Rower miejski w Warszawie, w takiej postaci w jakiej znamy go obecnie, będzie działał do jesieni 2020 roku. Miasto już wzięło się za opracowywanie koncepcji przyszłego systemu.
W tym celu ZDM Warszawa właśnie ogłosił przetarg na wykonanie „Studium koncepcyjnego funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku”. Do końca obecnej umowy, którą podpisano z Next Bike w 2017 roku pozostało bowiem półtora roku. W jej ramach wprowadzono do systemu rowery elektryczne, dotykowe terminal obsługujące karty płatnicze i lepszą aplikację mobilną, ale system musi rozwijać się dalej.
– W celu zapewnienia ciągłości działania systemu, należy już teraz myśleć o jego przyszłości. W związku z tym ogłosiliśmy przetarg na opracowanie Studium koncepcyjnego funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie wielokryterialnej analizy, która stanowić będzie podstawę do rozpisania przetargu na kolejne lata działalności Veturilo w latach 2021-2025 – informuje ZDM.
Skąd czerpać wzorce i co z hulajnogami?
ZDM oczekuje, że zamówiony dokument odpowie na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie m.in. liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, lub model pośredni), rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej. Wybrany wykonawca dokumentów będzie musiał wziąć pod uwagę nie tylko warszawskie doświadczenia, ale także z innych miast, np. z Gdańska, gdzie wprowadzenie do użycia w pełni elektrycznego systemu
okazało się niezwykle problematyczne. Trzeba będzie wziąć pod uwagę także coraz większą popularność elektrycznych hulajnóg, które stanowią konkurencję dla Veturilo. Wykonawca dokumentacji rozważy nawet powiększenie stacji Veturilo o miejsca do parkowania e-hulajnóg.
– Nieodłącznym elementem procesu powstawania tego ważnego dokumentu będą konsultacje społeczne. Mieszkańcy będą mieli wpływ na sposób funkcjonowania systemu Veturilo oraz na lokalizacje stacji. W ramach konsultacji chcemy poznać zdanie mieszkańców na temat takich zagadnień jak: taryfa, właściwości techniczne roweru i stacji, wprowadzenie nowych modeli rowerów, obszar funkcjonowania, organizacja procesu wypożyczania oraz oczekiwania względem aplikacji mobilnej – informuje warszawski ZDM.
Veturilo marką warszawską
Rower miejski w Warszawie, znany pod nazwą Veturlio, ruszył w Warszawie w 2012 i z miejsca stał się hitem. Obecnie system jest nie tylko największy kraju, ale też piąty pod względem wielkości w Europie. Składa się z 400 stacji oraz 5500 rowerów. Chociaż system nie jest pozbawiony wad (problematyczny kontakt z infolinią) według “Barometru Warszawskiego”, zdecydowana większość mieszkańców stolicy (67 proc.) pozytywnie ocenia działanie Veturilo, a sama marka cieszy się 100 procentową rozpoznawalnością.
Oferty w przetargu na wykonanie studium można składać w warszawskiej siedzibie ZDM do 1 lipca.