości 2,4-2,55 m mają posiadać co najmniej 60 miejsc, w tym 20 siedzących. Dopuszczalny układ drzwi to 1-2-0 lub 2-2-0. Pojazd ma być niskowejściowy, niskopodłogowy, bez stopni w drzwiach, z wejściem na wysokości maks. 340 mm. Pojazdy BN o długości 11,5-12,5 m (oraz 15-metrowe) i szerokości 2,4-2,55 m mają posiadać co najmniej 80 miejsc, w tym 26 siedzących. Dopuszczalny układ drzwi to 1-2-2 lub 2-2-2. Pojazd ma być w pełni niskopodłogowy, z wejściem na wysokości maks. 340 mm. Pojazdy CN o długości 17,5-18,75 mają posiadać co najmniej 60 miejsc, w tym 40 siedzących. Dopuszczalny układ drzwi to 1-2-2-2 lub 2-2-2-2. Pojazd ma być w pełni niskopodłogowy, z wejściem na wysokości maks. 340 mm.
Kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę. Wszystkie pojazdy w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy muszą posiadać żółte barwy ZTM. Wszystkie autobusy od 2023 r. mają być wyposażone w monitoring, klimatyzację, ładowarki USB, alkomat z blokadą. – Standardy będą podnoszone stopniowo. Wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe. Oznacza to, że jakość świadczonych przez ZTM usług będzie systematycznie rosnąć – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Termin składania ofert mija 1 września. Startować mogą przewoźnicy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat wykonywały usługi przewozów regularnych na odpowiednim poziomie wozokilometrów. O wyborze zdecydują cena (60%), wiek pojazdów (15%), klimatyzacja (15%), monitoring (10%). Punktowane będzie zaoferowanie pojazdów z klimatyzacją i monitoringiem wcześniej niż data wymagana w postępowaniu. Oferenci mogą zgłosić maksymalnie 12-letnie pojazdy w momencie rozpoczęcia świadczenia usługi. W projekcie umowy założono też wpisanie maksymalnego oraz średniego wieku pojazdów w kolejnych latach świadczenia usługi.