Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia: Cisza wokół PKM nie powinna zaszkodzić integracji

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-02-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia: Cisza wokół PKM nie powinna zaszkodzić integracji
fot. Paweł RydzyńskiWęzeł przesiadkowy PKM Brętowo (po prawej: budowana estakada dla tramwajów)
Zarówno władze ZTM Gdańsk, jak i ZKM Gdynia deklarują, że brak informacji nt. modelu rozkładu jazdy na liniach wpisujących się w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej finalnie nie utrudni zintegrowania tramwajów, autobusów i trolejbusów z pociągami kursującymi po liniach PKM. Jednocześnie przedstawiciele ZKM Gdynia po raz kolejny potwierdzili, że skala integracji z pociągami w Gdyni będzie – przynajmniej w I etapie – niewielka.

Wokół projektu PKM rodzi się dużo znaków zapytania. Najbardziej palące kwestie dotyczą terminów konstruowania rozkładów jazdy. W przypadku obecnie obowiązującego rozkładu (2014/15), w obrębie którego zawierają się pierwsze tygodnie funkcjonowania PKM (od zapowiadanej przez władze woj. pomorskiego inauguracji ruchu w dniu 1 września 2015 r. do zmiany rozkładu, zaplanowanej w nocy z 12 na grudnia br.), minął już termin zgłaszania nowych wniosków do rozkładu w ramach tzw. korekty rocznego rozkładu jazdy, co w praktyce może oznaczać bardzo poważny problem z ułożeniem atrakcyjnego rozkładu jazdy, a przede wszystkim – może uniemożliwić ułożenie rozkładu cyklicznego. Niestety, podobny problem może pojawić się przy okazji przyszłego rozkładu jazdy (2015/16), gdyż harmonogram jego konstruowania najprawdopodobniej wyprzedzi planowany termin rozstrzygnięcia przetargu na wybór przewoźnika, który obsłuży linie z projektu PKM. To wszystko są poważne – ale nie jedyne – problemy dotyczące PKM.

ZTM Gdańsk: Zakładamy „szybką adaptację pod potrzeby PKM”

Miarą sukcesu tego projektu będzie bowiem również skala zintegrowania go z komunikacją miejską na terenie Trójmiasta – zarówno jeśli chodzi o zmodyfikowane trasy poszczególnych linii, jak i rozkłady jazdy. A przecież modyfikacje rozkładów nie dotyczą tylko odcinków przylegających do PKM: będą one dotyczyć większej części, jeśli nie całości sieci ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia. Jeśli finalny rozkład PKM zostanie opublikowany np. w lipcu, to – przy uruchomieniu linii PKM w dniu 1 września – dostosowanie komunikacji miejskiej może być bardzo trudne. Przedstawiciele obu trójmiejskich organizatorów lokalnego transportu zbiorowego zapewniają jednak, że wyrobią się do 1 września, nawet jak dane o rozkładzie PKM otrzymają w ostatniej chwili.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy to faktem, iż ZTM pracuje w tym momencie nad generalnym przemodelowaniem siatki połączeń w Gdańsku, a uruchomienie PKM jest tylko składową tego procesu. – Brak informacji odnośnie oferty przewozowej PKM nie stanowi dla Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku istotnej uciążliwości, ponieważ docelowa oferta przewozowa ZTM jest determinowana przede wszystkim przez inne wdrażane projekty, takie jak otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i uruchomienie linii tramwajowej do dzielnicy Piecki-Migowo. Prace projektowe związane z tymi wydarzeniami już trwają, natomiast włączenie w ten proces PKM po opublikowaniu jej rozkładu jazdy stanowi już tylko element uzupełniający. Opracowujemy taki model połączeń, który umożliwi szybką adaptację pod potrzeby PKM – informuje Zygmunt Gołąb.

Przyjmując te deklaracje za dobrą monetę, naturalnie otwartym na tym etapie pozostaje pytanie, czy i w jakim stopniu „model szybkiej adaptacji” będzie miał wpływ na model „dostatecznej adaptacji”… Nieoficjalne przecieki, jakie docierają do nas z kręgu władz Gdańska, są bowiem takie, że brak wiążących informacji dotyczących rozkładu PKM w istotny sposób utrudnia podjęcie ostatecznych decyzji odnośnie modyfikacji rozkładów tramwajów i autobusów.

ZKM Gdynia: Na razie zmiany niewielkie, czekamy na nowe przystanki

Uspokajająco odpowiada również Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. Gromadzki ujawnia również, że skala zmian w sieci ZKM będzie, przynajmniej na razie, niewielka, z racji faktu, że do 1 września (kiedy to otwarta zostanie linia PKM na terenie Gdańska z Wrzeszcza do Rębiechowa), nie będą jeszcze gotowe nowe przystanki na terenie Gdyni, Karwiny i Stadion. Ich otwarcie nastąpi nie wcześniej niż w 2016 r.

– ZKM w Gdyni jest organizatorem transportu publicznego jedynie w części Metropolii Zatoki Gdańskiej, niekwestionującym roli kolei jako kręgosłupa transportu publicznego w aglomeracji. Z tej przyczyny, zakładamy, że to naszą rolą jest dopasowywanie oferty przewozowej do kolei, np. poprzez koordynację rozkładów jazdy, a nie odwrotnie. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń z dopasowywaniem rozkładów jazdy autobusów i trolejbusów do SKM, możemy stwierdzić, że dysponowanie informacją o planowanym rozkładzie jazdy kolei z 30-dniowym wyprzedzeniem, jest dla nas wystarczające. Więcej czasu potrzeba na przebudowę układu tras linii, ale w momencie uruchomienia linii PKM nie jest planowane uruchomienie nowych przystanków w Gdyni, a więc rola linii PKM w obsłudze przemieszczeń wewnątrzmiejskich będzie dość ograniczona. Istniejąca stacja kolejowa Gdynia Wielki Kack jest położona peryferyjnie względem zabudowy mieszkaniowej a infrastruktura drogowa w jej sąsiedztwie wyklucza wprowadzenie do jej obsługi linii drogowej komunikacji miejskiej. Z tego powodu wraz z uruchomieniem linii PKM nie zakładamy konieczności przebudowy siatki połączeń i rozkładów jazdy, dlatego też brak wiedzy odnośnie finalnego kształtu rozkładu jazdy PKM nie powoduje żadnych utrudnień w naszych pracach – zapewnia Marcin Gromadzki.

W momencie otwarcia przystanku Gdyni Karwiny, ZKM planuje skierowanie do pętli planowanej do wybudowania w ramach zintegrowanego węzła przesiadkowego, kilku swoich linii (w tym – planowanych do uruchomienia nowych linii midibusowych). Z kolei Zygmunt Gołąb potwierdził, że koncepcja zmian siatki połączeń ZTM Gdańsk, przedstawiona przez nas kilka miesięcy temu, nie uległa modyfikacji. Zakłada ona likwidację 3 linii autobusowych (w tym linii 210, łączącej centrum miasta m.in. z lotniskiem), zmiana tras 10 linii, połączenie dwóch innych linii w jedną (168 i 264) oraz uruchomienie jednej nowej linii (161), która zapewni dojazd m.in. mieszkańcom osiedli Kiełpino i Karczemki do przystanku PKM Matarnia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Pomorska Kolej Metropolitalna wykorzysta energię ze słońca

Przestrzeń

Elektryfikacja linii PKM coraz bliżej [wizualizacje]

Przestrzeń

Zobacz również:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Pomorska Kolej Metropolitalna wykorzysta energię ze słońca

Przestrzeń

Elektryfikacja linii PKM coraz bliżej [wizualizacje]

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5