Lato w pełni, a to znak, że pełną parą działają Warszawskie Linie Turystyczne. Aż do 21 września codziennie można się przejechać zabytkowym tramwajem numer 36, a w weekendy zwiedzić Warszawę na pokładzie tramwaju turystycznej linii T. Po przerwie spowodowanej niskim stanem wody, na Wisłę wróciły również bezpłatne promy Pliszka, Wilga i Słonka.
Warszawskie Linie Turystyczne od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Mieszkańcy i goście coraz chętniej wybierają się na wycieczki zabytkowym taborem. Także przeprawienie promem przez Wisłę to znakomity sposób na spędzenie wolnego czasu.
WLT to także lada gratka dla miłośników historii transportu publicznego. Nie każdy miał okazję przejechać się jelczem-berlietem czy tramwajem „parówką”. Zwłaszcza, że młodzi ludzie na przykład „ikarusy” zna tylko z filmów czy opowieści starszych pokoleń.
Przeprawa promami
Przez Wisłę można się przeprawić w trzech miejscach: promem W1 „Słonka” – pomiędzy Cyplem Czerniakowskim (pomost pływający) a Saską Kępą (plaża); promem W2 „Pliszka”: Most Józefa Poniatowskiego (nabrzeże) – Stadion Narodowy (plaża); promem W3 „Wilga”: Podzamcze Fontanny (pomost pływający) – ZOO (plaża).
Na wszystkich trzech jednostkach nie trzeba mieć biletów – kursy są bezpłatne. Na pokład promu możemy zabrać także czworonożnego przyjaciela, a nawet rower. Aż do 31 sierpnia pływają codziennie.
Na szynach
W miniony weekend na tory wyjechały tramwaje specjalnej linii T obsługiwanej przez zabytkowy tabor – najstarsze pojazdy z kolekcji Tramwajów Warszawskich. Trasa „tetki” prowadzi z Pragi na Wolę przez Trasę W-Z. Tramwaje T kursują w weekendy i dni świąteczne do 31 sierpnia.
Od początku wakacji do 21 września częściej widoczne będą także zabytkowe tramwaje linii 36, które jeżdżą nie tylko w weekendy, ale także w tygodniu. Trasa tej linii – obsługiwanej zabytkowymi tramwajami 13N „parówkami” i obchodzącymi w tym roku swoje 50-lecie wagonami 105Na „akwariami” – prowadzi z Żoliborza przez centrum na Wolę.
Na kołach
Warszawskie Linie Turystyczne, to także gratka dla fanów autobusów. Autobusy linii 100 kursują w weekendy i dni świąteczne do 21 września.
„Setkę” obsługują zabytkowe jelcze i ikarusy, ale także niskopodłogowe: jelcz, MAN, neoplan i solaris z przełomu wieków.
Autobusy linii 100 wyruszają z Dworca Centralnego trasą z widokami przez Wolę i Muranów, następnie mostem Śląsko-Dąbrowskim przejeżdżają na Pragę, a na zachodni brzeg Wisły wracają mostem Świętokrzyskim. Dalej przez Powiśle i okolice Łazienek Królewskich kontynuują przejazd ulicą Marszałkowską. Kurs kończy się na przystanku początkowym – Dworzec Centralny.
Zabytkowe pojazdy – standardowe bilety WTP
Aby skorzystać z przejażdżki zabytkowymi liniami tramwajowymi 36, T i autobusową 100 potrzebny jest bilet - wystarczy zwykły bilet WTP (nawet 20-minutowy) lub standardowe długookresowe.
W zabytkowym taborze może nie być kasowników, ale pasażerowie mogą spotkać konduktorów z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Ich rolą jest pomoc przy kasowaniu biletów jednorazowych w tradycyjnych „dziurkaczach” lub za pomocą szczypiec konduktorskich. Bilety krótko- i długookresowe kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej powinny być wcześniej skasowane w innym pojeździe (takim, który ma żółty kasownik) lub bramce metra. W „zabytkach” są też naklejki z kodami QR do kasowania biletów kupionych w aplikacji.
Autobus do kolejki, kolejka do autobusu
Pociąg Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej startuje ze stacji w Piasecznie. Można tam dojechać korzystając z połączeń normalnymi liniami WTP albo specjalnej linii autobusowej 51- na przykład wsiąść na przystanku DS Riviera 01 (w rejonie stacji metra Politechnika, przy ul. Waryńskiego za rondem Jazdy Polskiej) o godzinie 13:00; lub Metro Wilanowska 01 (przy ul. Puławskiej) o godz. 13:15. Pociąg odjeżdża ze stacji Piaseczno Miasto do Tarczyna o godz. 14:00, wraca na godz. 17.30. Pociąg kursuje od początku maja do 20 września w każdą sobotę. Bilety można kupić na
stronie internetowej kolejki piaseczyńskiej.