Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Pierwsze prace przy przebudowie WWK w tym roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Pierwsze prace przy przebudowie WWK w tym roku
fot. Martyn JandułaWarszawa Zachodnia
W tym roku PKP PLK zamierzają ogłosić przetarg na modernizację linii obwodowych w Warszawie. Do końca lutego natomiast wybrany zostanie wykonawca przebudowy linii radomskiej od Okęcia do Czachówka. Kluczowym elementem jest też połączenie linii radomskiej i obwodowej – w miarę bezkolizyjne, ale bez dodatkowych wiaduktów. To wstęp do ogromnej przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego i linii średnicowej, zaplanowanej na lata 2018-2022.

Jak już pisaliśmy, PKP PLK planują w najbliższych latach ogromną przebudowę Warszawskiego Węzła Kolejowego. – Jednym z priorytetów na nową perspektywę jest rozwój infrastruktury niezbędnej do możliwości zwiększenia ruchu aglomeracyjnego. To najbardziej dynamicznie rosnący segment rynku. Jedną z najważniejszych inwestycji jest przebudowa WWK– mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK. Jak dodaje, jej kluczowym elementem jest linia średnicowa, która notuje największy ruch w ujęciu dziennym. Inwestycje są konieczne w celu zapewnienia przepustowości i niezawodności na odpowiednim poziomie. – Przygotowaliśmy cały pakiet inwestycji, mają one charakter kaskadowy – dodaje Marcin Mochocki.

Oprócz kompleksowej modernizacji linii średnicowej planowane są: budowa sześciu nowych przystanków, modernizacja dziewięciu kolejnych, przebudowa układu torowego na dworcach Zachodnim, Centralnym i Wschodnim, modernizacja linii obwodowych, budowa łącznika linii 8 (radomskiej) i 20 (obwodowej) oraz remont kluczowych wiaduktów i mostów. Przystanki będą modernizowane w standardzie aglomeracyjnym – z zadaszeniem na co najmniej 75% ich długości. – Przykładem jest Warszawa Stadion. W podobnym standardzie będziemy modernizować inne przystanki – mówi Marcin Mochocki.

Nowy układ torowy na Zachodniej

W ramach przebudowy układu torowego Dworca Zachodniego przewiduje się w miarę bezkolizyjne połączenie linii 8 i 20. – Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie, które nie będzie wymagało budowy dużych obiektów inżynieryjnych. Byłoby to trudne w tej lokalizacji – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK. Wykorzystany zostanie jeden z wolnych wiaduktów. Tory wyjazdowe w kierunku Włoch zostaną przełożone na południową stronę linii nr 8. – Po przebudowie będziemy mieli tylko jedną kolizję eksploatacyjną – w przypadku pociągów jadących z linii radomskiej w kierunku Warszawy Centralnej. Nie będzie ona problemem, można tę kolizję wyeliminować za pomocą rozkładu – mówi Maciej Kaczorek.

Przed przebudową, mat. PKP PLK


Po przebudowie, mat. PKP PLK

Dodatkowo na Zachodniej zostanie wybudowany nowy peron dla pociągów jadących na Warszawę Główną. Pozostałe perony zostaną gruntownie przebudowane, z przystosowaniem ich do potrzeb niepełnosprawnych (windy). Nastąpi też całkowita wymiana głowic rozjazdowych, co przełoży się na podniesienie prędkości i tym samym poprawę przepustowości oraz płynności ruchu. Niezależnie od planów PKP PLK trwa właśnie budowa nowego dworca pasażerskiego.

Wzrost znaczenia linii obwodowej

Zapewnienie połączenia linii 8 i 20 jest kluczowe z punktu widzenia planów przewoźników aglomeracyjnych, w tym SKM Warszawa (więcej tutaj). Do końca lutego PKP PLK zamierza podpisać umowę z wykonawcą modernizacji linii nr 8 między Warszawą Okęcie a Czachówkiem. Prace potrwają ok. dwa lata. W Piasecznie powstanie infrastruktura umożliwiająca swobodne zawracanie pociągów aglomeracyjnych. – Kierunek ten ma niezwykły potencjał, jeżeli chodzi o ruch aglomeracyjny. Ta linia może być jeden z bardziej obciążonych ruchem pasażerskim – mówi Mochocki, wskazując na zakorkowaną Puławską.

