Przebudowa trasy tramwajowej w ul. Słomińskiego – po trzech intensywnych miesiącach prac – dobiega końca. Tramwaje wracają na Słomińskiego, most Gdański, Starzyńskiego i Międzyparkową w zaplanowanym terminie – od poniedziałku 29 września. Pasażerowie zyskają m.in. lepsze dojścia do przystanków.
Pracami objęty jest odcinek torów od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do wjazdu na most Gdański. Roboty, które rozpoczęły się pod koniec czerwca, podzielone zostały na dwa odcinki – zachodni do wiaduktu przy Dw. Gdański realizuje Strabag, a wschodni Tramwaje Warszawskie przeprowadzają własnymi siłami.
Przebudowa objęła ponad 3 km toru pojedynczego. Zauważalnym efektem robót będzie poprawa stanu infrastruktury. Na sporej długości została zmieniona konstrukcja torowiska na bezpodsypkową. Wykonane zostało nowe odwodnienie. Wymienione zostały szyny oraz – w dużej mierze – słupy wraz z siecią trakcyjną.
Zmiany przystankowe
Zmiany odczują także pasażerowie. Przystanki tramwajowe Baseny Inflancka zostały przeniesione na drugą stronę ulicy Pamiętajcie o Ogrodach, co znacząco usprawni ruch pieszych. Przystanki są teraz bliżej centrum handlowego Arkadia, a piesi mają do pokonania – w najpopularniejszej relacji – mniejszy odcinek jezdni. Przystanki Dworzec Gdański zostały wydłużone. Prace objęły także poprawę bezpieczeństwa na dojściach do przystanków Park Traugutta – przesunięte przejście dla pieszych w początkowym okresie będzie „chronione” wyspowymi progami spowalniającymi. Docelowo ZDM zbuduje tam sygnalizację świetlną wraz z priorytetem dla tramwajów.
Poprawiła się także estetyka. Na odcinku od Dworca Gdańskiego w kierunku ronda Zgrupowania AK „Radosław” pojawił się zielony dywan w postaci rozchodnika. Drugi odcinek torów – w stronę wjazdu na most Gdański – zazieleni się jesienią (w ramach oddzielnego postępowania; nie będzie to powodowało przerw w kursowaniu tramwajów).
Zmiany w liniach i organizacji ruchu
Prace kończą się zapowiadanym terminie – od poniedziałku, 29 września, tramwaje wracają na Słomińskiego, most Gdański i Starzyńskiego, a także Międzyparkową. Tym samym na torach ponownie pojawi się „jedynka” – między Żeraniem Wschodnim/Annopolem a Placem Narutowicza; „szóstka” (Metro Młociny – Gocławek) i 28 (Dworzec Wschodni – Osiedle Górczewska) pojadą na swoich standardowych trasach. „Osiemnastka” pozostanie na trasie objazdowej PKP Służewiec – Plac Narutowicza. Przestaną kursować autobusy linii Z-5 oraz tramwajowej 68. W zastępstwie za linie 68 i 18 przez most Gdański do pętli Żerań FSO zostanie skierowania linia 27.
Od 29 września będzie obowiązywać także nowa, stała organizacja ruchu. Zmienił się układ pasów na skrzyżowaniu z ul. Pamiętajcie o Ogrodach, co związane jest z przeniesieniem przystanków oraz przejść dla pieszych. Na nitce w kierunku ronda Zgrupowania AK „Radosław” trzy pasy prowadzą teraz prosto, a z jednego kierowcy skręcają w prawo. Nie ma już skrętu w lewo. Z kolei na jezdni w stronę mostu Gdańskiego są dwa pasy do jazdy prosto i dwa do skrętu w lewo.
Tramwaje znów na al. „Solidarności”, ale na razie bez przystanku
Przy okazji remontu tramwajowego Zarząd Dróg Miejskich kończy jeden z etapów prac przy przebudowie układu komunikacyjnego al. „Solidarności”, między al. Jana Pawła II a Okopową. Jednym z elementów prac jest zmiana lokalizacji przystanków tramwajowych i autobusowych Wola-Ratusz.
Od poniedziałku 29 września tramwaje ponownie będą kursowały aleją „Solidarności” –między ulicą Okopową a Kinem Femina. Przywrócone zostanie kursowanie tramwajów linii: 13 (Kawęczyńska Bazylika – Cmentarz Wolski), 23 (Czynszowa – Nowe Bemowo) oraz uzupełniającej 66 (Piaski – Metro Ratusz-Arsenał). Na swoje standardowe trasy wrócą tramwaje linii: 20 (Boernerowo – Żerań FSO), 26 (Wiatraczna – Metro Młociny). Zmienią się trasy linii: 25 – tramwaje ponownie będą kursowały skróconą trasą Annopol – Plac Starynkiewicza oraz 27 – składy tej linii pojadą między Cmentarzem Wolskim a pętlą Żerań FSO przez Most Gdański. Przestaną kursować autobusy zastępczej linii Z26 oraz uzupełniających tramwajowych 70 i 73.
Jeszcze przez jakiś czas nieczynne pozostaną przystanki tramwajowe Wola-Ratusz przy Żelaznej. Tramwaje jadące w obu kierunkach nie będą tam się zatrzymywać.
Na nitce alei „Solidarności” w kierunku Okopowej kierowcy znowu będą mieli dwa pasy. Przed skrzyżowaniem z Żelazną dojdzie do nich trzeci, a kierowcy pojadą jak przed przebudową. Za skrzyżowaniem pozostanie zamknięty pas przy torowisku tramwajowym. Z kolei na jezdni w stronę placu Bankowego wrócą już wszystkie pasy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.