Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zielony transportu publiczny II: Kolejna szansa na zeroemisyjne autobusy dla samorządów

Dalej Wstecz
Autor:

Krzysztof Ruciński

Data publikacji:
2021-08-06 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zielony transportu publiczny II: Kolejna szansa na zeroemisyjne autobusy dla samorządów
fot. Solaris
Pod koniec lipca 2021 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił II turę programu „Zielony transport publiczny”. Głównym celem programu jest poprawa jakości środowiska dzięki dofinansowaniu zakupu zeroemisyjnych autobusów.

II faza programu Zielony transport publiczny to kolejna szansa dla organizatorów transportu na uzyskanie dofinansowania lub pożyczki na zakup/leasing nowych autobusów elektrycznych akumulatorowych lub wytwarzających energię elektryczną z ogniw wodorowych. Istnieje też możliwość uzyskania dofinansowania na modernizację lub budowę infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

Zakup autobusów zeroemisyjnych to nie tylko inwestycja w jakość życia obecnych mieszkańców i ich przyszłych pokoleń za sprawą korzyści środowiskowych, ale także duże oszczędności dla ich właścicieli. Elektrobusy są znacznie łatwiejsze i tańsze w utrzymaniu od pojazdów o klasycznym napędzie.

II etap programu stawia wyższe wymagania przed samorządami i wiąże się z koniecznością przygotowania rozbudowanych wniosków. W porównaniu do I etapu programu zmieniła się też wielkość dofinansowania. W dalszym stopniu wynosi ona 80% lub 90% kosztów kwalifikowalnych w zależności od napędu autobusu, jednak maksymalna intensywność dofinansowania jest uzależniona od charakteru beneficjenta. W większym stopniu premiowani są organizatorzy z mniejszych ośrodków, o niższym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca czy należący do miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Warto zaznaczyć, że wprowadzono także rozróżnienie na organizatorów komunikacji miejskiej i transportu publicznego innego niż komunikacja miejska. W przypadku drugiego typu organizatorów dofinansowanie maksymalne wynosi 60% lub 70%. Intensywność dofinansowania może zostać podniesiona w przypadku: organizacji transportu także na obszarze miasta będącego na liście miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, posiadania statusu beneficjenta Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, znajdowania się na liście priorytetowych obszarów inwestycyjnych i ramowych warunków skutecznej realizacji inwestycji Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji czy realizacji przedsięwzięcia na terenie aglomeracji, w której w ostatnich pięciu latach odnotowano ciągłe przekraczanie rocznych dopuszczalnych wartości emisji dwutlenku azotu. Obniżono także poziom dofinansowania z 50% na 25% na modernizację lub budowę infrastruktury do ładowania lub tankowania pojazdów. Zmianie nie uległy zasady przyznawania pożyczek.

Zmniejszono także budżet programu, który wyniesie w II fazie 1,2 mld zł – o 100 mln zł mniej niż w fazie I. Zmieniono także tryb przyznawania dotacji, które w fazie II będą przyznawane w trybie konkursowym a nie ciągłym jak w fazie I. Dzięki temu istnieje możliwość rzetelnego przygotowania wniosków o dofinansowanie, a także uniknięcia wyścigu pomiędzy podmiotami starającymi się o dotację. Uzyskanie dofinansowania na zakup pojazdów musi być poprzedzone odpowiednimi analizami funkcjonalnymi i ekonomicznymi (studium wykonalności).

Dobrze sporządzone studium wykonalności, będące załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, umożliwia ubieganie się o dofinansowanie w programie „Zielony transport publiczny”. Studium pozwala także dopasować parametry techniczne pojazdów do lokalnych uwarunkowań oraz zapobiec generowaniu nieprzewidzianych kosztów w przyszłości.

Zachęcamy do skontaktowania się z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o., który pomoże określić możliwy do uzyskania poziom dofinansowania i przygotować kompleksową aplikację do naboru. ZDG TOR wspiera organizatorów na wszystkich etapach realizacji projektu: w procesie zamawiania pojazdów, w trakcie postępowania przetargowego czy przy świadczeniu usług odbioru. Nasi specjaliści są autorami licznych raportów dot. elektromobilności, studiów wykonalności oraz strategii rozwoju elektromobilności. Rzetelne analizy przygotowane przez ekspertów ZDG TOR pozwolą na optymalne wykorzystanie środków dostępnych w ramach programu „Zielony transport publiczny”.

Pobierz raport ZDG TOR – Polska na drodze do elektromobilności

Pobierz raport ZDG TOR – Transport miejski, stacje tankowania i przemysł – 3 filary rozwoju technologii wodorowej

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5