Pierwszy Avenio Tram dla Hagi zjechał kilka dni temu z linii produkcyjnej Siemensa. Producent już 13 marca ogłosił natomiast, iż Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) skorzystał z opcji zwiększenia zamówienia (z 40 do 60 tramwajów niskopodłogowych typu Avenio), podwyższając wartość kontraktu do kwoty około 55 mln €. Z kolei wkrótce po tym w administracyjnej stolicy Holandii zaczęto głośno mówić o zamiarze doprowadzenia linii tramwajowej do lotniska w Rotterdamie.
Produkcja pojazdów zamówionych przeszło dwa lata temu przez holenderskiego przewoźnika jest aktualnie w toku; odbywa się w zakładzie Siemens Simmering w Wiedniu. Pierwszy z tramwajów zjechał w zeszłym tygodniu z linii produkcyjnej i zostanie teraz poddany testom w austriackiej fabryce. Następnie zaś
będzie wysłany do centrum testowego firmy w Wildenrath w Niemczech, aby na tamtejszych torach przejść badania dynamiczne przed dostarczeniem do Hagi na testy akceptacyjne. Te z kolei będą mieć miejsce latem bieżącego roku, kiedy to pierwszy z pojazdów zostanie przekazany operatorowi.
Dodatkowe tramwaje również będą produkowane w fabryce Siemensa w Wiedniu. 40 pojazdów z pierwszego zamówienia obsłuży przewozy na liniach: 9, 11, 15 i 17. Z kolei tramwaje z drugiej partii będą wykorzystywane na linii nr 1, która wobec opracowywanego aktualnie planu utworzenia tramwajowego połączenia dolotniskowego ma zostać wydłużona.
Haskie tramwaje "w pigułce"Komunikacja tramwajowa w Hadze (funkcjonująca w mieście od 1864 roku) obchodzi w tym roku swoje 150-lecie. Sieć, przez długie lata rozbudowywana, od dawna stanowi podstawę komunikacji miejskiej w mieście. Aktualnie po Hadze kursuje 12 linii tramwajowych (w tym 4 linie tramwaju dwusystemowego – RandstadRail). Jedna z nich kursuje jedynie od poniedziałku do piątku, zaś pozostałe trzynaście we wszystkie dni tygodnia. Warto wspomnieć, że pierwsza linia tramwaju konnego – poprowadzona z centrum Hagi do kąpieliska (dziś kurortu) w Scheveningen – przez półtorej wieku w zasadzie nie zmieniła swojego przebiegu na powyższym odcinku, i aktualnie jest obsługiwana przez tramwaje linii nr 1.
Częstotliwość kursów na wszystkich trasach jest wysoka i niemal doskonale dopasowana do potrzeb pasażerów – odjazdy co kilkanaście minut w dni wolne od pracy, w dni powszednie co kilka. Większość linii tramwajowych znacznie wykracza poza granice administracyjne miasta, co czyni haskie tramwaje komunikacją podmiejską. Łączna długość sieci torowej (kmtp) wyraźnie przekracza 200 km (przy zaledwie 12. liniach!), co znakomicie obrazuje, jak rozległy obszar jest przez nią obsługiwany. Organizacją komunikacji w mieście zajmuje się przedsiębiorstwo HTM, będące w posiadaniu taboru liczącego przeszło 200 wagonów, stacjonujących w czterech zajezdniach tramwajowych. Aktualnie w eksploatacji znajdują się zakupione stosunkowo niedawno tramwaje Alstom Citadis Regio, a także znacznie od nich starsze, belgijskie wagony przegubowe typu GTL-8.
Avenio – solidność, komfort i bezpieczeństwoPlatforma pojazdu stworzona została na bazie sprawdzonych już w eksploatacji tramwajów, z powodzeniem obsługujących komunikację szynową na ulicach Lizbony oraz Budapesztu. Każdy z tramwajów dla Hagi będzie dwukierunkowy i złożony z czterech członów, osadzonych na umiejscowionych centralnie wózkach (trzy z nich są napędzane). Moduły połączone zostaną ze sobą przegubowo, w sposób zapewniający przestrzeń i dostateczną ilość światła we wnętrzu pojazdów. Nadwozie tramwaju to solidna stalowa konstrukcja, zmontowana w znacznej części ze stali odpornej na trudne warunki atmosferyczne. Dodatkowo zewnętrzna część nadwozia pomalowana jest w technologii KTL, czyli kataforetycznego malowania powierzchni. Długość pojazdów wynosi 35 metrów, natomiast szerokość jest dość nietypowa – 2,55 m. Napędzane będą sześcioma silnikami o mocy 100 kW każdy.
fot. SiemensAvenio Tram dla Hagi posiada atrakcyjnie zaprojektowane wnętrze z dwoma przedziałami wielofunkcyjnymi, wydzielonymi z myślą przede wszystkim o osobach o ograniczonej mobilności oraz pasażerach z wózkami dziecięcymi. Z kolei, by zapewnić sprawną i wygodną wymianę podróżnych na przystankach pojazd posiada cztery pary podwójnych drzwi o stosunkowo dużej szerokości (1,3 m) oraz jedno wejście typu "single-door", znajdujące się z każdej ze stron tuż przed kabiną motorniczego.
