Spółki kolejowe coraz częściej dostrzegają i, co ważniejsze, podejmują konkretne działania w celu zbliżenia dwóch przyjaznych dla środowiska form przemieszczania się. Dotyczą one zarówno infrastruktury kolejowej, jak i taboru. Skutkiem tych działań jest więcej stojaków na rowery przy peronach oraz w pociągach.
Zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe i Polskie Koleje Państwowe - w coraz większym stopniu wychodzą naprzeciw potrzebom rowerzystów. Pierwsza z wymienionych spółek, w ubiegłym roku rozpoczęła ogólnopolskie przedsięwzięcie, którego efektem było doposażenie przystanków kolejowych w bezpieczne miejsca dla pozostawienia rowerów. W 2014 r. „ukształtne” stojaki rowerowe pojawiły się na 400 przystankach. W bieżącym roku przedsięwzięcie to jest kontynuowane i kolejne setki miejsc postoju dla jednośladów mają pojawić się w 300 lokalizacjach. W każdym z tych miejsc posadowiono po kilka lub kilkanaście stojaków. Co ciekawe, PKP PLK przed wytyczeniem lokalizacji zapytało użytkowników najpopularniejszego portalu społecznościowego o wskazanie miejscowości, w których powinny pojawić się stojaki rowerowe. Jak pochwalił się zarządca infrastruktury kolejowej zamieszczoną ankietę zobaczyło ponad 44 tys. użytkowników Internetu.
Infrastruktura
W ramach realizowanego projektu dodatkowe wyposażenie dla rowerzystów pojawiło się również na przystankach województwa lubelskiego. Wcześniej było ich niewiele i znajdowały się zwykle w pobliżu wyremontowanych dworców kolejowych, np. w Dęblinie (bodajże największy parking rowerowy w regionie), Białej Podlaskiej i na stacji Nałęczów. W ubiegłym roku lubelska jednostka organizacyjna zarządcy narodowej sieci linii kolejowych doposażyła 24 przystanki kolejowe w – łącznie – 76 stojaków. Dzięki temu pojawiło się wyposażenie umożliwiające przypięcie 152 jednośladów. Zostały one zlokalizowane w ciągu większości odcinków linii kolejowych, po których jest prowadzony ruch pasażerski: Dęblin – Lublin – Chełm – Dorohusk, Łuków – Dęblin, Biłgoraj – Zwierzyniec, Lublin – Kraśnik, Rejowiec – Zawada – Bełżec i Zawada – Zamość. Oprócz wymienionych, zdecydowanie więcej miejsc dla jednośladów pojawiło się wzdłuż linii kolejowej łączącej Warszawę z Terespolem, za którą odpowiada jednostka organizacyjna PKP PLK z Siedlec. Tutaj zamontowano na 17 przystankach lub stacjach od 10 do 20 stojaków. Co istotne, przy montażu zarządca infrastruktury zwrócił uwagę na to, aby pojawiły się one w miejscach bezpiecznych – ruchliwych, oświetlonych oraz w zasięgu monitoringu wizyjnego, jeśli taki został zamontowany na stacji lub przystanku kolejowym.
Przedsięwzięcie jest kontynuowane w bieżącym roku. W wyniku przeprowadzonych łatwiej mogą zaparkować dojeżdżający do przystanków Biskupice Lubelskie, Chełm Miasto, Dorohusk, Kanie, Okrzeja, Rejowiec i Trawniki.
Nie bez znaczenia są inne pozytywne zmiany w infrastrukturze. Zwiększa się liczba nowych oraz zmodernizowanych przystanków kolejowych. Dzięki tym pierwszym stale poprawia się dostęp do pociągów dla mieszkańców czy turystów. W 2015 r. otworzono aż pięć nowych przystanków kolejowych – dwa w Zamościu (Zamość Stare Miasto i Zamość Wschód) oraz trzy położone wzdłuż linii kolejowej Chełm – Włodawa: Ruda Huta, Majdan Stuleński i Okuninka Białe, gdzie odbywa się sezonowy ruch pasażerski. Wszystkie nowe lub odnowione obiekty, obok wielu innych zalet, są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dzięki temu np. łatwiej jest wprowadzić rower na peron.
Tabor
Należy również odnotować, że we wszystkich pociągach regionalnych można przewozić rowery. Ponadto coraz więcej składów kursujących na takich trasach ma specjalne miejsca do przewozu rowerów. Kupowane głównie przez samorząd wojewódzki nowe szynobusy, obok odpowiednio wyposażonych i oznakowanych miejsc do przewozu rowerów, mają również obniżoną podłogę, co ułatwia wprowadzenie jednośladu. Również 5 ostatnio zmodernizowanych składów elektrycznych ma specjalne miejsca do przewozu rowerów, choć ze względu na starą konstrukcję jednostek nadal trzeba „wspinać się” na wysoką podłogę jednostek. Warto przy tym podkreślić, że nawet w starych składach elektrycznych nie ma większego problemu z przewozem rowerów – wprawdzie nie są wyposażone w stojaki, jednak obszerne miejsca dla osób z większym bagażem pozwalają na przewiezienie nawet większej liczby jednośladów niż w nowych lub zmodernizowanych składach.
Będzie jeszcze lepiej?
Wymienione inicjatywy zapewne będą kontynuowane. Do rozwoju integracji kolei i rowerów mogą przyczynić się chociażby zapisy w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Lubelskiego”, a także projekty realizowane z pomocą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, związane z gospodarką niskoemisyjną, rozwojem transportu publicznego i integracją różnych form komunikacji zbiorowej. Ważne jednak, że obok pomysłów i postulatów już zrealizowano konkretne przedsięwzięcia lub przedstawiono bardzo konkretne plany.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.