Reaktywacja stacji Warszawa Główna to zdaniem władz Kolei Mazowieckich jedna z ważniejszych inwestycji w Warszawskim Węźle Kolejowym, która powinna być zrealizowana w najbliższych latach. Do zapowiedzi uruchomienia pasażerskich przewozów na Bemowo KM podchodzą z większym dystansem.
PKP PLK poinformowały niedawno, że prowadzone są analizy reaktywacji dla ruchu pasażerskiego stacji Warszawa Główna, do której ostatnie pociągi pasażerskie przestały docierać w połowie lat 90. XX w. Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, informuje, że nie jest wykluczone, iż działania inwestycyjne związane z ponownym wykorzystywaniem tej stacji w ruchu pasażerskim mogłyby zostać przeprowadzone w perspektywie finansowej UE na lata 2014-20.
Warszawa Główna + Warszawa Gdańska
Dariusz Grajda, członek zarządu-dyrektor handlowy KM mówi w rozmowie z naszym serwisem, że zmniejszająca się przepustowość linii średnicowej powoduje, iż reaktywacja Warszawy Głównej wydaje się być bardzo rozsądnym pomysłem. Dyrektor dodaje, iż jest to równie ważna inwestycja co dążenie do rozbudowy stacji Warszawa Gdańska.
– Ponowne uruchomienie stacji Warszawa Główna w ramach projektu przebudowy i modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, to pomysł, którego realizacja przyniesie liczne korzyści. Posłuży to poprawie przepustowości znacząco dziś obciążonej linii średnicowej. Aby umożliwić prowadzenie ruchu pociągów zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych czy aglomeracyjnych podczas przeprowadzania planowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, harmonogram prac w pierwszej kolejności powinien zakładać właśnie budowę stacji Warszawa Główna i rozbudowę stacji Warszawa Gdańska – mówi Dariusz Grajda.
Bemowo: przyglądamy się
Warszawski oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK prowadzi także wstępne analizy adaptacji dla ruchu pasażerskiego linii 509, która łączy stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Główna Towarowa, wraz z budową na niej trzech przystanków pasażerskich: Fort Wola, Wola Park i Powązkowska. Jeśli analiza wykaże, że istnieje uzasadnienie finansowe dla realizacji tej inwestycji, to najprawdopodobniej w rozpoczętej właśnie perspektywie finansowej UE (2014-20) PKP PLK ubiegać się będzie o pozyskanie środków unijnych na to działanie.
– Koleje Mazowieckie to spółka dedykowana realizacji przewozów pasażerskich dla mieszkańców województwa mazowieckiego, w związku z czym zainteresowani jesteśmy uruchamianiem połączeń przede wszystkim między Warszawą a mniejszymi miejscowościami województwa. Dla obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego na obszarze Warszawy dedykowana jest spółka Szybka Kolej Miejska, której właścicielem jest miasto stołeczne. Niemniej jednak Koleje Mazowieckie z uwagą przyglądają się nowym możliwościom poprowadzenia tras swoich pociągów – mówi Sylwia Greszta z biura rzecznika KM. Zaznacza jednocześnie, że obecnie jest jeszcze zbyt wcześnie na jakiekolwiek deklaracje ze strony Kolei Mazowieckich w sprawie ewentualnego uruchomienia połączenia na linii 509.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.