Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: ZTM chce 47% więcej pieniędzy za wspólny bilet

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-07-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: ZTM chce 47% więcej pieniędzy za wspólny bilet
Fot. Rynek Infrastruktury
Władze powiatu wołomińskiego ujawniły kulisy negocjacji w sprawie wspólnego biletu na komunikację miejską i kolej. Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego chce zwiększenia dofinansowania przez okoliczne samorządy aż o 47%. Utrzymanie oferty co raz mniej realne?

spólny bilet, dzięki któremu pasażerowie z biletem okresowym komunikacji miejskiej ZTM mogą podróżować koleją bez dodatkowych opłat, obowiązuje na dotychczasowych zasadach tylko do końca marca. ZTM wypowiedział umowę na dalszy okres w związku z cięciami zaplanowanych środków w budżecie na transport publiczny - miasto spodziewa się bowiem spadku dochodów w tym roku. Nieoficjalnie, w kontekście wspólnego biletu, mówi się też o rosnących oczekiwaniach finansowych Kolei Mazowieckich. Pierwszy kwartał tego roku miał być przeznaczony na rozmowy o nowej formule tej oferty.

Samorządy muszą zapłacić (znacznie) więcej

W niedawnym komunikacie prasowym ZTM przekonywał, że teraz wszystko w rękach samorządów. Dzięki spotkaniu wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza i marszałka województwa Adama Struzika udało się obniżyć stawkę za pociągokilometr Kolei Mazowieckich. To jednak, wraz z innymi oszczędnościami, nie wystarczy na utrzymanie wspólnego biletu. Dlatego też ZTM oczekuje od samorządu "zwiększonego udziału w finansowaniu" oferty.

Jak wynika z informacji udostępnionych przez władze powiatu wołomińskiego, ZTM zażądał zwiększenia dofinansowania aż o 47%. Samorządy linii wołomińskiej miałyby od kwietnia, według nowej propozycji, przeznaczać na funkcjonowanie wspólnego biletu 678 tys. zł miesięcznie. W skali roku wysokość dopłat wyniosłaby ok. 7,5 mln zł - to jest 2,1 mln zł więcej względem dotychczasowych rozwiązań.

Piotr Kaczorek, rzecznik prasowy starostwa, przekonuje, że ZTM występuje tu z pozycji monopolisty - organizator warszawskiej komunikacji przedstawione warunki "uznaje za ostateczne", nie przewidując tutaj możliwości negocjacji. W dodatku nowe stawki są pewne tylko dla kolejnego kwartału (do końca czerwca). Co dalej - nie wiadomo. - Otrzymaną od ZTM w Warszawie znacząco wyższą ofertę teraz szczegółowo analizujemy - zapewnia mimo to Piotr Kaczorek. Termin udzielenia odpowiedzi upływa 28 lutego.

Czy warto utrzymywać wspólny bilet?

Przedstawiciele powiatu przypominają, że od początku roku znacznie wzrosły ceny biletów w 2. strefie - nieproporcjonalnie więcej niż w obrębie 1. strefy. W dodatku od 2014 r. wchodzi w życie kolejna podwyżka. W tych warunkach utrzymywanie wspólnego biletu staje się co raz mniej zasadne - już teraz w niektórych relacjach bardziej opłacalne dla pasażera staje się kupno dwóch oddzielnych biletów (kolejowego do stacji granicznej i biletu ZTM na I strefę).

Co dalej ze wspólnym biletem? Niewykluczone, że samorządy spróbują się dogadać z przewoźnikiem kolejowym na własną rękę, bez pośrednictwa ZTM-u. - Starostwo przekazało Kolejom Mazowieckim zapytanie o specjalną ofertę zniżek, która mogła być skierowana do mieszkańców powiatu wołomińskiego i pozwoliła na tańsze podróżowanie pociągami - informuje Piotr Kaczorek.

Paradoksalnie upadek wspólnego biletu pod egidą ZTM-u będzie z korzyścią dla pasażerów warszawskiej komunikacji miejskiej. Więcej pieniędzy zostanie wtedy bowiem w budżecie warszawskiego organizatora transportu publicznego. Gdyby ZTM nie musiał się już dokładać do wspólnego biletu poza miastem, to jednocześnie cięcia połączeń w obrębie Warszawy mogłyby być mniejsze. Jak na razie z powodu kryzysu zmniejszono jedynie częstotliwość kursowania metra poza godzinami szczytu oraz w weekendy.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Przestrzeń

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Redakcja/inf. pras. 18 kwietnia 2024

Wspólny bilet w Polsce w 2027 r.? Wpierw uproszczenie ulg

Komunikacja

Zobacz również:

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Mobilność

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Jakub Rösler 12 maja 2025

Katarzyna Strzegowska o 2024 r. w warszawskim transporcie publicznym

Komunikacja

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Przestrzeń

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Redakcja/inf. pras. 18 kwietnia 2024

Wspólny bilet w Polsce w 2027 r.? Wpierw uproszczenie ulg

Komunikacja

Zobacz również:

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Mobilność

Nowy system biletowy dla stolicy oddala się?

Jakub Rösler 12 maja 2025

Katarzyna Strzegowska o 2024 r. w warszawskim transporcie publicznym

Komunikacja

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij