Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-01-18 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
fot. WU
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Warszawa Zachodnia zaawansowana w 35%. Kolejny peron w marcu
Od kilku dni podróżni korzystają z nowego peronu siódmego na stacji Warszawa Zachodnia, a od marcowej korekty rozkładu jazdy zostanie udostępniony zupełnie nowy peron ósmy. Teraz wykonawca skoncentruje się na przebudowie zachodniej głowicy stacji. Zamknięcia kolejnych starych peronów przewidziane są późną jesienią.

Od niedzieli 16 stycznia do obsługi podróżnych został włączony nowy peron siódmy, znajdujący się pod dużą wiatą, która docelowo przykryje wszystkie perony w głównej części stacji (1-8). – Najlepiej jest oglądać. To wielki plac budowy, na kilku poziomach od-2 do +2. Wymaga niezwykłej logistyki – prace prowadzone są pod ruchem. Mam nadzieję, że prace będą realizowane dalej tak sprawnie jak do tej pory, w terminie, zgodnie z harmonogramem – podkreśla Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Roboty mają się zakończyć w 2023 r. – Wtedy pasażerowie otrzymają w pełni dostępną infrastrukturę: przejścia podziemne, windy, schody ruchome. Będzie można dojść od ul. Tunelowej i Prądzyńskiego do Al. Jerozolimskich – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Budowa zaawansowana w 1/3


Na razie przebudowano 6 km torów i wybudowano 43 rozjazdy. – Praktycznie zakończony został nowy budynek Lokalnego Centrum Sterowania, gdzie podłączane są nowe systemy – dodaje prezes.

Jak podkreśla wykonawca, budowa jest zaawansowana w ponad 35%. – To pokazuje skalę inwestycji. Umożliwiamy już docelowe poruszanie. Pracujemy 24h na dobę, ponad kilkaset osób na placu budowy, jesteśmy w ciągłym kontakcie z inwestorem – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu. Teraz pod peronami 6, 7 i 8 prowadzone są prace konstrukcyjne związane z płytą fundamentową na poziomie -2 (pustka technologiczna pod przyszły tramwaj między Wolą a Ochotą). Dziś betonowana będzie pierwsza sekcja. 

Nowy peron w marcu. W kolejnej fazie zachodnia głowica stacji

Nowy peron ósmy zostanie oddany w marcu w ramach korekty rozkładu jazdy. Perony miały być oddawane w miesięcznych odstępach, ale wykonawca i inwestor zapewniają, że nie mowy o opóźnieniu. – Peron ósmy jest w końcowej fazie realizacji, nie ma sprzeczności – mówi Merchel. – Perony są oddawane zgodnie z harmonogramem, ale musimy dostosować się do rozkładów jazdy – dodaje Popko.

W kolejne fazie wykonawca skoncentruje siły na placu budowy w zachodniej głowicy stacji. – W ramach II fazy, do której przystępujemy, realizowane będą obiekty inżynieryjne na zachodniej części stacji – o łącznej długości ok. 1,5 km. To 30 tys. m3 betonu i 7,5 tys. ton stali. Te trzy wiadukty umożliwią rozjazd pociągów w kierunku zachodnim i południowym. Rozpoczynamy ich realizację w lutym, a planujemy zakończyć na przełomie III i IV kwartału. Wtedy powrócimy do części środkowej stacji i peronów 3, 4 i 5 – mówi Jakub Konkiewicz, kierownik projektu ze strony Budimeksu. Wtedy będzie też udostępniony dalszy odcinek kładki. – Przygotujemy tymczasowe wejście na kładkę od strony Al. Jerozolimskich. Będzie zejście na wszystkie perony – mówi Konkiewicz. Jak dodaje wykonawca, kwestia docelowego wejścia i pochylni od strony Ochoty „jest procedowana”.

Co z tunelem drogowym?

Na razie nie wiadomo, kiedy ruszą prace po południowej stronie stacji, gdzie ogrodzono teren i zamknięto część tunelu pieszego Polonusa pod przyszły przystanek tramwajowy. – Oczekujemy na wszystkie decyzje administracyjne i ich przekazanie przez inwestora [Tramwaje Warszawskie – red.]. Dziś trwają tam prace przygotowawcze. Zwozimy materiały budowlane – mówi Jakub Konkiewicz.

Przedłużają się prace za to w tunelu drogowym w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia. – Tunel był budowany w latach 30., a rozbudowywany w latach 70. Realizujemy prace w oparciu o dokumentację archiwalną, która w wielu kwestiach nie oddaje tego, co faktycznie się tam znajduje. Trafiamy na wiele niespodzianek. Obecnie trwają prace związane z nawą wschodnią. Po zakończeniu tych robót przechodzimy do części pieszo-jezdnej. Potem przejdziemy z powrotem na zachód i jeszcze raz będziemy musieli zamknąć nawę środkową – na okres dwóch miesięcy, po wakacjach – mówi Konkiewicz.

Wartość projektu to ok. 2 mld zł netto. PKP PLK starają się o środki UE. – Projekt jest wpisany w Krajowym Programie Kolejowym 2014-2020 (z realizacją do 2023 r.) jako dofinansowany z POIiŚ. To kwestia tylko podpisania umowy o dofinansowanie, co powinno nastąpić w ciągu roku – mówi Ireneusz Merchel. Na razie finansowanie zapewnia budżet państwa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa Zachodnia: Wraca Budimelex, prace pod ziemią

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Wraca Budimelex, prace pod ziemią

Witold Urbanowicz 05 stycznia 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5