Niezbędna jest też modernizacja „małej” linii obwodowej nr 20 między Warszawą Zachodnią a Gdańską. Inwestycja jest w fazie projektu budowlanego. Jeszcze w tym roku PKP PLK chcą ogłosić przetarg na prace budowlane. Dzięki tym wszystkim inwestycjom linia radomska będzie skomunikowana z dwiema liniami metra – na Warszawie Śródmieście i Koło. – Powstanie zupełnie nowa oś komunikacyjna, bardzo dobrze połączona z komunikacją miasta – mówi Mochocki. W tym roku zostanie też ogłoszony przetarg na modernizację „dużej” linii obwodowej na Jelonkach.

Warszawa Główna i Gdańska

Niezbędną inwestycją przed modernizacją linii średnicowej jest dostosowanie Warszawy Gdańskiej do przyjęcia zwiększonego ruchu. Pojawi się dodatkowy peron. PKP PLK dysponują już pozwoleniem na budowę. Wykonawca zostanie wybrany w ciągu kilku tygodni. Natomiast PKP SA zapowiadają, że prace przy budowie nowego dworca rozpoczną się za dwa lata. Trwają teraz uzgodnienia ws. usprawnień dla obsługi ruchu pasażerskiego – w tym zapewnieniu dodatkowego dojścia na perony. – Koordynujemy się w sposób ciągły na temat tego gdzie i w jaki sposób najlepiej zapewnić obsługę pasażerów w trakcie tych prac, jak i po ich zakończeniu. Warszawa Gdańska jest w trakcie projektowania. Jesteśmy w kontakcie z PKP PLK i miastem – mówi Jarosław Bator z zarządu PKP SA. Dostosowanie Warszawy Gdańskiej jest elementem koniecznym dla modernizacji linii średnicowej.

Kolejną inwestycją w ramach przygotowań jest budowa stacji w rejonie dawnego Dworca Głównego dla pociągów jadących od strony linii radomskiej. Peron ma powstać jak najbliżej Towarowej i pl. Zawiszy w celu umożliwienia wygodnych przesiadek na tramwaje i zapewnienia połączenia na stację Warszawa Ochota. – Warszawa Główna nie jest elementem krytycznym dla modernizacji linii średnicowej, ale jest elementem ułatwiającym. Będziemy dążyć do tego, żeby oddanie tej stacji było maksymalnie zbliżone do terminu rozpoczęcia prac na linii średnicowej – mówi Mochocki.

To preludium przed linią średnicową

Zasadnicze utrudnienia – przy przebudowie linii średnicowej i układów torowych Warszawy Zachodniej i Wschodniej – rozpoczną się w 2018 r. Według wstępnych założeń potrwają pięć lat. Ruch pociągów podmiejskich do centrum Warszawy ma być zachowany – albo przez Warszawę Śródmieście, albo przez Warszawę Centralną. – To absolutny priorytet – ruch aglomeracyjny przynosi na co dzień zdecydowanie więcej pasażerów czy to do pracy, czy w celach edukacyjnych – mówi Mochocki. Pociągi dalekobieżne w tym czasie pojadą przez Warszawę Gdańską. Na niektórych etapach będzie możliwe skierowanie części pociągów regionalnych i wojewódzkich od strony zachodniej do Warszawy Zachodniej, Głównej czy Centralnej, a od strony wschodniej – Warszawy Wschodniej.

Skąd tak duży okres utrudnień? Problemem są wiadukty na linii średnicowej na odcinku od Powiśla do Warszawy Wschodniej. – Ulice te mają kluczowe znaczenie dla układu komunikacyjnego Warszawy. Nie można skrócić maksymalnie czasu na naszych obiektach, bo byśmy efektywnie przerwali ruch na osi północ –południe – mówi Marcin Mochocki. Zamknięcie w jednym czasie tylu przejazdów, w tym na kluczowych ciągach, spowodowałoby prawdziwy paraliż komunikacyjny. W sprawie przebudowy WWK kolejarze z PKP PLK i PKP SA ściśle współpracują z miastem – w zeszłym roku strony podpisały list intencyjny.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5