– Kolej regionalna może być dla dużych miast wielkim sprzymierzeńcem, bo jej dobre funkcjonowanie znacznie ogranicza liczbę niezbędnych miejsc parkingowych – przekonywała na wczorajszej konferencji Parkingi 2015 Teresa Woźniak z łódzkiego urzędu marszałkowskiego. Jako przykład podała udaną realizację koncepcji Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i uzupełniającego ją projektu przystankowego.
Jednym ze środków pomagających dużym ośrodkom miejskim w realizacji polityki parkingowej może być funkcjonowanie dowożącej do tych miast kolei. Ta obsługuje bowiem dojeżdżających do szkoły, na studia czy do pracy do stolicy województwa, w tym tych, którzy w przypadku jej braku wybraliby własny samochód. Sieć takiej kolei konsekwentnie rozbudowuje od 2014 roku łódzki samorząd, który powołał w tym celu osobną spółkę – Łódzką Kolej Aglomeracyjną.
128 miejsc, gdzie można przesiąść się na kolej
Jednym z elementów towarzyszącego powstawaniu ŁKA projektu przystankowego była budowa kilku nowych przystanków kolejowych na liniach do Łowicza i Kutna, obok których powstały małe parkingi. Podobne wybudowano także obok istniejących już wcześniej peronów, które poddano modernizacji. – Trzeba bowiem robić wszystko, by podróżny nie wjeżdżał swoim samochodem do zatłoczonej aglomeracji, by zostawił go wcześniej – przekonywała wczoraj w Łodzi Teresa Woźniak, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.
– W województwie łódzkim mamy 128 stacji i przystanków. To jest więc ponad 120 punktów, w których możemy zatrzymać pasażera i skłonić go, by przesiadł się na pociąg – mówiła. – Łódzka Kolej Aglomeracyjna została powołana po to, by móc zaoferować dobry standard pociągów i częste połączenia, ale to nie wystarcza. Potrzebna jest bowiem współpraca i z samorządami lokalnymi, i z PKP PLK, i z PKP SA. Użytkownika samochodu bowiem nie jest łatwo skłonić do przesiadki na kolej. Musimy więc zapewnić i integrację taryfową czy rozkładową z lokalną komunikacją, i właśnie parking, by mógł tam dogodnie zostawić samochód – wskazywała.
Nowych przystanków będzie więcej
Przedstawicielka urzędu marszałkowskiego zapowiedziała, że w najbliższych latach UMWŁ zamierza kontynuować program tworzenia parkingów przy dworcach kolejowych. W projekcie planu transportowego, który ma trafić w tym miesiącu do sejmiku wojewódzkiego, wyróżnione zostało 28 przystanków, które staną się lokalnymi centrami przesiadkowymi. – Z naszych oczu nie znikają jednak także te mniejsze przystanki. Tam równie istotne co parkingi jest zapewnienie dróg dojazdowych – oceniła.
– Z opracowywanego przez nas studium integracji transportowej wynika bowiem jasno, że jeśli zapewnimy dojazd na stację oraz wygodny pociąg, to pasażerowie są gotowi wrócić na kolej. Widzimy to zresztą już dziś, bo wyniki przewozowe ŁKA rosną praktycznie z miesiąca na miesiąc – mówiła Teresa Woźniak. – A przecież na małych przystankach wcale nie potrzeba wielkich parkingów, wystarczy 10 czy 20 miejsc – podkreślała. – Ważne jest też to, by budować nowe przystanki tam, gdzie wymaga tego współczesna sieć osadnicza. Na pewno będziemy kontynuować nasze dotychczasowe działania także w tym zakresie – deklarowała przedstawicielka samorządu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.