Pandemia COVID-19 była impulsem nie tylko do rozszerzenia infrastruktury rowerowej, ale też do zmian legislacyjnych działających na korzyść rowerzystów. We Włoszech w życie weszły dwa dekrety reformujące prawo drogowe tak, aby zapewnić więcej przestrzeni i bezpieczeństwa użytkownikom dwóch kółek.
Zmiany zostały przedstawione w maju i wrześniu 2020 r. W ich przygotowaniu i promowaniu pomagała włoska organizacja rowerzystów, Federazione Italiana Ambiente e Bicicletta (FIAB). Reformy zawierały pięć metod, mających na celu zapewnić bezpieczeństwo i swobodne poruszanie się rowerzystów po drogach. Wspomniane metody to: pasy rowerowe, jazda pod prąd, śluzy rowerowe, strefy szkolne i ulice rowerowe.
Te metody nie zostały stworzone po to, by zastępować już istniejące rozwiązania, takie jak wydzielone dotychczas i działające drogi rowerowe. Chodziło przede wszystkim o to, aby zachęcić mieszkańców miast do jazdy na rowerze poprzez przedstawienie jasnych i klarownych przepisów regulujących poruszanie się na rowerze. Dlatego postawiono między innymi na pasy rowerowe, które są rozwiązaniem wymagającym jedynie podstawowego poziomego oznakowania i pozwalają na rozbudowę sieci rowerowej na istniejących już drogach i bez zajmowania miejsca pieszym.
Kolejną metodą przyjętą w przepisach były ulice rowerowe, istniejące już na przykład w Niemczech i krajach Beneluksu. Są to ulice, na których dozwolone są wszystkie pojazdy, ale priorytetem są rowery. Na takich ulicach obowiązują ograniczenia prędkości i ustępowanie pierwszeństwa rowerzystom.
Z kolei zezwolenie na jazdę pod prąd pozwala na wykorzystywanie ulic jednokierunkowych do ruchu rowerowego w obu kierunkach. Wcześniej wymagania dotyczące tego typu jazdy były bardziej rygorystyczne. Śluzy rowerowe, czyli wydzielone miejsca na wlocie skrzyżowania, przeznaczone do zatrzymywania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, poprawiają widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów.
Zdaniem entuzjastów tych zmian, pozwolą one miastom na zapewnienie spójnej, bezpiecznej, bezpośredniej, wygodnej i atrakcyjnej infrastruktury rowerowej, dającej rowerowi więcej praw, widoczności i ważności jako środkowi transportu.
Jak czytamy w komunikacie European Cyclist Federation (ECF), spory wkład we wprowadzenie tych zmian miała jej włoski odpowiednik, Federazione Italiana Ambiente e Bicicletta (FIAB). Jak mówi, cytowany przez ECF, prezes FIAB Alessandro Tursi, organizacja od ponad dekady naciska na zmianę przepisów drogowych na wzór Niemiec czy Holandii. Jednak dopiero podczas kryzysu sanitarnego, dzięki powrotowi do łask roweru jako bezpiecznego i popularnego środka transportu, zalecenia FIAB zostały uwzględnione w ustawodawstwie krajowym.
Decydujący nacisk na wprowadzenie tych zmian drogowych w dekretach z 2020 r. wywarli lokalni administratorzy, którzy od lat pracują na rzecz kampanii FIAB w poszczególnych regionach we Włoszech.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.