Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. W centrali MZA kontrolują 1200 autobusów. Na żywo

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

– Naszym zadaniem jest reagować na wszelkie nagłe zdarzenia, ale też dbać o regularność przewozów. Kontrolujemy 1,2 tys. autobusów w szczycie porannym i tylko nieco mniej w popołudniowym. W dodatku cały system wymyśliliśmy tutaj, w MZA – tłumaczy zastępca kierownika wydziału zarządzania przewozami w Miejskich Zakładach Autobusowych Jacek Lenartowicz.

W centrali ruchu Miejskich Zakładów Autobusowych czterech kontrolerów, ze słuchawkami na uszach, wpatruje się w wielki ekran z mapą Warszawy przez 24 godziny na dobę. Tylko czterech, gdy dzień jest spokojny. Kilkadziesiąt razy w roku, gdy na którymś ze stadionów jest mecz, przez Warszawę przechodzi wielka demonstracja, albo biegnie maraton, w sali pracuje nawet kilkanaście osób.

Im gorzej na drodze, tym spokojniej

– Rejestrujemy i reagujemy na wydarzenia – tłumaczy Jacek Lenartowicz, wiceszef wydziału zarządzania przewozami w MZA. – Dwóch kontrolerów reaguje na awarie, dwóch pozostałych na inne nagłe wydarzenia, takie jak wypadki, ale też np. napady, czy sytuacje gdy kierowca zauważy coś wartego zgłoszenia w trakcie pracy, np. zniszczony przystanek – wyjaśnia. Gdy kontroler otrzyma zgłoszenie, może powiadomić służby, jeden z pięciu stale jeżdżących po mieście patroli MZA, lub próbować pomóc samodzielnie.

W każdym z autobusów są też dwa przyciski – czerwony i zielony. Oba pozwalają na bezpośrednie połączenie z kontrolerem. – Ten czerwony dotyczy spraw nagłych. Kontroler natychmiast słyszy co się dzieje w kabinie, ale w kabinie, dopóki nie okaże się co się dzieje, nie słychać centrum. To na wypadek, gdyby np. nasz kierowca został napadnięty. Ten zielony przycisk, dotyczy zdarzeń o mniejszej wadze, o których kierowca chce nas zawiadomić – wyjaśnia Lenartowicz.

Każdego dnia kontrolerzy odbierają około 25–30 zgłoszeń związanych z awariami i mniej więcej drugie tyle pozostałych zgłoszeń. Co ciekawe tych drugich przeważnie „wypadkowych” jest więcej… w słoneczne, letnie dni. W MZA tłumaczą to tym, że gdy pada i na drodze jest mocno i ślisko, warszawscy kierowcy jeżdżą uważniej.

Autobus ma być zielony

Głównym elementem systemu jest jednak program z mapą miasta, na którym kontrolerzy na żywo (mapa odświeża się co 10 sekund) widzą położenie wszystkich pojazdów MZA, a także orientacyjne położenie innych przewoźników. Sprawdzając wydarzenia mogą śledzić na zbliżeniu konkretny autobus, albo przełączyć się na schemat konkretnej linii. Widzą wtedy w pobliżu którego przystanku znajdują się autobusy, które ją obsługują. Zielonym kolorem oznaczone są pojazdy jadące o czasie (minuta wprzód i 3 minuty spóźnione w stosunku do rozkładu), żółtym – spóźnione, czerwonym – wyprzedzające rozkład, a niebieskim – spóźnione w sposób znaczny, czyli ponad 20 minut. Gdy zwiedzaliśmy centrum „niebieskie” autobusy w całej Warszawie były trzy.

Dzięki temu kontrolerzy mogą pilnować rozkładu, rozładowywać tworzące „stada” autobusów. Jak tłumaczą w MZA, zadaniem centrum ruchu jest też pilnowanie regularności przewozów. W MZA bardzo by chcieli móc korzystać z danych prywatnych przewoźników obsługujących linie na zlecenie ZTM Warszawa (w stolicy to mniej więcej 1/4 przewozów), ale na razie dopiero toczą się w tej sprawie negocjacje.

Tylko kierowcy z doświadczeniem

Żeby zostać kontrolerem w centrum ruchu wymagane jest doświadczenie. Dlatego rekrutację MZA przeprowadzają głównie wewnątrz firmy, wśród kierowców z co najmniej kilkuletnim stażem na ulicach. Tacy pracownicy dużo lepiej potrafią pomóc w nietypowych sytuacjach swoim kolegom za kółkiem autobusu.

Sami kierowcy też korzystają z elektronicznej nowości, bo dla nich przygotowano aplikację, dzięki której mogą szybko zlokalizować swój pojazd. To przydatne choćby w sytuacji gdy zaczynają zmianę i muszą go znaleźć w zajezdni wśród kilkuset innych.

Cały system został od podstaw wymyślony w MZA. – W praktyce trzech naszych pracowników opracowało główne założenia, które potem przełożyli na specyfikację przetargową. Firma która go wygrała musiała po prostu oprogramować nasz pomysł – wyjaśnia Lenartowicz. – To sprawia, że rozwiązanie okazało się bardzo tanie. Trójmiejski system Tristar, choć trzeba zaznaczyć, że tam pozwala on też sterować np. sygnalizacją świetlną i informacją przystankową kosztował ok. 130 mln zł. Nasz system w sumie kosztował grubo poniżej miliona złotych – wyjaśnia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: MZA kupiły zajezdnię Płochocińska

Komunikacja

Warszawa: MZA kupiły zajezdnię Płochocińska

Roman Czubiński 10 września 2024

Warszawa: MZA zamawia ładowarki

Komunikacja

Warszawa: MZA zamawia ładowarki

Roman Czubiński 27 sierpnia 2024

MZA Warszawa z ofertą na używane gazowce

Komunikacja

MZA Warszawa z ofertą na używane gazowce

Witold Urbanowicz 26 kwietnia 2024

Solaris z umową na kolejne 12 elektrobusów dla MZA Warszawa

Przestrzeń

MZA Warszawa podpisały umowę na 18 elektrobusów Yutonga

Komunikacja

MZA Warszawa kupi używane autobusy CNG

Komunikacja

MZA Warszawa kupi używane autobusy CNG

Witold Urbanowicz 04 marca 2024

Zobacz również:

Warszawa: MZA kupiły zajezdnię Płochocińska

Komunikacja

Warszawa: MZA kupiły zajezdnię Płochocińska

Roman Czubiński 10 września 2024

Warszawa: MZA zamawia ładowarki

Komunikacja

Warszawa: MZA zamawia ładowarki

Roman Czubiński 27 sierpnia 2024

MZA Warszawa z ofertą na używane gazowce

Komunikacja

MZA Warszawa z ofertą na używane gazowce

Witold Urbanowicz 26 kwietnia 2024

Solaris z umową na kolejne 12 elektrobusów dla MZA Warszawa

Przestrzeń

MZA Warszawa podpisały umowę na 18 elektrobusów Yutonga

Komunikacja

MZA Warszawa kupi używane autobusy CNG

Komunikacja

MZA Warszawa kupi używane autobusy CNG

Witold Urbanowicz 04 marca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij