Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław. Powstanie płatny parking rowerowy

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2014-08-27 09:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław. Powstanie płatny parking rowerowy
fot. Sonke Rahn, lic. CC BY-SA 3.0parking rowerowy przed stacją w Getyndze
We Wrocławiu powstaje właśnie płatny, zamykany rowerowy parking dla mieszkańców bloków. Roczna opłata za jedno miejsce ma wynieść 60zł. To pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce.

Wrocław dzierży tytuł jednego z najbardziej rowerowych miast Polski. Od dłuższego czasu stosuje się tam udogodnienia, o których wiele innych miejscowości wciąż może pomarzyć (np. śluzy rowerowe, trójkomorowe sygnalizatory dla cyklistów i kontrapasy; jest także przejazd rowerowy prowadzący na ukos przez skrzyżowanie). Kolejną rzeczą, którą będzie mogła pochwalić się stolica województwa dolnośląskiego jest osiedlowy parking na rowery. Nowatorski projekt zlokalizowano na podwórku między ulicami Dubois, Otwartą oraz Pomorską. Mieszkańcy okolicznych bloków zyskają odpłatną możliwość dzierżawy miejsca na jednoślad. Roczna opłata za jeden stojak ma wynosić 60zł. Jak informuje wrocławski Urząd Miejski, osoby chcące wykupić miejsce powinny zgłosić – osobiście lub drogą mailową – chęć wykupienia rocznego abonamentu poprzez złożenie odpowiedniego wniosku. Ich przyjmowanie ruszy 27 sierpnia i potrwa 3 dni. O wydaniu kluczy do przechowalni zadecyduje kolejność zgłoszeń.

Parkingów będzie więcej?

Boksy do pozostawiania jednośladów między Dubois a Pomorską powstały przy okazji modernizacji podwórka. Czy jest szansa na to, że pojawi się ich więcej? – Będziemy dążyć do tego, by podobne obiekty powstawały w różnych częściach miasta. Zależy to, oczywiście, od powodzenia pilotażu, zadowolenia mieszkańców i środków finansowych. Taki pomysł prowadzony przez samorząd jest nowością w Polsce i dlatego będziemy go bacznie analizować - komentuje Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Wrocławia.
Czy koncepcja spodoba się mieszkańcom? Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że tak. Zadaszoną, zamykaną na klucz konstrukcję wyposażono w bezpieczne, wygodne stojaki dające możliwość oparcia i dodatkowego przypięcia roweru za ramę. Roczna opłata w wysokości 60zł za miejsce nie należy do wygórowanych (choć należałoby się zastanowić, czy nie należałoby jej obniżyć – roczny podatek za garaż dla auta bądź abonament w strefie płatnego parkowania wynosi ok. 120-150zł, a w miejsce jednego samochodu można zmieścić co najmniej 8 rowerów), zaś sam obiekt nie ingeruje zbyt mocno w przestrzeń i jest w nią dobrze wkomponowany.

Parking raczej nie będzie stał pusty także z innego powodu- przekroczenia podaży nad popytem. Miejsc na rowery jest tylko 16, a – zgodnie z danymi CBOS – w Polsce na jeden rower przypada pięć osób.

Jak jest w Europie?

Jak z parkingami rowerowymi radzą sobie europejskie miasta w krajach, gdzie odsetek podróży rowerami jest największy? W Danii i Holandii stojaki rowerowe umieszczone między budynkami to bardzo często widok. Są bezpłatne i z reguły także nieobudowane i niezadaszone. Istnieje jednak całkiem sporo obiektów (często strzeżonych), w których jednoślad pozostawia się za opłatą. Tego rodzaju przechowalnie lokalizuje się w miejscach, gdzie rowery pozostawiane są w dużych liczbach (np. galerie handlowe, szkoły, dworce kolejowe, węzły przesiadkowe itp.). Często tworzy się je również przy płatnych parkingach dla samochodów.

Holenderskie i skandynawskie przechowalnie rowerów mogą być dobrym wzorcem do naśladowania. Z racji umiejscowienia wewnątrz budynków zapewniają ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Nierzadko potrafią pomieścić kilkaset, a nawet kilka tysięcy jednośladów – wszystko dzięki maksymalnemu wykorzystaniu dostępnej przestrzeni (rowery parkuje się nie tylko obok siebie; możliwe jest ustawienie „piętrowe”, jeden nad drugim).

W porównaniu do parkingów zachodnioeuropejskich, 16 miejsc oferowanych przez przechowalnię wrocławską wydaje się niewielką liczbą. Jeśli pomysł chwyci, możliwe, że zaistnieje konieczność zaprojektowania obiektów efektywniej wykorzystujących dostępną przestrzeń. Póki co, warto mieć na uwadze, że koncepcja stolicy dolnośląskiego jest pilotażowa. Miasta duńskie i holenderskie wypracowywały wzorce latami, inwestując w swoje parkingi kwoty liczone w setkach milionów koron.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź. Problemy z rowerem publicznym

Komunikacja

Łódź. Problemy z rowerem publicznym

Roman Czubiński 18 sierpnia 2014

Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

Komunikacja

Warszawa kręci z Veturilo już dwa lata

jd/inf. pras. 11 sierpnia 2014

Siedlce: „Miasto przyjazne pedałowaniu” (?)

Komunikacja

Siedlce: „Miasto przyjazne pedałowaniu” (?)

Łukasz Pastor 28 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5