Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia: Cisza wokół PKM nie powinna zaszkodzić integracji

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-02-02 15:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia: Cisza wokół PKM nie powinna zaszkodzić integracji
fot. Paweł RydzyńskiWęzeł przesiadkowy PKM Brętowo (po prawej: budowana estakada dla tramwajów)
Zarówno władze ZTM Gdańsk, jak i ZKM Gdynia deklarują, że brak informacji nt. modelu rozkładu jazdy na liniach wpisujących się w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej finalnie nie utrudni zintegrowania tramwajów, autobusów i trolejbusów z pociągami kursującymi po liniach PKM. Jednocześnie przedstawiciele ZKM Gdynia po raz kolejny potwierdzili, że skala integracji z pociągami w Gdyni będzie – przynajmniej w I etapie – niewielka.

Wokół projektu PKM rodzi się dużo znaków zapytania. Najbardziej palące kwestie dotyczą terminów konstruowania rozkładów jazdy. W przypadku obecnie obowiązującego rozkładu (2014/15), w obrębie którego zawierają się pierwsze tygodnie funkcjonowania PKM (od zapowiadanej przez władze woj. pomorskiego inauguracji ruchu w dniu 1 września 2015 r. do zmiany rozkładu, zaplanowanej w nocy z 12 na grudnia br.), minął już termin zgłaszania nowych wniosków do rozkładu w ramach tzw. korekty rocznego rozkładu jazdy, co w praktyce może oznaczać bardzo poważny problem z ułożeniem atrakcyjnego rozkładu jazdy, a przede wszystkim – może uniemożliwić ułożenie rozkładu cyklicznego. Niestety, podobny problem może pojawić się przy okazji przyszłego rozkładu jazdy (2015/16), gdyż harmonogram jego konstruowania najprawdopodobniej wyprzedzi planowany termin rozstrzygnięcia przetargu na wybór przewoźnika, który obsłuży linie z projektu PKM. To wszystko są poważne – ale nie jedyne – problemy dotyczące PKM.

ZTM Gdańsk: Zakładamy „szybką adaptację pod potrzeby PKM”

Miarą sukcesu tego projektu będzie bowiem również skala zintegrowania go z komunikacją miejską na terenie Trójmiasta – zarówno jeśli chodzi o zmodyfikowane trasy poszczególnych linii, jak i rozkłady jazdy. A przecież modyfikacje rozkładów nie dotyczą tylko odcinków przylegających do PKM: będą one dotyczyć większej części, jeśli nie całości sieci ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia. Jeśli finalny rozkład PKM zostanie opublikowany np. w lipcu, to – przy uruchomieniu linii PKM w dniu 1 września – dostosowanie komunikacji miejskiej może być bardzo trudne. Przedstawiciele obu trójmiejskich organizatorów lokalnego transportu zbiorowego zapewniają jednak, że wyrobią się do 1 września, nawet jak dane o rozkładzie PKM otrzymają w ostatniej chwili.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy to faktem, iż ZTM pracuje w tym momencie nad generalnym przemodelowaniem siatki połączeń w Gdańsku, a uruchomienie PKM jest tylko składową tego procesu. – Brak informacji odnośnie oferty przewozowej PKM nie stanowi dla Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku istotnej uciążliwości, ponieważ docelowa oferta przewozowa ZTM jest determinowana przede wszystkim przez inne wdrażane projekty, takie jak otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i uruchomienie linii tramwajowej do dzielnicy Piecki-Migowo. Prace projektowe związane z tymi wydarzeniami już trwają, natomiast włączenie w ten proces PKM po opublikowaniu jej rozkładu jazdy stanowi już tylko element uzupełniający. Opracowujemy taki model połączeń, który umożliwi szybką adaptację pod potrzeby PKM – informuje Zygmunt Gołąb.

Przyjmując te deklaracje za dobrą monetę, naturalnie otwartym na tym etapie pozostaje pytanie, czy i w jakim stopniu „model szybkiej adaptacji” będzie miał wpływ na model „dostatecznej adaptacji”… Nieoficjalne przecieki, jakie docierają do nas z kręgu władz Gdańska, są bowiem takie, że brak wiążących informacji dotyczących rozkładu PKM w istotny sposób utrudnia podjęcie ostatecznych decyzji odnośnie modyfikacji rozkładów tramwajów i autobusów.

ZKM Gdynia: Na razie zmiany niewielkie, czekamy na nowe przystanki

Uspokajająco odpowiada również Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. Gromadzki ujawnia również, że skala zmian w sieci ZKM będzie, przynajmniej na razie, niewielka, z racji faktu, że do 1 września (kiedy to otwarta zostanie linia PKM na terenie Gdańska z Wrzeszcza do Rębiechowa), nie będą jeszcze gotowe nowe przystanki na terenie Gdyni, Karwiny i Stadion. Ich otwarcie nastąpi nie wcześniej niż w 2016 r.

– ZKM w Gdyni jest organizatorem transportu publicznego jedynie w części Metropolii Zatoki Gdańskiej, niekwestionującym roli kolei jako kręgosłupa transportu publicznego w aglomeracji. Z tej przyczyny, zakładamy, że to naszą rolą jest dopasowywanie oferty przewozowej do kolei, np. poprzez koordynację rozkładów jazdy, a nie odwrotnie. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń z dopasowywaniem rozkładów jazdy autobusów i trolejbusów do SKM, możemy stwierdzić, że dysponowanie informacją o planowanym rozkładzie jazdy kolei z 30-dniowym wyprzedzeniem, jest dla nas wystarczające. Więcej czasu potrzeba na przebudowę układu tras linii, ale w momencie uruchomienia linii PKM nie jest planowane uruchomienie nowych przystanków w Gdyni, a więc rola linii PKM w obsłudze przemieszczeń wewnątrzmiejskich będzie dość ograniczona. Istniejąca stacja kolejowa Gdynia Wielki Kack jest położona peryferyjnie względem zabudowy mieszkaniowej a infrastruktura drogowa w jej sąsiedztwie wyklucza wprowadzenie do jej obsługi linii drogowej komunikacji miejskiej. Z tego powodu wraz z uruchomieniem linii PKM nie zakładamy konieczności przebudowy siatki połączeń i rozkładów jazdy, dlatego też brak wiedzy odnośnie finalnego kształtu rozkładu jazdy PKM nie powoduje żadnych utrudnień w naszych pracach – zapewnia Marcin Gromadzki.

W momencie otwarcia przystanku Gdyni Karwiny, ZKM planuje skierowanie do pętli planowanej do wybudowania w ramach zintegrowanego węzła przesiadkowego, kilku swoich linii (w tym – planowanych do uruchomienia nowych linii midibusowych). Z kolei Zygmunt Gołąb potwierdził, że koncepcja zmian siatki połączeń ZTM Gdańsk, przedstawiona przez nas kilka miesięcy temu, nie uległa modyfikacji. Zakłada ona likwidację 3 linii autobusowych (w tym linii 210, łączącej centrum miasta m.in. z lotniskiem), zmiana tras 10 linii, połączenie dwóch innych linii w jedną (168 i 264) oraz uruchomienie jednej nowej linii (161), która zapewni dojazd m.in. mieszkańcom osiedli Kiełpino i Karczemki do przystanku PKM Matarnia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kolejny problem z PKM. Małe szanse na cykliczny rozkład

Komunikacja

Kolejny problem z PKM. Małe szanse na cykliczny rozkład

Paweł Rydzyński 24 stycznia 2015

Kolejny samobój wbity do bramki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Komunikacja

Kolejny samobój wbity do bramki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Paweł Rydzyński 11 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5