Każdy tramwaj będzie mógł przewozić jednocześnie 238 pasażerów (liczba miejsc siedzących wynosi łącznie 70). Zarówno fotele, jak i poręcze zaprojektowano w możliwie najbardziej optymalny sposób, z uwzględnieniem wysokich standardów ergonomicznych. Jednak z uwagi na wąskie przejścia między zamontowanymi po obu stronach siedzeniami, w tramwajach może być trochę ciasno. Pojazdy zostaną też wyposażone w klimatyzację, która niezależnie od pory roku i panującej na zewnątrz pogody poprawi warunki pracy motorniczym, a podróżnym zapewni bardziej komfortowe usługi przewozowe.
Wypada zauważyć, iż Avenio Tram posiadają aż cztery niezależne układy hamulcowe:
- hamulce elektrodynamiczne, znajdujące się jedynie w wózkach napędowych;
- pasywne hamulce hydrauliczne, także znajdujące się jedynie w wózkach napędowych;
- aktywny hydrauliczny hamulec tarczowy w wózkach pozbawionych napędu;
- elektromagnetyczne hamulce szynowe we wszystkich wózkach.
System kontroli pojazdu oparto na technologii wykorzystującej w procesie przesyłania danych tzw. magistralę (bus transmission system). Dodatkowo jest on wspierany przez przewodowy system sterowania, który pełni funkcje kontrolne w pociągu, głównie ze względów bezpieczeństwa. Służyć mają im również umiejscowone przy wszystkich drzwiach terminale, umożliwiające natychmiastową komunikację z prowadzącym pojazd w wypadku zauważenia jakiejkolwiek awarii; szczególnie zaś w sytuacjach kryzysowych, stwarzających realne zagrożenie dla pasażerów.
Tramwaj dolotniskowy? - już wkrótceBezpośrednie połączenie tramwajowe z Hagi, Delft i Rotterdamu już za kilka lat zapewni wczasowiczom, jak również biznesmenom sprawne skomunikowanie z portem lotniczym w Rotterdamie (nazywanym też: Rotterdam The Hague Airport). Lotnisko nie posiada aktualnie bezpośredniego połączenia z Hagą ani z Delft, co stanowi duże utrudnienie, zwłaszcza dla osób z zagranicy.
W chwili obecniej funkcjonuje bowiem jedynie stosunkowo wolne połączenie autobusowe z głównego dworca kolejowego w Rotterdamie. Możliwa jest także podróż metrem, z którego trzeba się jednak jeszcze przesiąść na specjalny autobus (linia 50), dowożący od stacji metra pod terminal lotniczy. Dopiero nowe połączenie tramwajowe ostatecznie rozwiąże problem słabej dostępności tego jakże ważnego portu lotniczego, zapewniając dojazd z centrum Hagi w około 40 minut. Z kolei podróżni z Rotterdamu i Delft będą mogli dostać się na lotnisko w zaledwie 15 minut.
Ta nowa trasa tramwajowa okaże się jednocześnie doskonałym połączeniem pomiędzy plażą kurortu Scheveningen (Haga), a stacją kolejową Rotterdam Zuid oraz dzielnicą Feijenoord. Oba miasta zamierzają ze sobą ściśle współpracować przy opracowywaniu dalszych szczegółowych planów przedsięwzięcia. Nie wiadomo natomiast jeszcze, jaki będzie całkowity koszt tej inwestycji, ani kto go sfinansuje. Jeśli zainteresowane podmioty ostatecznie się dogadają i pozyskają w najbliższym czasie źródła finansowania to uruchomienie usług przewozowych na nowej linii nastąpi najprawdopodobniej w 2020 roku. Przyczyni się to z całą pewnością do efektywniejszej obsługi potoków pasażerskich, przemieszczających się z Portu Lotniczego do centrów głównych miast regionu, czyniąc ekologiczny transport szynowy znacznie bardziej konkurencyjnym w stosunku do indywidualnego czy zbiorowego transportu drogowego.