Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Ruszyły prace podstropowe. Kładka do końca roku

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-09-02 15:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa Zachodnia: Ruszyły prace podstropowe. Kładka do końca roku
fot. WU
Trwają prace przy przebudowie stacji Warszawa Zachodnia, która jest prowadzona przy zachowaniu ruchu pociągów. Nad przejściem podziemnym stanęły już pierwsze słupy – tzw. "X" – które są elementem dużego zadaszenia hali peronowej. Prowadzone są prace podstropowe. Do końca roku ruszyć mają nowe perony oraz – przynajmniej w części – nowa kładka. Dłużej będzie trzeba poczekać na zakończenie robót umożliwiających przejazd z linii obwodowej i torów dalekobieżnych na linię radomską.

– Realizujemy Krajowy Program Kolejowy za 76 mld zł. Przebudowa Warszawy Zachodnia znajduje się w pierwszej dziesiątce najważniejszych inwestycji PKP PLK. To niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie. Modernizacja jest prowadzona pod ruchem na stacji, która przed rozpoczęciem prac była w pierwszej piątce pod względem liczby pasażerów. Jesteśmy na bardzo dobrym etapie zaawansowania. Będzie to jedna z najbardziej efektownych stacji w Polsce, jeśli nie Europie – podkreśla Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Do wymiany mamy ponad 30 km torów i 140 rozjazdów. Na zaawansowanym etapie są trzy perony. Powstaje przejście podziemne o szerokości 60 m. Obecnie realizowany etap chcemy zakończyć w tym roku, pod koniec IV kwartału. Wówczas ruszą prace przy przebudowie głowicy wyjazdowej, a w przyszłym roku przy przebudowie kolejnych peronów – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Roboty przy przebudowie stacji ruszyły w grudniu 2020 r. Prace rozpoczęły się od budowy fundamentów kładki pieszo-rowerowej. W marcu tego roku zamknięte zostały perony 6 i 7. Obecnie widać konstrukcje trzech nowych peronów, wiat sektorowych i dużego zadaszenia hali peronowej. – To tzw. słupy „Y” i „X”. Te drugie stawiane są nad przejściem podziemnym i umożliwią lokalizację zejść do przyszłego tunelu. W tym momencie mamy ponad 15 słupów zmontowanych. Elementy konstrukcyjne słupów stalowych są dostarczane w kilku częściach i na placu budowy są scalane – mówi Rafał Banaszkiewicz, kierownik projektu ze strony PKP PLK. Na peronach układane są już płytki granitowe. Powstaje też obiekt kubaturowy, który pomieści Lokalne Centrum Sterowania, które będzie sercem stacji.

W tym roku kładka i perony

Do końca tergo roku uruchomione zostaną nowe perony. Ma być też umożliwione dojście do stacji od strony Woli. Dostęp do ul. Tunelowej i nowych peronów będzie możliwy przez budowaną obecnie kładkę. – Kładka będzie funkcjonowała do końca roku na odcinku od Tunelowej do peronu piątego. Nad kładką wykonana zostanie konstrukcja stalowa do zadaszeń sektorowych. Zmieniliśmy harmonogram, by wykonać ten element przed oddaniem kładki dla pasażerów. Dzięki temu nie będzie potem już potrzeby zamykania kładki – mówi Banaszkiewicz.

W pierwszym etapie na kładkę podróżni będą więc wchodzić przez istniejący peron 5. Trwają uzgodnienia z PKP SA ws. zejść i najazdów rowerowych od strony Alej Jerozolimskich. PKP PLK zapewniają, że wbrew pojawiającym się informacjom nie ma kwestii spornych, jeżeli chodzi o ustalenia ze spółką-matką. – To skomplikowany teren. Nie wiem skąd informacje, że PKP SA nie chcą nam udostępnić gruntu. Jesteśmy na etapie końcowym uzgodnień, które na pewno zakończą się sukcesem. Problemy są jedynie właścicielskie gruntowe – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Rampa znajdować się będzie w bliskim sąsiedztwie obiektu PKP SA. Najazd będzie zawieszony na wspornikach między budynkiem dworca a obiektem technicznym i prowadzić będzie na zachodnią stronę zejścia na stację Warszawa Zachodnia – opisuje projektowane rozwiążania Banaszkiewicz.

Trwają prace podstropowe

W przestrzeni między peronem 5 a linią obwodową wykonane są ściany szczelinowe tunelu pieszego i tramwajowego, które schodzą na głębokość ok. 20 m. Wykonane są też płyty stropowe. – Wykonawca przystąpił do realizacji robót ziemnych – wykopu pod przyszłe przejście podziemne – mówi Banaszkiewicz. Roboty prowadzone są podstropowo. Po wybraniu ziemi z poziomu -1 ruszy budowa stropu pośredniego nad tunelem tramwajowym, następnie prace będą schodzić niżej – w kierunku płyty dennej.

– Mamy już wykonany wykop podstropowy pod przyszłym peronem nr 8. Prace postępują od strony Tunelowej w kierunku Alej Jerozolimskich. Prace przy wykopie na poziomie -1 do przesłony między torami 2 i 4 potrwają do końca roku – mówi Jakub Konkiewicz, kierownik kontraktu ze strony Budimeksu.

Przebudowa układu torowego i utrudnienia na linii radomskiej

Prowadzone są prace przy przebudowie układu torowego. – Następny etap będzie polegał na budowie obiektów inżynieryjnych i całkowitej przebudowie głowicy zachodniej stacji. Mamy tu połączenie z linią nr 8 i przyszły wylot KDP. Tak przeprowadzamy prace, by późniejsza budowa KDP nie ingerowała w wykonany przez nas zakres prac – mówi Banaszkiewicz. Po udrożnieniu ruchu w kierunku zachodnim zamknięte zostaną kolejne stare perony – w grudniu więc jednocześnie będą funkcjonowały i stare, i nowe perony.

W czasie przebudowy głowicy zachodniej ruch będzie utrzymany we wszystkich relacjach. Wjazd na linię nr 8 będzie możliwy tylko z linii podmiejskiej. – Zamierzamy przystąpić do budowy obiektu inżynieryjnego – wiaduktu – nad linią 447 i 1 – który umożliwi przejazd z linii dalekobieżnej i obwodowej – mówi Rafał Banaszkiewicz. Jak dodaje, fazowanie robót spowoduje, że prace przy tym obiekcie potrwają do końca przyszłego roku – wówczas dopiero będzie możliwe trasowanie pociągów z linii obwodowej na radomską.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5